کابینت چوب گردو

به عقیده بسیاری از افراد صاحب نظر در زمینه طراحی دکوراسیون کابینت چوب گردو بهترین نوع کابینت کلاسیک است. البته ممکن است خرید کابینت تمام چوب گردو برای خیلی از افراد مقدور نباشد چون این نوع کابینت آشپزخانه را شما فقط در خانه های بسیار لوکس و گران قیمت می توانید مشاهده نمایید. البته از چوب گردو برای تهیه روکش های چوبی هم استفاده می شود که کاربرد زیادی در تولید کابینت های روکش چوب طبیعی دارد. برای انتخاب کابینت با چوب یا روکش گردو بهتر است ابتدا با خصوصیات و ویژگی های چوب گردو آشنایی بیشتری پیدا کنید و همچنین انواع کابینت با چوب گردو را به خوبی بشناسید.

خصوصیات چوب گردو

چوب گردو با توجه به همگن و صیقل پذیر بودن و بافت بسیار زیبایی که دارد در صنایع مختلف از جمله خراطی و منبت کاری کابرد زیادی دارد. رنگ اصلی و طبیعی چوب گردو قهوه ای تیره است اما بدلیل خاصیت رنگ پذیری بالایی که این چوب دارد می توان از رنگ های مختلف برای رنگ آمیزی چوب گردو استفاده کرد. خاصیت جالبی که چوب گردو دارد این است که اگر در برابر آفتاب قرار بگیرد به مرور روشن تر می شود.

تقریباً گران قیمت ترین چوب موجود در بازار چوب گردو آمریکایی است. به همین سبب استفاده کامل از چوب گردو در ساخت کابینت آشپزخانه کمی دور از منطق به نظر می رسد به همین دلیل معمولاً از ترکیب چوب های بلوط یا راش با ام دی اف و روکش گردو برای این منظور استفاده می شود. قیمت کابینت تمام چوب گردو در سال 1400 از متری 25 میلیون تومان شروع می شود و بسته به نوع طراحی ممکن است تا متری 35 میلیون تومان هم ارزش گذاری شود.

کابینت روکش گردو

همانطور که اشاره شد برای کاهش هزینه و استفاده کمتر از چوب طبیعی استفاده از ترکیب ام دی اف و روکش چوب گردو با ضخامت های متفاوت کاملاً مرسوم است. روکش گردو یکی از زیبا‌ترین روکشهای طبیعی است که برای تولید محصولات چوبی لوکس و گران بها استفاده می شود که ضخامتی بین 1 تا 3 میلیمتر دارد و از کشور‌های آمریکا یا کانادا وارد می‌شود. البته چوب و روکش گردو ایرانی هم وجود دارد که کیفیت پایین تری دارند. کابینت روکش چوب گردو با کابینت تمام چوب گردو تفاوت زیادی ندارد و تنها طراحی ساده تری دارد و بیشتر به کابینت نئوکلاسیک شباهت دارد تا کلاسیک (از درب کابینت چوبی پر ابزار و ستون و سرستون های چوبی کمتر استفاده می شود)

استفاده از روکش چوب فرآوری شده یا آلپی (طبیعی) و همچنین ام دی اف خارجی یا ایرانی تاثیر زیادی در قیمت و کیفیت کابینت آشپزخانه خواهد گذاشت. همچنین پارامتر های مهم دیگری از جمله نوع و درجه کیفیت رنگ مورد استفاده و کیفیت ریل، لولا و جک ها در میزان کیفیت کابینت تاثیر بسزایی دارند.

کابینت چوب گردو
کابینت چوب گردو

نکات خرید کابینت چوب گردو

استفاده از چوب گردو ایرانی و خارجی در کیفیت نهایی کار و زیبایی کابینت تمام چوب نقش اساسی دارد و اگر فاکتور هزینه برای شما خیلی اهمیت ندارد حتما از تولیدکننده کابینت بخواهید از چوب گردو خارجی ترجیحاً (آمریکایی یا کانادایی) استفاده کند.

برای کاهش هزینه به هیچ عنوان از رنگ های درجه ۲ و ۳ استفاده نکنید و حتما از رنگ های خارجی و ضدآب استفاده کنید تا استحکام کابینت بالاتر برود. اگر از رنگ درجه یک برای کابینت چوبی استفاده نکنید خیلی زود شاهد تغییر رنگ و کاهش کیفیت ظاهری آن خواهید شد. مخصوصاً اگر کابینت در معرض نور مستقیم خورشید و یا محیطی مرطوب قرار داشته باشد.

در ساخت درب کابینت تمام چوب گردو قسمت دور درب را از چوب طبیعی و قسمت وسط آن را از ام دی اف خام و روکش گردو استفاده می کنند. درصورت تمایل می توانید از تولیدکننده بخواهید بجای روکش طبیعی گردو از لایی گردو استفاده نماید. لایی نوعی روکش چوب طبیعی با ضخامت بالاتر از روکش های معمولی است و استفاده از آن استحکام کابینت آشپزخانه را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

دوام کابینت چوب گردو

از نظر استقامت و مقاومت در برابر آب و مواد شوینده کابینت ام دی اف نسبت به کابینت چوبی استحکام بیشتری دارد ضمن اینکه نگهداری و تمیزکاری کابینت MDF آسان تر است. اما اگر در نگهداری کابینت آشپزخانه چوبی کمی دقت و سلیقه بخرج دهید می توانید سالیان سال از آن بهره ببرید.

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد دوام کابینت تمام چوب گردو نسبت به کابینت روکش گردو بیشتر است. اما اگر امکان استفاده از روکش های گردو با ضخامت بیشتر از معمول وجود داشته باشد کابینت با روکش گردو هم گزینه ایده آلی خواهد بود.

اگر بخواهیم چوب های مصرفی در ساخت کابینت را از نظر مقاومت و چگالی مورد مقایسه قرار دهیم چوب گردو یکی از مقاوم ترین چوب ها است. چوب های مثل بلوط و راش هم جزو چوب های نیمه متراکم و محکم هستند که در ساخت وسایل دکوری و کابینت آشپزخانه کاربرد زیادی دارند. بعضی از تولید‌کنندگان کابینت چوب روس هم تولید می‌کنند که در مقابل چوب‌هایی که ذکر شده دوام و زیبایی کمتری دارد اما بزرگترین مزیت آن ارزان قیمت بودنش است.

کابینت تمام چوب گردو
کابینت تمام چوب گردو

رنگ آمیزی کابینت تمام چوب گردو

همانطور که می دانید به دلیل بالا بودن هزینه چوب و روکش گردو استفاده از رنگ های پوششی که رنگ چوب را می پوشاند خیلی منطقی نیست به همین دلیل وقتی از چوب های باکیفیت در ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می شود بهتر است از رنگ های خودرنگ که به رنگ چوب طبیعی هستند استفاده شود تا زیبای بافت های چوب گردو کاملاً نمایان باشد. بهترین نوع رنگی که می توان برای کابینت چوبی استفاده کرد رنگ پلی اورتان و پلی استر شفاف است.

رنگ های شفاف بدلیل اینکه رنگ چوب طبیعی را بهتر نشان می دهند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. داشتن تجربه کافی در زمینه رنگ کاری چوب و استفاده بجا و درست از انواع رنگ و تجهیزات مرتبط مثل سیلر، کیلر، شاپان و پتینه می تواند تفاوت زیادی در ظاهر کابینت چوب گردو ایجاد نماید.

کاربرد سیلر و کیلر و پتینه در رنگ کاری

سیلر برای زیرسازی چوب خام استفاده می شود. در واقع سیلر مقدمات کار برای رنگ آمیزی کابینت را فراهم می نماید. کیلر برای کارهایی که در معرض نور آفتاب یا رطوبت زیاد قرار دارند بکار می رود و به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند. پتینه هم برای برجسته نشان دادن بافت و رگه های چوب و طبیعی نشان دادن کار مورد استفاده قرار می گیرد.

زیبا‌ترین محصولی که با استفاده از هنر پتینه کاری حاصل می‌شود کابینت رومی و سلطنتی است که بیشتر به رنگ سفید و رگه‌هایی از رنگ طلایی اجرا می‌شود.

در ساخت کابینت چوب گردو چه نوع ام دی افی استفاده می شود؟

درب کابینت بدلیل متحرک بودن جزو مهم ترین بخش های کابینت می باشد و کیفیت ساخت آنها در طول عمر کابینت و زیبایی کار تاثیر زیادی دارد. در ساخت قسمت میانی درب کابینت چوب گردو از ورق ام دی اف خام استفاده می شود و برای بالا بردن استحکام و دوام درب ها بهتر است از ورق MDF خام خارجی استفاده شود. بهترین ورق های MDF موجود در بازار عبارتند از :

  • نیمن آلمان
  • کلیاف ایتالیا
  • آلویک اسپانیا
  • فینسا اسپانیا
  • واناچای مالزی

چند توصیه مهم

تفاوت زیادی بین کابینت CNC کاری شده و کابینت تمام چوب (کار دست) وجود دارد هم از نظر قیمتی و هم از نظر زیبایی. دقیقا مثل تفاوتی که فرش ماشینی و دستبافت با هم دارند.

مهمترین قسمت های کابینت چوب گردو درب، تاج، ستون، سر ستون و زیر چراغ است که اگر با استفاده از ماشین آلات CNC تولید شوند قیمت آنها کاهش می یابد (بدلیل اینکه زیبایی و ارزش کار دست را ندارند)

چرا کار دست ارزش بیشتری دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که وقتی می توان با سرعت بیشتر و آسان تر با استفاده از دستگاه های اتوماتیک همه کارهایی که با دست انجام می شود را انجام داد، چرا بازهم این مراحل دستی انجام می شوند؟

جواب این است که دستگاه های CNC محدودیت هایی در عمق و قسمت های گوشه ای کار دارند و در حکاکی قسمت های ظریف عملکرد مناسبی ندارند و همچنین فرآیند CNC کاری بروی ورق ام دی اف خام انجام می شود نه چوب! و بدلیل اینکه چوب خاصیت شکل پذیری و ابزار خوری بهتری دارد در بسیاری از قسمت های کار به ام دی اف ترجبح داده می شود و حتی اگر بخواهیم هم در بعضی از قسمت ها نمی توان از ام دی اف بجای چوب استفاده کرد.

منبع : crateandbarrel.com

آخرین بروزرسانی : 1400/02/26

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *