کابینت جزیره متحرک یا ثابت؟ کدام بهتر است؟

در حال حاضر، طراحی مدولار یا انعطاف پذیر، به عنوان مطرح‌ترین روش‌ جهت طراحی دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها، به شمار می‌رود. چراکه فضاهای داخلی ساختمان‌های امروزی از جمله آپارتمان‌ها بسیار کوچک‌تر از قبل شده است. بنابراین فضاهای کوچکی مانند آشپزخانه‌ را می‌توان با به کار بردن بعضی از عناصر مدرن از جمله انواع کابینت جزیره متحرک ، انعطاف پذیرتر از قبل نمود و از این فضا استفاده‌های بیشتری، به عمل آورد.

  • کابینت جزیره چرخ‌دار ایده‌ای جذاب برای خانه‌های لوکس با آشپزخانه بزرگ است.
  • از میز جزیره متحرک می‌توان برای کارهای روتین آشپزخانه و همچنین جابجایی ظرف ظروف و سایر وسایل نیز استفاده نمود.
  • در مجموع جزیره متحرک برای آشپزخانه های امروزی گزینه ای کاربردی و هوشمندانه است.

چرا از کابینت جزیره استفاده می‌کنیم؟

مهم ترین فلسفه ی استفاده از کانتر یا آیلند استفاده از فضاهای پرت و خالی قسمت های مرکزی آشپزخانه و اصل دسترسی سریع و آسان به وسایل است به طوریکه با کمترین جابجایی در آشپزخانه بتوانید وسایل مورد نیاز خود را بردارید. همچنین محل مناسبی برای سرو صبحانه و حتی نهار و شام خواهد بود در واقع تا حد زیادی کابینت جزیره جایگاه میز ناهار خوری در آشپزخانه را از آن خود کرده است. بنابر این می‌توانیم دلایل اصلی استفاده از کابینت جزیره را در موارد زیر خلاصه کنیم.

  1. از قسمت هایی خالی و بلا استفاده ی وسط آشپزخانه با استفاده از کانتر استفاده بهینه خواهم کرد.
  2. وسایل حجیم و بزرگ که جاگیر هستند و در کابینت جا نمی شوند در کابینت جزیره به آسانی نگهداری می شوند.
  3. مهم ترین وسایلی را که در طول روز زیاد استفاده می کنید و باید همیشه در دسترس شما باشند می تواند در کابینت آیلند قرار بگیرند و همیشه در دسترس شما باشند.
  4. محل مناسبی برای خوردن شام و ناهار است و به راحتی می توانید بعد از سرو غذا ظرف ها را بشویید و دیگر وسایل را جمع کنید.

کابینت جزیره متحرک چیست؟

کانترهای متحرک، به طور کلی انواعی از کابینت‌های امروزی هستند که به صورت متحرک و چرخ دار، طراحی می‌شوند. در حقیقت در نحوه ساخت این کابینت‌ها از کانتر و یا پیشخوانی استفاده می‌شود که به صورت کاملا مستقل، طراحی و اجرا می‌شود. این کابینت‌ها از اطراف به دیوار و یا فضای دیگری، متصل نیستند. از طرف دیگر کابینت سازان می‌توانند این نوع از عناصر آشپزخانه را به اشکال مختلف هندسی مانند دایره، بیضی، مستطیل، مربع و … طراحی و تولید نمایند. کابینت‎‌هایی که به صورت غیرثابت و متحرک ساخته می‌شوند در بیشتر موارد به سبک مدرن اجرا می‌شوند اما با روی کار آمدن کابینت کلاسیک مدرن و امروزی دیدن کابینت چرخ دار سبک کلاسیک خیلی تعجب آور نیست!

  • کابینت‌های غیر ثابت و متحرک در گروه کابینت سبک مدرن قرار می‌گیرند. اما به سبک نئوکلاسیک و کلاسیک هم ساخته می‌شوند.
  • استفاده از چرخ برای زیر کابینت جزیره یا ریل‌هایی با دامنه حرکت محدود ایده هایی هستند که برای تولید میز جزیره متحرک استفاده می‌شوند.
کابینت جزیره متحرک
کابینت جزیره متحرک

جزیره آشپزخانه متحرک چه کاربردی دارد؟

نواع مختلف کابینت جزیره متحرک، برای فضاهای کوچک آشپزخانه‌های امروزی، طراحی شده‌اند که به انعطاف بیشتری، نیاز دارند. چراکه در صورت نیاز به فضای بیشتر، به راحتی می‌توانیم جزیره را جابجا کنیم و آن را در مکانی قرار دهیم که مناسب‌تر است. یکی از کاربرد‌های کابینت جزیره غیر ثابت این است که می‌توان از آن بجای میز نهارخوری یا حتی میز کار استفاده کرد و در صورت متحرک بودن این کار با سهولت بیشتری انجام می‌شود. بنابر این همانطور که اشاره شد آیلند یا کابینت جزیره، محلی برای سرو غذا و یا به عنوان پیشخوانی برای چیدن دسر و وسایل پذیرایی در مهمانی‌ها، استفاده می‌شود.

  • محلی برای سرو غذا
  • مناسب برای چیدن وسایل پذیرایی
  • مناسب برای چیدن ظروف زیاد بعد از شستن
جزیره آشپزخانه متحرک
کابینت جزیره چرخ دار

مزایای کابینت جزیره متحرک چیست؟

در حقیقت مهم‌ترین مزیت این کابینت‌ها همان ایجاد فضای انعطاف پذیر و قابل تغییر در آشپزخانه است. اما از طرف دیگر لازم به ذکر است که بهره گیری از کابینت جزیره متحرک، می‌تواند موجب شود تا محیط خانه و آشپزخانه شما، از حالت یکنواختی کسل کننده خود، خارج شود. بنابراین و با توجه به این عامل، می‌توانید هر گاه از چیدمان آشپزخانه خود احساس خستگی و دلزدگی کردید به راحتی با تغییر فضا وجابجایی کابینت جزیره، فضای مورد نظر خود را تغییر دهید.

سهولت در تغییر چیدمان وسایل آشپزخانه

گاهی ممکن است تصمیم بگیرید یخچال، میز ناهارخوری یا سایر وسایل بزرگ آشپزخانه خود را تغییر دهید و برای این منظور قطعاً شما احتیاج به فضای زیادی برای جابجایی نیاز خواهید داشت که با استفاده از کابینت جزیره ای متحرک این فضا برای شما فراهم خواهد بود. متحرک بودن کابینت جزیره ای باعث سهولت در نظافت و تمیز کردن کف آشپزخانه می‌شود که این فاکتور مخصوصاً برای خانم‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت. با داشتن کابین جزیره متحرک نظافت کف آشپزخانه راحت‌تر است. حتی می‌توانید بدون ترس از خرابی کابینت از آب برای شست و شو استفاده کنید.

کابینت جزیره نئوکلاسیک
کابینت جزیره نئوکلاسیک

کابینت جزیره متحرک بهتر است یا ثابت؟

جزیره آشپزخانه ثابت، برای افرادی که با محدودیت فضا مواجه نیستند بهتر است. بهترین نقطه برای استقرار کابین جزیره نقطه میانی آشپزخانه است. جایی که تقریباَ از هر جای آشپزخانه به آن دسترسی خواهید داشت و نیازی به جابجایی زیاد نخواهید داشت. ضمن اینکه در صورت نیاز می‌توانید از دو سینک مجزا در آشپزخانه خود استفاده کنید و یا از گاز‌های رومیزی زیبا برای کانتر جزیره استفاده نمایید.

جزیره متحرک برای آن‌هایی مناسب است که فضای کمی دارند و دوست دارند کل فضای آشپزخانه را بدون هیچ مانعی در دسترس خود داشته باشند. مزیت عمده کابینت جزیره متحرک چرخ دار این است که می‌توانید آن را در هر بخش از آشپزخانه که در آن مشغول کار هستید جلوی دست خود بیاورید و به عنوان میز کار نیز از آن استفاده کنید.

  • کابین جزیره متحرک برای آشپزخانه‌های مربعی مناسب‌تر است تا آشپزخانه‌هایی با طول زیاد
کابینت جزیره متحرک

معایب کابینت جزیره متحرک

1)احتمال حرکت و چرخیدن کابینت

لازم است بدانید در ساخت کابینت جزیره متحرک از چرخ‌هایی استفاده می‌شود. این چرخ‌ها باید دارای قابلیت قفل شدن باشند. تا زمانی که شما نیاز به تغییر وضعیت و چیدمان آشپزخانه نداشته باشید بتوانید آن‌ها را توسط قفل و اهرم، بر جای خود محکم و ثابت کنید و سپس برای جابجایی و حمل و نقل این عناصر، دوباره قفل و اهرم‌ها را باز کنید. بنابراین کابینت جزیره متحرک، تمایل به چرخیدن و جابجایی دارد. حتی اگر چرخ آن قفل باشد نیز ممکن است در صورت ضربه‌های شدید و تکان‌های ناخواسته، حرکت کند.

  • برای افرادی که فرزند خردسال دارند کابینت‌های متحرک خیلی مناسب نیست.

2) عدم امکان استفاده از سینک یا فر در کابین جزیره

در این نوع از کابینت به جهت متحرک بودن، امکان نصب سینک ظرفشویی، اجاق گاز رومیزی، فر توکار، مایکروفر و.. وجود ندارد. بدلیل غیر ثابت بودن برای کودکان ممکن است مخاطره آمیز باشد.

  • وقتی شما از کابینت جزیره چرخدار استفاده می‌کنید امکان استفاده از سینک یا فر توکار در این مدل کابینت را نخواهید داشت.

قیمت کابینت جزیره متحرک بیشتر است یا ثابت؟

قیمت این نوع از کابینت‌ها نیز بر اساس متریال به کار رفته در تولید آن‌ها و ورقه‌ها و روکش‌ها و طرح و رنگ مورد نظر و سلیقه مشتری و سایر عوامل تعیین می‌شود. اما نکته قابل ذکر این است که کابینت جزیره متحرک چرخ دار، به طور معمول، دارای جزئیات بیشتری است که از آن جمله می‌توان چرخ‌های این کابینت و قفل و اهرم‌ها را نام برد. این چرخ‌ها لازم است حتما از نوع مرغوب و با کیفیتی ساخته شوند تا بتوانند وزن کابینت را به درستی تحمل کنند و موقع جابجایی، خراب نشوند. بنابراین قیمت کابینت جزیره متحرک چرخ دار، بیشتر می‌شود.

از نظر مقاومت و ایستایی، جزیره متحرک بهتر است یا ساده؟

کابینت جزیره متحرک با همان متریالی ساخته می‌شود که انواع دیگر کابینت‌ها از آن به وجود آمده‌اند. از جمله این متریال‌ها می‌توان چوب، سنگ، ام دی اف و… را نام برد. بنابراین از نظر مقاومت و دوام و استحکام با آن کابینت‌ها تفاوتی ندارد. اما نکته قابل توجه در کابینت متحرک چرخ دار، حرکت چرخ‌های این نوع از کابینت‌ها است که موجب می‌شود بتوان آن‌ها را به راحتی حمل و نقل کرد و از طرف دیگر این امکان نیز وجود دارد که در اثر تکان‌های شدید، به اندازه کابینت‌های دیگر، مقاومت قبل توجهی از خود نشان ندهند و امکان جابجابی داشته باشند.

جزیره آشپزخانه متحرک

منبع : portable kitchen island & overstock

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *