کابینت روکش چوب چیست؟

از روکش‌ های چوب معمولاً در ساخت انواع مختلف کابینت های مدرن و کلاسیک و حتی کابینت نئوکلاسیک استفاده می شود. استفاده از روکش چوبی به زیبایی کار می افزاید اما بدلیل ضخامت کم و بافت آسیب پذیری که در برابر حرارت، آب و مواد شیمیایی دارند در هر محیطی نمی توان از آنها استفاده کرد. برای رفع این مشکل استفاده از انواع رنگ های ضد آب و ضد اشعه UV بهترین گزینه خواهد بود. رنگ آمیزی کابینت روکش چوب علاوه بر ایجاد شفافیت و زیبایی بصری، طول عمر کابینت را بطور قابل توجهی افزایش می دهد. پرفروش ترین رنگ های این مدل کابینت رنگ های قهوه ای، فندقی و سفید یا وایت واش است.

استفاده از روکش چوب طبیعی در ساخت وسایل چوبی منزل مخصوصاً کابینت آشپزخانه از گذشته تاکنون به جهت زیبایی و کاهش قطع بی رویه درختان و البته صرفه جویی در هزینه ها کار رایجی بوده و هست. کابینت روکش چوب طبیعی یکی از بهترین مدل های کابینت آشپزخانه است که از نظر زیبایی دست کمی از کابینت تمام چوب ندارد. دلیل استفاده از روکش چوب تنها کاهش هزینه تمام شده کابینت نیست بلکه دلایل دیگری هم برای استفاده از روکش‌ بجای چوب وجود دارد یکی از آنها تنوع بسیار بالایی است که روکش های چوبی نسبت به انواع ورق MDF دارند. وجود این تنوع باعث افزایش قدرت انتخاب مشتریان از نظر طرح و رنگ کابینت آشپزخانه می شود.

کابینت روکش چوب پروژه زعفرانیه

روند تولید کابینت با روکش چوبی

بعد از تولید روکش چوبی با استفاده از دستگاه پرس و چسب چوب این روکش ها روی ورق های ام دی اف چسبانده می شود و در نهایت با استفاده از این ورق های ام دی اف روکش شده کابینت روکش چوب ساخته می شود.

کابینت چوبی بهتر است یا روکشی؟

از نظر زیبایی و اصالت مسلماً کابینت های تمام چوب به کابینت ام دی اف با روکش چوب طبیعی برتری دارند اما از نظر هزینه ای کابینت روکش چوبی طبیعی مقرون بصرفه تر است. ضمن اینکه ظاهر آنها با کار تمام چوب تفاوت کمی دارد و همان زیبایی را به فضای خانه می بخشد تنها ایراد این مدل کابینت دوام و استحکام کمتر نسبت کابینت های چوبی است.

کابینت چوبی ارزان با روکش طبیعی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا اصلا کابینت روکش چوب تولید می‌شود و چرا کابینت به صورت تمام چوب ساخته نمی‌شود؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت مهم‌ترین دلیل اینکار بالا بودن قیمت چوب طبیعی است به همین دلیل سعی می‌شود تا جای ممکن از چوب کمتری در ساخت کابینت آشپزخانه استفاده شود. دلیل بعدی: در مواردی که نیاز به سطوح صاف و یکنواخت داریم استفاده از ورق ام دی اف با روکش چوب نسبت به چوب طبیعی (به جهت استحکام و دوام بیشتر) اولویت دارد.

کابینت روکش چوب چیست؟

کابینت آشپزخانه روکش چوب به کابینتی می گویند که درب ها و قسمت های نمای آن که در معرض دید قرار می گیرد از ترکیب ورق ام دی اف خام و یک لایه روکش چوب طبیعی ساخته شده باشد. در ساخت این نوع کابینت می توان هم از روکش چوب طبیعی استفاده کرد و هم از روکش های فرآوری شده. مهمترین تفاوت این نوع روکش ها این است که روکش چوب طبیعی ارزان قیمت تر است و رگه های چوب بصورت نامنظم بوده و در کل بافت نامنظم تری دارد به همین دلیل پروسه رنگ کاری پیچیده تری دارند و نیاز به مهارت و زمان بیشتر برای زیرسازی حرفه ای و پاشیدن رنگ خواهند داشت.

اما روکش های فرآوری شده کاملا شبیه به روکش چوب طبیعی هستند و فقط بافت یکنواخت تری دارند و بعد از رنگ کاری جلوه بهتری پیدا خواهند کرد به همین دلیل قیمت روکش های فرآوری شده کمی بالاتر از روکش های طبیعی است.

مزایا

بزرگترین مزیت کابینت با روکش چوبی ، طبیعی بودن و همچنین زیبایی و اصالت آن است. مزیت دیگر این مدل کابینت این است که از نظر انتخاب رنگ و نوع روکش و طرح کابینت مطابق سلیقه مشتری ساخته می شوند و در زمره کابینت های سفارشی دسته بندی می شوند. همچنین این کابینت ها حال و هوایی تمام چوب دارند با این تفاوت که قیمت مناسب تری نسبت به کابینت های کلاسیک تمام چوب دارند.

معایب

مهم ترین عیب کابینت با روکش چوب طبیعی این است که در صورت آسیب دیدن رنگ و روکش چوب در اثر برخورد با اشیاء تیز و جذب رطوبت ممکن است روکش از سطح کابینت جدا شود و یا قسمت آسیب دیده متورم شود. همچنین در صورت استفاده از رنگ های بی کیفیت در تولید این سبک از کابینت آشپزخانه، امکان تغییر رنگ و کدر شدن در اثر تابش مستقیم نور خورشید وجود دارد.

کابینت روکش چوبی

انواع کابینت با روکش چوبی

کابینت آشپزخانه با روکش چوب طبیعی را از نظر نوع طراحی می توان به دو دسته پر کار (سبک کلاسیک) و مینیمال (سبک مدرن) تقسیم بندی کرد. در واقع می توان این مدل کابینت ها را شبیه به کابینت تمام چوب اما کمی ساده تر ساخت و هم می توان بصورت ترکیبی از روکش چوب و ام دی اف ملامینه یا هایگلس سبکی مدرن از کابینت روکشی طراحی و اجرا نمود. معمولاً انواع کابینت های روکش چوبی بر اساس نوع روکش بکار رفته در کابینت تقسیم بندی می شوند که مهمترین آنها عبارتند از :

  • کابینت آشپزخانه با روکش راش
  • کابینت آشپزخانه با روکش بلوط
  • کابینت آشپزخانه با روکش ملچ
  • کابینت آشپزخانه با روکش گردو

کابینت روکش چوب

مقایسه کابینت تمام چوب و روکش چوب

اولین و مهمترین سوالی که ذهن بیشتر افراد را درگیر می کند این است که تفاوت کابینت آشپزخانه تمام چوب و روکش چوب در چیست؟ اساسی ترین تفاوت هایی که این دو نوع کابینت آشپزخانه وجود دارد این است که مقدار چوب مصرفی در کابینت تمام چوب بیشتر است که این موضوع باعث بیشتر بودن استحکام و عمر کابینت می شود.

طراحی ساده تر

تفاوت دیگری که این دو مدل کابینت با هم دارند سبک طراحی و نوع ابزاری است که برای فرم دهی درب کابینت استفاده می شود. به عبارت بهتر در ساخت درب کابینت چوبی محدودیت زیادی نداریم و هر مدل و سبکی قابل پیاده سازی است اما در تولید کابینت با روکش چوب طبیعی آزادی عمل کاهش می یابد. (بدلیل اینکه در صورت استفاده از CNC مغز MDF در معرض دید قرار می گیرد امکان ابزار زدن و فرم دهی محدود تری نسبت به حالت تمام چوب داریم)

قیمت مناسب تر

آخرین و مهم ترین فرق کابینت چوبی و روکشی در اختلاف قیمتی است که بین آنها وجود دارد. قیمت کابینت روکش چوبی بدلیل اینکه مقدار چوب کمتری در آن بکار می رود پایین تر از کابینت آشپزخانه تمام چوب است.

  1. هرچه ضخامت روکش چوب مصرفی بیشتر باشد قیمت آن بیشتر خواهد بود.
  2. با افزایش ضخامت روکش شاهد طول عمر و استحکام بیشتر کابینت خواهیم بود.
  3. روکش به تنهایی دوام چندانی ندارد و بهتر است حتما یک یا چند لایه رنگ مخصوص روی آن را پوشش دهد.

نوع روکش چوب در قیمت کابینت چقدر تاثیر داره؟

نوع روکشی که در ساخت این سبک از کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد در کیفیت و قیمت تمام شده تاثیر گذار است پر تراکم بودن رگه های چوب یا کم نقش و نگار بودن آن تاثیری در افزایش یا کاهش هزینه تمام شده کابینت ندارد و کاملا سلیقه ای است.

اختلاف قیمت کابینت با روکش های مختلف در صورت ثابت ماندن مدل و شکل ظاهری کابینت، حدودا ۱۰ درصد می باشد یعنی اگر فرض کنیم قیمت کابینت با روکش چوب راش 8 میلیون تومن باشد قیمت کابینت با روکش بلوط حدودا 9 میلیون خواهد بود و این روند برای روکش گردو هم صادق خواهد بود (قیمت کابینت با روکش گردو متری 10 میلیون تومان).

کابینت روکشی به سبک مدرن یا کلاسیک!؟

قبل از ارائه قیمت این مدل کابینت بهتر است در مورد نحوه طراحی و جزئیات کار توضیح دهیم. کابینت روکشی دقیقاً مثل کابینت ام دی اف است با این تفاوت که بجای ام دی اف رنگی از ترکیب ام دی اف خام و روکش چوب طبیعی و یک لایه رنگ تشکیل شده است. به این سبک از کابینت ها کابینت فلت یا صاف هم گفته می شود که بر اساس سبک مدرن طراحی می شوند. مدل دیگری هم از کابینت های روکشی با درب های برجسته اما ساده ساده و بدون سرستون های منبت کاری شده چوبی وجود دارد که ارتباط نزدیکی با طراحی به سبک کلاسیک دارد و قیمت پایین تری نسبت به کابینت های تمام چوب دارد. بنابر این می توان نتیجه گرفت کابینت های روکشی در دو سبک مدرن و کلاسیک قابلیت اجرایی دارند.

لیست قیمت کابینت با روکش چوب

در طراحی و تولید کابینت آشپزخانه همیشه راهکارهایی برای کاهش قیمت تمام شده وجود دارد که در عین حفظ کیفیت هزینه کابینت مقرون به صرفه تر باشد. یکی از این راه ها استفاده از کابینت روکشی است که بدلیل مزیت های زیادی که دارد خیلی سریع به یکی از سبک های موفق و جذاب مبدل شد. قیمت مناسب تر نسبت به کابینت کلاسیک مهم ترین ویژگی کابینت های روکشی است.

نوع کابینت آشپزخانه قیمت (تومان)
کابینت با روکش راش از 7/000/000 تا 9/000/000
کابینت با روکش بلوط از 8/000/000 تا 10/000/000
کابینت با روکش گردو از 10/000/000 تا 15/000/000
یراق مصرفی فانتونی | رنگ مصرفی پلی اورتان خارجی | بدون احتساب هزینه نورپردازی، صفحه کابینت و اکسسوری

بهترین رنگ کابینت روکش چوب

رنگ های روشن : کابینت سفید رنگ و بطور کلی کابینت های با رنگ روشن فضای آشپزخانه را بزرگتر جلوه می دهند و برای آشپزخانه های کوچکتر انتخاب مناسبی هستند.

رنگ های تیره : رنگ های تیره مثل طوسی و قهوه ای یا رنگ چوب را بیشتر افرادی انتخاب می کنند که علاقه مند به سبک های سنتی و طبیعت هستند. در مجموع کابینت های رنگ تیره در فضاهای بزرگتر بهتر جواب می دهد. پر متقاضی ترین رنگ های کابینت های روکشی عبارتند از:

  • سفید
  • کرم
  • فندقی
  • گردویی

مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت کابینت

البته قیمت کابینت کلاسیک به عوامل زیادی مثل کیفیت یراق و رنگ مصرفی و همچنین نوع و ضخامت روکش و ام دی اف مورد استفاده و از همه مهم طرح انتخاب طرح کابینت بستگی دارد. بطور معمول پیشنهاد مهندسان مشاور شرکت دکوراسیون اُرسی برای انتخاب متریال کابینت با روکش چوب شامل این موارد می شود :

  1. ام دی اف خام با مغز خارجی
  2. رنگ پلی اورتان ترک یا اِشِن ایرانی
  3. یراق فانتونی یا بلوم (بنا به درخواست مشتری)
  4. روکش چوب خارجی با ضخامت مناسب

کابینت های روکش چوبی چه خصوصیاتی دارند؟

  • وقتی کابینت آشپزخانه روکش چوب را برای آشپزخانه خود انتخاب می کنید در نظر داشته باشید که ورق MDF ضخامت خاصی دارد. پس طرحی که انتخاب می کنید نباید برآمدگی و فرورفتگی هایی بیشتر از این مقدار داشته باشد اما وقتی کابینت با درب تمام چوب انتخاب می کنید هیچ محدودیتی از بابت ابعاد و ضخامت و انتخاب طرح روی درب نخواهید داشت. پس یکی از جاهایی که کابینت تمام چوب نسبت به کابینت روکشی برتری پیدا می کند در باز بودن دست مشتری هنگام انتخاب طرح کابینت است.
  • به‌طورکلی در تولید کابینت چوبی ما چوب طبیعی را با استفاده از ماشین آلات مخصوص حالت می‌دهیم که به این کار ابزار زدن می گویند. در کابینت روکش چوبی طبیعی هم همین فرآیند بر روی ورق ام‌دی‌اف خام انجام می شود البته با کمی محدودیت بیشتر. چون چوب خاصیت فرم پذیری بالایی دارد و هر نوع طرحی که مد نظر باشد روی آن قابل پیاده سازی است. به همین دلیل از نظر طراحی این نوع کابینت کمی ساده تر و کم کار تر نسبت به کابینت های تمام چوب ساخته می شود.

انتخاب بهترین متریال

در هنگام انتخاب کابینت آشپزخانه چند پارامتر مهم وجود دارد که در نظر گرفتن آنها باعث می شود انتخاب بهتر و رضایت بخش تری داشته باشید.

ام دی اف خارجی یا ایرانی!

برای کاهش هزینه برخی از تولید کنندگان کابینت از ام دی اف ایرانی برای قسمت زیر روکش چوبی استفاده می کنند که بدلیل نامرغوب بودن باعث می شود روکش به خوبی روی ورق ام دی اف نچسبد و یا بعد از مدتی باد کرده و یا از سطح MDF جدا شود پس حتما در نظر داشته باشید که برای قسمت زیر کار از ورق ام دی اف با مغز خارجی استفاده شود.

کیفیت رنگ مصرفی و سایر متریال

انتخاب نوع رنگ در هزینه کابینت نقش مهمی دارد. رنگ علاوه بر زیبایی نقش پوشش محافظ را دارد و در صورتی که کیفیت لازم را نداشته باشد در برابر رطوبت، نور آفتاب و حشرات چوب عملکرد خوبی نخواهد داشت. نحوه پرس کاری، نوع و کیفیت چسبی که جهت چسباندن روکش چوب بر روی سطح ام دی اف استفاده می شود، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در انتخاب متریال مصرفی دقیق و حساب شده عمل نمایید.

مقایسه درست و تصمیم گیری

از چند شرکت طراحی کابینت معتبر قیمت کابینت را جویا شوید اما زود قضاوت نکنید! ابتدا چند نمونه کار ببینید، نوع و کیفیت متریال مصرفی را بررسی کنید، زمان تحویل و تعهدات شرکت سازنده کابینت را بررسی نمایید و سپس اقدام به انتخاب بهترین گزینه نمایید.

چگونه از کابینت چوبی نگهداری کنیم؟

نکته اول اینکه در صورت بروز هرگونه عیب یا نقصی در کابینت آشپزخانه حتماً از یک فرد متخصص جهت ترمیم و تعمیر کابینت استفاده کنید. به این نکته دقت داشته باشید که هر قسمتی از کابینت با روکش چوب که خیس شده است باید بلافاصله خشک شود. حتی کابینت‌ آشپزخانه با رنگ ضد آب هم اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد خراب خواهد شد.

مراقب باشید که اجسام و ظروف داغ را بدون پوشش روی کابینت قرار ندهید. چون کابینت چوبی نسبت به سایر کابینت ها حساس تر است و وقتی حرارت ببیند تغییر رنگ می‌دهد. لولا‌ی درب های کابینت را هر چند ماه روغن‌کاری کنید تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. نور آشپزخانه را طوری تنظیم کنید که کابینت در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. (تابش مستقیم باعث تغییر رنگ روکش چوب می شود)

نحوه ساخت کابینت روکش چوب

  • ابتدا روکش چوب بر روی ورق ام دی اف با استفاده از دستگاه پرس چسبانده می شود.
  • بعد از خشک و خنک شدن روکش های اضافی از سطح ام دی اف جدا شده و برای محو کردن مرز بین روکش‌ و MDF، سطوح با استفاده از سمباده و ماشین پوست پرداخت می شود.
  • پس از آماده شدن ورق های ام دی اف روکش شده، پروسه ساخت کابینت آغاز می شود.
  • بعد از پایان مراحل ساخت کابینت و زیر سازی نهایی نوبت به رنگ آمیزی کابینت با پیستوله می رسد.
  • بعد از پایان رنگ آمیزی کابینت و خشک شدن با دقت قسمت های مختلف بسته بندی می شوند و جهت نصب به محل ساختمان ارسال می شوند.
  • بعد از نصب کابینت لکه گیری نهایی و رفع ایرادات احتمالی انجام می شود.
  • بطور حدودی طراحی و اجرای کامل هر واحد کابینت با اندازه متعارف حدوداً بین 20 تا 30 روز زمان خواهد برد.

چند نکته مهم

  • در هنگام خرید کابینت چوبی حتما از شرکت سازنده نوع و کد رنگ مصرفی را جویا شوید تا در صورت نیاز به تعمیر روکش کابینت و رنگ آمیزی مجدد، کابینت دو رنگ نشود.
  • روکش چوب هر چند ماه یک بار احتیاج به واکس مخصوص دارد. استفاده از این واکس باعث نو و شفاف تر شدن ظاهر کابینت خواهد شد و عمر آن را افزایش می دهد.
  • برای تمیز کردن کابینت چوبی هرگز از مواد شوینده شیمیایی قوی و دستمال خیلی مرطوب استفاده نکنید. سعی کنید از دستمال نرم و خشک برای این منظور استفاده کنید.
  • کابینت ام دی ام با روکش های راش، بلوط، ملچ و گردو پر تقاضا ترین مدل های کابینت روکشی هستند.
  • ضخامت روکش های چوبی موجود در بازار از نیم میلیمتر تا 3 میلیمتر متغیر بوده و بستگی به نوع چوب مورد نظر دارد.

کابینت آشپزخانه به سبک نئوکلاسیک

کابینت نئو‌کلاسیک یا کابینت کلاسیک مدرن در واقع تلفیقی از ویژگی های سبک کلاسیک و مدرن است. به عبارت دیگر می توان کابینت کلاسیک ساده را سبک نئوکلاسیک دانست. این سبک در پاسخ به نیاز افرادی که برای طراحی دکوراسیون فضای آشپزخانه سبک کلاسیک را انتخاب می کنند و در عین حال علاقه مند به طراحی مینیمال و حفظ سادگی هستند بوجود آمد و طرفدارن زیادی دارد.در طراحی و اجرای کابینت های سبک نئوکلاسیک می توان از انواع روکش های چوبی هم استفاده کرد.

بهترین انتخاب برای صفحه روی کابینت چوب چیست؟

  • 1- صفحه کابینت چوب طبیعی استفاده از صفحه کابینت از جنس چوب طبیعی گزینه خوبی است اما هم نگهداری و تمیزکاری آن سخت است و هم هزینه تمام شده کابینت را بالا خواهد برد.
  • 2- صفحه کابینت کوارتز کوارتز نوعی سنگ طبیعی است که طول عمر بالایی دارد. سنگ کوارتز جزو سنگ های زیبا و پرطرفدار است اما قیمت نسبتا بالایی دارد.
  • 3- صفحه کابینت کورین متداول ترین انتخاب برای صفحه روی کابینت سبک کلاسیک چه روکشی و چه تمام چوب سنگ کورین است که دوام بالایی دارد و قیمت آن نسبت به کوارتز مناسب تر است.
  • 4- صفحه کابینت گرانیت طول عمر بالا، درخشندگی زیاد و آسان بودن نگهداری و تمیزکاری از ویژگی های مهم سنگ گرانیت است.

منبع : sfgate.com

آخرین بروزرسانی : 1400/07/25

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

4 دیدگاه دربارهٔ «کابینت روکش چوب چیست؟»

  1. صنایع چوب اُرسی

    سلام جناب امیری
    تا حدودی این گفته ها درسته اما کیفیت مواد اولیه مصرفی و نحوه استفاده هم مهمه
    با رنگ های ضد آبی که استفاده میشه تا حد قابل قبولی میشه از روکش چوب در مقابل رطوبت محافظت کرد.
    از نظر زیبایی چوب طبیعی خیلی بهتر از روکش مصنوعی و پی وی سی

  2. محمد امیری

    سلام
    من از چند نفر شنیدم کابینتایی که با روکش چوبی درست میشه نسبت به آب حساسه و سریع خراب میشه !
    اما کابینت وکیوم ضد آبه و به این راحتیا خراب نمیشه…
    بنظر شما بین کابینت روکش طبیعی و مصنوعی کدوم بهتره؟

  3. صنایع چوب اُرسی

    سلام بهترین گزینه برای کابینت با رنگ روشن مخصوصاً سفید روکش بلوط کانادایی یا آمریکایی خواهد بود.
    روکش چوب ملچ بیشتر برای کارهای خودرنگ مناسب می باشد.
    موفق باشید

  4. سعید عزیزی

    سلام
    من قصد دارم کابینت با روکش چوب ملچ سفارش بدم
    میخواستم بدونم آیا میشه رنگ سفید رو برای این نوع روکش استفاده کرد یا خیر؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *