کلوزت روم چیست و چه کاربردی دارد؟

فرض کنید یک صبح زمستانی سرد بعد از اینکه قهوه صبحگاهی­تان را نوشیدید، می­‌خواهید آماده‌­ی رفتن به محل کار شوید. از اتاق خواب خود دری به فضایی باز می­‌کنید که سرتاسر آن قفسه و کشوهای متنوع است. لباس­‌های زمستانی­ در قفسه­‌ی سمت راست قرار دارد. فضایی مجزا برای کفش، کمربند، شال، روسری، کراوات و … چنین فضایی دقیقاً همان چیزی است که بیشتر افرادی که به مد و پوشاک اهمیت می‌دهند، در پی آن هستند. اسم این فضا کلوزت روم یا اتاق لباس است. اینکه از چه سبکی برای طراحی کلوزت روم یا لاندری روم استفاده کنیم موضوعی است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.


تعریف ساده کلوزت روم : اتاقی پر از کمد دیواری و آینه‌های قدی که برای پوشیدن لباس‌های مختلف و تست کردن آ‌ن‌ها با مدل‌های مختلف کیف، کفش، شال و روسری استفاده می‌شود.


کلوزت روم مدرن

کلوزت روم چیست؟

در معماری خانه‌­های مدرن امروزی تلاش می‌شود طراحی­‌ داخلی منزل به گونه‌ای باشد تا علاوه بر رفع نیازهای اساسی، فضای خانه لوکس به نظر برسد. اتاق لباس یا کلوزت روم یکی از بخش­‌هایی است که در طراحی خانه‌­های لوکس در نظر گرفته می‌­شود. در این فضا غالباً کمد دیواری‌های شیک و قفسه بندی شده اجرا می‌شود تا فضایی برای نگهداری انواع لباس، کیف، کفش و کروات داشته باشیم. کمد دیواری چوبی با درب ریلی و شیشه‌خور بهترین ایده‌ای است که می‌توان برای کلوزت روم مدرن در نظر گرفت.

مهم ترین مزیت اتاق کلوزت چیست؟

مهم‌ترین مزیت استفاده از کلوزت روم این است که همه‌ی لباس‌ها،کفش‌ها و دیگر لوازمی که برای رفتن به مهمانی و بیرون از منزل نیاز دارید در یک اتاق قرار دارند و به راحتی می‌توانید هر یک از آنها را با یکدیگر امتحان کنید و خود را درون آینه‌های قدی تعبیه شده در کلوزت روم مشاهده کنید. 

  • همه لباس‌ها و وسایل خود را مرتب و منظم در اتاق کلوزت نگهداری کنید و به راحتی به هر یک از آنها دسترسی داشته باشید.
  • استفاده از یک پاف یا نیمکت نرم در قسمت میانی فضای کلوزت باعث، می‌شود برای آماده شدن و کفش پوشیدن زمان بیشتری بگذارید و کمتر خسته شوید.
کلوزت روم

کاربرد کلوزت روم چیست؟

وقتی تعداد لباس‌های شما از یه حدی بیشتر می‌شود، نمی‌توانید آن‌ها را در کمد دیواری اتاق خواب و دراور جای دهید. در بهترین حالت اگر هم بتوانید حجم زیاد لباس‌ها را به صورت متراکم و فشرده در کشو و کمد دیواری کوچک اتاق خود جای دهید، حتماً لباس‌های شما آسیب می‌بینند و چروک می‌شوند. کلوزت روم دقیقاً برای حل این مشکل و با هدف دسته بندی حجم بالایی از لباس‌ به صورت منظم طراحی و اجرایی می‌شود.

اتاق کلوزت به حجم بسیاری از وسایلی که هر روز با آن­ها سر و کار داریم نظم و سر و سامان می‌بخشد. شاید در ابتدا داشتن یک فضای مجزا برای لباس و کفش و اکسسوری غیر ضروری به نظر برسد، اما برای افرادی که اهل تجملات و مد هستند بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

  • آراستگی و حفظ نظم محیط مهم‌ترین هدف طراحی اتاق کلوزت می‌باشد.
کلوزت چیست؟

نحوه طراحی کلوزت روم و انتخاب متریال

اگر قصد دارید در خانه­‌ی خود فضایی برای کلوزت روم اختصاص دهید، باید به چند نکته توجه داشته باشید که در ادامه آن­ها را با هم مرور می­کنیم .

1) متراژ و ابعاد

اولین و مهمترین مسئله برای ساخت یک اتاق لباس در نظر گرفتن ابعاد است. نام دیگر کلوزت روم واک­ینگ کلوزت است، به معنی کمدی که بتوان در آن راه رفت. بنابراین اگر فضای محدودی در اختیار دارید، مثلاً یک اتاق خواب کوچک، در نظر داشته باشید که وجود قفسه‌ها و کشوها در کلوزت روم می­‌تواند فضای در دسترس شما برای اتاق خواب را کم کند. در این صورت بهتر است به فکر یک فضای جایگزین مانند کمد دیواری معمولی باشید. 

  • بزرگ بودن فضای خانه مهم‌ترین پیش‌نیاز طراحی اتاق لباس است. 

2) وسایل و تجهیزات

کلوزت روم مانند هر فضای دیگری تجهیزات خاص خود را نیاز دارد تا بتواند برای شما کارآمدتر باشد. بخشی از مهمترین تجهیزات لازم در اتاق لباس عبارتند از قفسه‌­ها کشو‌ها، آینه، مبل، میز آرایش و …استفاده از اکسسوری های مخصوص در افزایش کارایی و زیبایی محیط تاثیر بسزایی خواهد داشت. در مورد اکسسوری می‌توانید در مقاله (اکسسوری کابینت چیست؟) به صورت کامل اطلاعات کسب کنید.

  • بکارگیری اکسسوری باعث راحتی بیشتر و بهبود عملکرد در اتاق رختکن می‌شود
اتاق کلوزت

3) قفسه و کشو

قفسه‌ها و کشو‌ها اصلی‌ترین قسمت یک کلوزت روم هستند. با کمک آن­ها می‌توانید فضاهایی متنوع برای تفکیک انواع پوشاک خود ایجاد کنید. مثلاً قفسه‌ه­ایی برای کفش‌ها و لباس­‌ها و یک ویترین شیشه‌خور برای ساعت و اکسسوری های دیگر مثل انگشتر و دستبند و …

  • نحوه قفسه بندی اتاق کلوزت و فضاسازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

4) انتخاب متریال مناسب

مهمترین چیزی که در انتخاب قفسه و کشوها باید به آن توجه کنید، کارایی آن­ها و حجم وسایل شما است. قبل از سفارش و خرید فضاهای تفکیک کننده، مشخص کنید که چه میزان فضا در اتاق لباس خود نیاز دارید؟ انتخاب نوع متریال برای کمد دیواری کلوزت روم تا حد زیادی به سبک مورد نظر شما بستگی دارد. اصولاً از چوب برای سبک کلاسیک و MDF برای سبک مدرن استفاده می‌شود. 

  • مواد اولیه مصرفی سبک کلاسیک چوب و سبک مدرن MDF است.

5) آینه کاری

هدف اصلی اتاق لباس این است که شما یک فضای اختصاصی برای تعویض لباس و آماده شدن در اختیار داشته باشید و اتاق خواب شما از هرگونه به‌هم‌ ریختگی مربوط به حاضر شدن مصون بماند. یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که برای چنین فضایی ضروری است، آینه‌های ابزار خورده با ابعاد بزرگ و تمام قد است. آینه‌های قاب دار سبک سلطنتی با رنگ طلایی و آینه‌های مدرن با طراحی مینیمال گزینه‌هایی هستند که بیشتر معماران و طراحان داخلی به آن علاقه دارند و در کارهای خود استفاده می‌کنند.

  • بهره‌گیری از آینه‌های قدی لوکس تکمیل کننده طراحی شما خواهد بود.

6) انتخاب مبلمان

برای پوشیدن کفش و نشستن احتیاج به مبلمانی راحت در اتاق لباس دارید. محل قرارگیری مبلمان بهتر است در قسمت مرکزی اتاق تعبیه شود به گونه‌ای که از تمامی نقاط کلوزت روم به مبلمان دسترسی داشته باشید. در صورتیکه فضای زیادی برای این منظور در اختیار ندارید بهره گیره از چند پاف کوچک می‌تواند نیاز شما را برآورده نماید.

  • بهترین نقطه برای مبل و صندلی نقاط مرکزی اتاق کلوزت می‌باشد.

7) آویز انواع لباس

همانگونه که اشاره شد، هدف اصلی طراحی اتاقی اختصاصی برای لباس، نظم بخشیدن به فضای خانه و دکوراسیون است. برای این کار احتیاج به تجهیزات نظم دهنده مانند انواع آویزهای مختلف برای قفسه‌­ها و دیوایدر برای کشوها خواهید داشت.

8) میز آرایش

بهره گیری از یک میز آرایش و آینه کنسول لوکس، با ابعاد استاندارد، به هرچه بهتر شدن طراحی شما کمک زیادی خواهد کرد. به عبارت بهتر میز آرایش نقش تکمیلی برای طراحی کلوزت روم شما خواهد داشت. انتخاب ابعاد مناسب برای میز آرایش اهمیت زیادی دارد. در صورتیکه اندازه آن کوچک‌تر از نیاز شما باشد با کمبود جا برای قرار گرفتن وسایل مختلف روی میز مواجه می‌شوید. همچنین اگر ابعاد میز آرایش و آینه بزرگتر از حد معمول انتخاب شود جاگیر خواهد بود و فضای زیادی اشغال می‌نماید.

  • حتماً در انتخاب سبک و نوع متریال و ابعاد میز آرایش دقت کنید!

9) چیدمان دکوراسیون

حالا که تمام تجهیزات و وسایل مورد نیاز اتاق لباستان آماده است، وقت مناسبی است که برای چیدمان داخلی آن برنامه ­ریزی کنید. بهترین نوع چیدمان آن است که فضای بیشتری در وسط اتاق در اختیار شما قرار بگیرد و اتاق نیز بزرگتر به نظر ب­رسد.

  • نوع چیدمان و مطابق با اصول معماری تفاوت بین یک کار متوسط و درجه 1 را می‌سازد.

10) رنگ بندی

رنگی که برای کلوزت روم انتخاب می‌­کنید باید با بقیه‌­ قسمت­‌های خانه هماهنگی داشته باشد. اما اگر بخواهید می‌­توانید یک یا دو رنگ مجزا از رنگ دکوراسیون خانه را نیز برای فضای بسته اتاق لباس انتخاب کنید. این رنگ­‌ها می­‌تواند رنگ‌­های روشن مثل سفید و کرم باشد یا از رنگ‌های براق مانند سیلور (نقره) و گلد (طلایی) استفاده کنید.

11) نورپردازی مناسب

اهمیت نورپردازی در اتاق لباس اگر از نورپردازی اتاق خواب بیشتر نباشد کمتر نیز نیست. نور مناسب در انتخاب سریع‌تر و بهتر ترکیب لباس‌ها به شما کمک می‌نماید. بسیار مهم است که نور به گونه‌ای باشد که رنگ لباس­‌ها همان طور که هستند دیده شوند.در انتخاب نورپردازی مناسب برای اتاق لباس خود ابتدا به این نکته توجه کنید که در فضای کلوزت روم شما نور طبیعی وجود دارد یا خیر؟ باید دقت کنید که به اندازه کافی تجهیزات نورپردازی در اتاق وجود داشته باشد. این نورپردازی­‌ها باید قفسه­‌های لباس و محل پرو کردن لباس را به خوبی پوشش دهد. برای داشتن فضای پرنور، بهتر است از کمدهای آینه‌دار استفاده کنید.

استفاده از شیشه در طراحی اتاق لباس

یکی از انواع اتاق­‌های لباس مناسب دکوراسیون مدرن و لوکس، کلوزت روم شیشه‌­ای است. با توجه به سلیقه خودتان می‌­توانید از کلوزت با شیشه شفاف و یا شیشه مات استفاده کنید. شیشه­­ مات فضایی نیمه محصور ایجاد می‌­نماید. یک کلوزت روم با درب کشویی نیز می‌­تواند برای اتاق خواب انتخاب ایده­‌آلی باشد. درب ریلی باعث ایجاد تجربه‌­ی راحتی در باز و بسته نمودن درب کمد می‌­شود.

چه نوع کمد دیواری برای اتاق کلوزت مناسب‌تر است؟

کمدها با توجه نوع باز شدن درب به دو دسته‌­ی لولایی و ریلی تقسیم می‌شوند. کمدهای لولایی از نظر اقتصادی مقرون ­به ­صرفه‌تر هستند. اما برای استفاده در فضای کوچکی مانند کلوزت روم مناسب نیستند چون درب کمدهای لولایی به جلو باز می‌شود و به فضای بیشتری برای باز و بسته شدن درب نیاز دارد. به همین جهت کمدهای ریلی بهترین انتخاب برای کلوزت هستند. جهت محاسبه آنلاین قیمت کمد دیواری می توانید هزینه و میزان ام دی اف مصرفی و یراق آلاتی که در ساخت کمد دیواری استفاده می شود را محاسبه نمایید و اُجرت را به آن اضافه نمایید.

راهنمای انتخاب ریل برای کمد دیواری

ساختار درب این کمدهای ریلی به گونه‌­ای است که موقع باز کردن درب‌ها فضای زیادی اشغال نمی‌کنند. در انتخاب ریل برای کمد دیواری بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و از ریل‌های وارداتی با توان تحمل وزن بالا استفاده کنید چون تمام وزن درب کمد را بجای لولا این درب‌ها تحمل می‌کنند. در مجموع درب‌های ریلی علاوه بر ظاهری لوکس، کارایی بسیار بالایی در اتاق­‌های لباس و کلوزت دارند.

انواع متریال مصرفی در ساخت کمد 

کمدهای کلوزت روم را می­‌توانید با متریال‌های ام‌دی‌اف، چوب، هایگلاس‌های براق، ممبران‌های روکش وکیوم و رنگ‌های پولیشی و پلی‌استر انتخاب کنید. انتخاب آن با توجه به سلیقه­ی شما، مقدار هزینه­ای که در نظر گرفته­اید و دکوراسیون خانه­تان می­تواند متفاوت باشد. برای صفحه جزیره، صفحه کورین سفید انتخاب مناسبی است چون با رنگ درب و بدنه های کمد به خوبی با همدیگر ست می‌­شوند.

منبع : home-designing.com

بروزرسانی : 1400/06/10

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *