کابینت تمام چوب

همانطور که می دانید در گذشته های بسیار دور اکثر کابینت‌های آشپزخانه و کمد دیواری ها و حتی درب های منازل از چوب و توسط دست ساخته می شد اما با گذشت زمان بدلیل قطع بی رویه درختان و کمبود چوب کم کم فرآورده های چوبی مصنوعی مثل ورق ام دی اف و نئوپان جای چوب طبیعی را گرفتند و هنوز هم جزو پرمصرف ترین متریال در صنایع چوبی و دکوراسیون هستند. اما خیلی از افراد حس طبیعی بودن و اصالت کار چوب را بیشتر می پسندند به همین دلیل برای طراحی بخش آشپزخانه از کابینت تمام چوب استفاده می کنند.

مقایسه کابینت چوب با کابینت روکش چوبی؟

کابینت چوب و کابینت روکش چوبی هردو زیر مجموعه کابینت سبک کلاسیک هستند و تفاوت آنها بیشتر در طراحی ظاهری است به عنوان مثال کابینت تمام چوب ستون های منبت کاری شده و درب چوبی دارد اما کابینت‌های روکشی از ام دی اف خام و روکش چوبی ساخته می شوند. همچنین قسمت هایی مثل تاج و زیرچراغ در کابینت چوبی از چوب طبیعی ساخته می شود در صورتیکه این بخش ها در کابینت روکش چوب تمام ام دی اف است.

کابینت تمام چوب چیست ؟

کابینت تمام چوب اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نوع کابینت آشپزخانه است که اغلب در خانه‌های مجلل و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و زینت بخش فضای خانه و محیط طبخ غذا است. بطور معمول بدنه کابینت چوب از MDF درجه یک و بقیه قسمت‌ها که شامل درب، ستون و سر‌ستون، تاج و زیرچراغ از چوب و روکش چوب طراحی می‌شود. بدلیل آسیب پذیر بودن چوب خام در برابر رطوبت و عوامل محیطی تمامی کابینت‌های چوب طبیعی احتیاج به رنگ آمیزی دارند. روکش رنگ هم از سطوح چوبی محافظت می کند و هم باعث زیبایی بیشتر کابینت می شود. مهم ترین مزایا کابینت آشپزخانه تمام چوب عبارتند از :

  1. جذابیت و گرمی خاص بدلیل استفاده از چوب طبیعی
  2. تولید سفارشی و تطابق حداکثری با سلیقه کارفرما
  3. استفاده بهینه از فضا با کم ترین پرتی ممکن
  4. تنوع بالا در انتخاب مدل و رنگ کابینت
  5. طول عمر و دوام زیاد

در مورد نحوه ساخت کابینت چوب طبیعی و پارامتر هایی که در هنگام خرید کابینت تمام چوب باید مد نظر قرار بگیرد و همچنین انتخاب مدل و رنگ و … نظرات متعددی وجود دارد که بخشی از آنها سلیقه ای بوده و بخش دیگر مربوط به نکات فنی و تجربی است که به مرور به هریک از آنها خواهیم پرداخت.

قیمت کابینت با چوب طبیعی

به محض اینکه اسم کابینت تمام چوب می‌آید خیلی ها از قیمت آن شکایت می‌کنند و می‌گویند قیمت کابینت کلاسیک تمام چوب خیلی بالاست. بله درسته به شکل کلی این نوع کابینت قیمت بالاتری نسبت به کابینت‌های ام دی اف دارد اما راهکارهایی وجود دارد که با صرف هزینه کمتر شما را به هدفتان یعنی خرید کابینت تمام چوب برساند.

مهم‌ترین چوب‌هایی که در ساخت کابینت چوبی استفاده می‌شوند : راش، بلوط، ملچ، گردو، توسکا، افرا و … هستند که از نظر قیمتی و مشخصات فنی تفاوت‌های زیادی باهم دارند. انتخاب آنها به بودجه و سلیقه کارفرما و همچنین رنگ کابینت آشپزخانه بستگی زیادی دارد. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، قبل از انتخاب نوع چوب کابینت می تواند کمک زیادی به شما نماید.

کابینت تمام چوب راش

مهمترین ویژگی کابینت چوب راش قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر کابینت‌های چوب طبیعی است. بهترین چوب راش متعلق به کشور‌های اروپایی (آلمان و گرجستان) است که کیفیت مناسبی دارند. چوب‌های راش ایرانی هم هستند که بافت یکنواختی ندارند و بصورت مناسب خشک نشده اند و گره های زیادی دارند.

خصوصیات چوب راش

  • قیمت مقرون به صرفه
  • رنگ مایل به قرمز شتری
  • بافت زیبا و چشم نواز
  • فرم پذیری و انعطاف بالا

کابینت تمام چوب گردو

کابینت چوب گردو بدلیل قیمت بسیار بالای چوب گردو درجه یک جزو کابینت‌هایی است که کمتر طراحی و تولید می‌شود. در عوض می‌توان از چوب‌های با قیمت مناسب‌تر استفاده کرد، کابینت چوب روسی یا راش با روکش گردو محصول همین ایده است. با اینکار می‌توان تا حدود 50 درصد در هزینه‌ها صرفه جویی کرد. برای افزایش استحکام کار می‌توان از لایی گردو که ضخامت بیشتری دارد بجای روکش گردو استفاده کرد که کمی هزینه آن بیشتر خواهد شد اما کیفیت و طول عمر کابینت بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

خصوصیات چوب گردو

  • رایحه خوش بو
  • بافت بسیار زیبا
  • شکل پذیری عالی
  • دوام و طول عمر زیاد

کابینت تمام چوب بلوط

کابینت چوب بلوط از نظر قیمتی مابین کابینت‌های چوب راش و گردو قرار می‌گیرد. یعنی از راش گران‌تر و از گردو ارزان‌تر و تقریباً پر متقاضی‌ترین نوع کابینت تمام چوب است. کابینت چوب بلوط استحکام زیادی دارد و تا سال‌ها می‌تواند برای شما کار کند. بهترین رنگ‌هایی کابینت چوب بلوط ، وایت واش (سفید) و سایر رنگ‌های روشن مثل کرم است.

خصوصیات چوب بلوط

  • فرم پذیری مناسب
  • بافت و رگه های زیبا
  • رنگ پذیری عالی
  • دوام و استحکام بالا

نحوه انتخاب طرح کابینت

بعد از مشخص شدن سبک کابینت و متریال مصرفی نوبت به انتخاب طرح کابینت آشپزخانه تمام چوب خواهد رسید. انتخاب طرح می‌تواند شامل انتخاب مدل منبت‌های ستون و سر ستون و همچنین درب کابینت باشد. انتخاب رنگ کابینت، انتخاب دستگیره و نوع صفحه روی کابینت عواملی هستند که در انتخاب طرح کابینت تاثیر زیادی خواهند داشت. مدل درب‌های چوبی کابینت در قیمت و زیبایی کار تاثیر زیادی دارد پس در انتخاب آن نهایت دقت و سلیقه خود را بکار بگیرید. همچنین اندازه فضای آشپزخانه و ابعاد آن باید در نظر گرفته شود برای مثال کابینت جزیره برای آشپزخانه‌ای که عرض کم و طول زیادی دارد گزینه مناسبی نخواهد بود و بهتر است در آشپزخانه‌هایی که فضای بیشتری دارند استفاده شود.

ارتباط اقلیم آب و هوایی با انتخاب متریال

دو پروژه مختلف را در نظر بگیرید که قرار است در هردوی آنها درب ورودی و کابینت تمام چوب طراحی و اجرا شود. یکی از این پروژه‌ها در منطقه‌ای مرطوب و پر‌بارش مثل شمال کشورمان قرار دارد و دیگری در شهری مانند تهران، مطمئناً پیشنهاداتی که ما برای اجرای دکوراسیون چوبی در این دو منطقه می‌دهیم کاملاً متفاوت خواهند بود. به این دلیل که چوب بافت آسیب پذیری در برابر رطوبت دارد و انتخاب نوع چوب و رنگی که برای درب ساختمان و کابینت استفاده می‌شود می‌تواند در دوام و طول عمر کار تاثیر بسزایی داشته باشد.

عموماً چوبی که برای ساخت کابینت یا درب لابی تمام چوب در نواحی مرطوب مانند شمال کشور بکار می‌رود، چوب روسی و در اولویت‌های بعدی چوب راش و بلوط. البته کیفیت رنگ استفاده شده در کار و ضد آب بودن آن بسیار حائز اهمیت است. 

بهترین رنگ برای کابینت چوب چیست؟

بر اساس آمار فروش با اختلاف کابینت چوب سفید رنگ عنوان پر‌فروش ترین را به خود اختصاص می‌دهد. کابینت کلاسیک سفید بدلیل بزرگنمایی بیشتر فضای آشپزخانه و همچنین زیبایی بیشتر نسبت به سایر رنگ‌های کابینت آشپزخانه دارد طرفداران زیادی دارد. معمولاً در ساخت این مدل کابینت از روکش و چوب بلوط کانادایی یا آمریکایی استفاده می‌شود. در مواردی هم بنا به سلیقه مشتری می‌توان از ترکیب رنگ سفید و پتینه طلایی برای زیباتر شدن کار استفاده می شود.

کابینت چوب سبک رومی

کابینت چوب سبک‌های مختلفی دارد که خواستگاه بیشتر این سبک‌ها به کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، فرانسه بر می‌گردد. یکی از مدل‌های زیبای کابینت آشپزخانه، کابینت ایتالیایی است که اغلب با استفاده از چوب طبیعی و ستون‌های طرح‌دار بلند و منبت‌های زیبا که معمولاً کار دست هستند، طراحی و اجرایی می‌شود. رنگ‌های سفید و طلایی مهمترین رنگ هایی هستند که در این سبک بکار می‌رود.

نوع رنگ کابینت چوب طبیعی

بطور معمول بر اساس میزان شفافیت دو نوع رنگ برای کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از: رنگ‌های پوششی و رنگ‌های خودرنگ. رنگ‌های پوششی بطور کامل روی سطح کار را پوشش می‌دهد و زمانی استفاده می‌شود که چوب یا روکش بکار رفته در کابینت کیفیت مطلوبی نداشته باشد و یا اینکه اصلا از چوب و روکش در ساخت کابینت استفاده نشده باشد (مثل کابینت نئوکلاسیک تمام ام دی اف با رنگ پوششی).

اما وقتی از چوب و روکش طبیعی استفاده می‌شود استفاده از رنگ‌های پوششی منطقی نیست. اینجاست که رنگ‌های خودرنگ یا همان رنگ چوب که شفاف هستند و بافت اصلی خود چوب را بهتر نشان می‌دهند وارد میدان می‌شوند. این رنگ‌ها جزو رنگ‌های فوری هستند که در مراحل نهایی عملیات رنگ کاری روی سطح کار پاشیده می‌شوند و چون حالت شفاف دارند بعد از پایان کار بافت و رگه‌های چوب کاملاً قابل ملاحظه خواهد بود.

رنگ ایرانی بهتر است یا خارجی!؟

در هنگام استفاده از رنگ‌های ایرانی معمولا یک لایه رنگ پلی استر برای شفافیت و ضد آب شدن روی سطح کار پاشیده می‌شود. رنگ‌های ایرانی قیمت مناسبی دارند اما از نظر کیفی به رنگ خارجی نمی‌رسند. بهترین نوع رنگ خارجی، رنگ پلی اورتان است که معروف‌ترین برند آن گِنج بوده و جزو باکیفیت ترین رنگ‌های موجود در بازار بحساب می‌آید، تغییر رنگ نمی‌دهد و ضد آب است.

معرفی قسمت‌های چوبی کابینت

قسمت‌های چوبی کابینت عبارتست از : منبت‌ها، تاج، ستون و سرستون‌ها و سایر قسمت‌های نما و بخشی از درب‌های کابینت. سایر قسمت‌ها بصورت ترکیبی از چوب و ام دی اف یا بطور کامل از ام دی اف تولید می‌شود. فریم درب‌ها (قاب دور) از چوب طبیعی و قسمت میانی آن که تونیک نام دارد از MDF و روکش چوبی ساخته می‌شود.

بدنه کابینت (چه کلاسیک و چه مدرن) بصورت کلی از ورق MDF ساخته می‌شود چون هم در هنگام نصب کابینت و دیگر اتصالات، ورق MDF استحکام بیشتری دارد و بهتر جواب ‌می‌دهد و هم استفاده از ام دی اف بجای چوب طبیعی در تولید بدنه کابینت تمام چوب باعث پایین‌تر آمدن قیمت تمام شده کابینت خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در زمان طراحی دکوراسیون منزل انتخاب طرح و رنگ کابینت‌های آشپزخانه است. انتخاب کابینت ام دی اف به سبک مدرن و کابینت آشپزخانه تمام چوب به سبک کلاسیک بستگی زیادی به میزان هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته اید، دارد.

عوامل موثر بر کیفیت کابینت چوب

مهم‌ترین مسئله در مورد کابینت چوب طبیعی ظرافت و دقت در طراحی و رنگ آن است، بنابراین لازم است طرح مورد نظرتان را به شرکتی واگذار کنید که به اهمیت و ارزش چوب واقف باشد.

  1. ظرافت در طراحی و اجرا
  2. استفاده از چوب باکیفیت
  3. انتخاب رنگ مناسب
  4. انتخاب صفحه کابینت و یراق درجه 1
کابینت تیره بهتره یا روشن؟

همانطور که اشاره شد فاکتوری که در زیبایی کابینت چوب طبیعی تاثیر بسزایی دارد انتخاب رنگ آن است. رنگ کابینت معمولاً بر اساس اندازه فضای داخل آشپزخانه و سلیقه افراد صورت می‌گیرد. ضمن اینکه اکثر مشتریان کابینت کلاسیک تمام چوب رنگ قهوه‌ای تیره و روشن را می‌پسندند، به این جهت که این رنگ به حفظ اصالت و زیبایی چوب کمک می‌کند. چنانچه آشپزخانه شما کوچک باشد معمولا رنگ‌های سفید و کرم برای این فضا پیشنهاد می‌شود. در حال حاضر بهترین رنگ کابینت با توجه به سلیقه افراد مختلف و تجربه ای که طی سال‌های اخیر بدست آمده شامل موارد زیر می شود:

  • سفید
  • سفید طلایی
  • قهوه ای (شتری، فندقی، گردویی، ماهگونی)
  • کرم یا شیری
  • طوسی و خاکستری

مزایای کابینت چوب

به دلیل اینکه کابینت کلاسیک ماهیتی فاخر و لوکس دارد، بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرید. توجه داشته باشید که اگر از کابینت تمام چوب استفاده می‌کنید بهتر است، سایر وسایل منزل را نیز با آن هماهنگ کنید تا زیبایی آنها دوچندان شود. بطور کلی برای طراحی دکوراسیون محیط‌های مختلف چند استراتژی وجود دارد :

  1. استفاده از تضاد بین سبکی یا تضاد رنگی
  2. ست کردن تمام المان‌ها بر اساس نوع سبک
  3. ست کردن عناصر محیط بر اساس رنگ
کابینت چوب برگرفته از طبیعت

پیوند بین روح بشر و طبیعت پیوندی ناگسستنی است به همین جهت استفاده از کابینت چوب می‌تواند حس طراوت یک محیط طبیعی را به شما القا نماید. در کنار حس خوبی که کارهای چوبی در فضای خانه ایجاد می‌کند دانستن این نکته خالی از لطف نیست که چوب در مقایسه با سایر متریال از مقاومت بالاتری برخوردار است. این امر سبب می‌شود تا فقط یکبار برای کابینت منزلتان هزینه کنید و برای مدت زیادی از دوام و زیبایی آن بهره ببرید.

  • با استفاده از چوب در طراحی کابینت، می‌توانید طبیعت را به خانه خود بیاورید.
  • چوب متریالی با دوام است که تا سال‌های سال شما را از خرید کابینت بی‌نیاز می‌سازد.

چوب عایق صداست

از دیگر فواید استفاده از کابینت تمام چوب این است که بافت ارتجاعی چوب مانند یک عایق صوتی عمل می‌کند و صداهای موجود در محیط را به خود جذب می‌نماید و تا حدودی باعث ایجاد آرامش می‌شود. نکته بعدی مقاومت خوب چوب نسبت به گرمای فضای آشپزخانه است. در صورتی که کابینت هایی نظیر ممبران در برابر حرارت بسیار آسیب پذیر هستند و به سرعت کیفیت خود را از دست می‌دهند.

قیمت کابینت تمام چوب

اگر قصد دارید با تهیه کابینت تمام چوب از کیفیت، زیبایی و اصالت آن بهره ببرید باید به تبع هزینه‌ای متناسب با کیفیت و زیبایی آن پرداخت کنید، البته همانطور که اشاره شد دوام این کابینت‌ها زیاد است و برای مدت طولانی می توانید از مزایای آن استفاده کنید. وقتی شما به سراغ انواع ارزان قیمت کابینت می روید قطعاً کیفیت را فدای قیمت کرده‌اید پس انتظار زیادی نمی‌توانید از چنین کابینتی داشته باشید. 

درصورت انتخاب کابینت تمام چوب این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی چوب‌ها از نظر کیفی، ظاهری و قیمتی با یکدیگر تفاوت دارند پس می‌توانید چوب‌هایی با قیمت پایین‌تر را برای تولید کابینت انتخاب کنید. چوب‌های معمول برای این منظور به ترتیب افزایش قیمت عبارتند از :

  1. چوب روسی
  2. چوب راش
  3. چوب شاه بلوط
  4. چوب بلوط (oak wood)
  5.  چوب گردو

کابینت چوبی و روکش چوبی

نوع دیگر از کابینت منزل، کابینت‌های روکش چوب طبیعی هستند. این نوع از کابینت‌ها از جنس ام دی اف خام با روکشی از چوب طبیعی تولید می‌شوند که مدل جدیدی از کابینت سبک کلاسیک محسوب می‌شوند و به آشپزخانه شما جلوه یک آشپزخانه با سبک ایتالیایی و اروپایی را می دهند. 

مهم‌ترین دلیل استقبال مردم از چنین سبک‌هایی بالا بودن قیمت کابینت کلاسیک نسبت به این مدل کابینت آشپزخانه است. همچنین از دیگر دلایل گرایش افراد به چنین مدل‌هایی سادگی و زیبایی آن است.

کابینت نئوکلاسیک

یکی از جدید‌ترین مدل های کابینت آشپزخانه که از سبک مدرن و کلاسیک پیروی می کند، کابینت نئوکلاسیک است. نحوه ساخت آن‌ها نیز به این صورت است که ورق‌های MDF یا چوب با استفاده از دستگاه سی ان سی تراش داده می‌شود و روی آن با پی وی سی یا رنگ روکش می‌شود.

منبع: amazon.com

آخرین بروزرسانی : 1401/10/18

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید