چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ‌ها برای دکوراسیون داخلی کار بسیار مشکلی است، به ویژه انتخاب رنگ برای کابینت‌ها که تم رنگی فضای آشپزخانه را تشکیل می‌دهند، رنگ‌ها نقش مهمی در زیبایی بصری دارند بنابراین باید برای داشتن یک دکوراسیون زیبا و بی عیب و نقص به استاندارد‌ها و اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه دقت لازم را داشته باشید. اینکه چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم ؟ دغدغه‌ای است که خیلی از افراد دارند و تلاش می‌نماییم به صورت کامل به آن پاسخ دهیم.

راهنمای انتخاب رنگ کابینت

ام‌دی‌اف ملامینه و هایگلس محصولاتی پرکاربردی هستند بطوریکه بخش زیادی از کابینت‌های تولیدی از این دو متریال ساخته می‌شوند. بنابراین قبل از ساخت کابینت مطمئناً تیم ساخت و نصب کابینت آشپزخانه کاتالوگ یا سمپل رنگ‌ها را برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهند که مطابق با سلیقه و تم رنگی که در نظر دارید یک مورد را انتخاب کنید، اما این که چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم و اصول انتخاب رنگ کابینت چیست؟ موضوعی است که در این بخش به آن می‌پردازیم :

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم این نکته را در نظر داشته باشید که درصد بسیار زیادی از پروسه ی انتخاب رنگ کابینت به سلیقه‌ی شما بر می‌گردد و سلیقه همیشه اولویت زیادی دارد اما در نظر گیری رنگ سایر اجزای محیط و همچنین رنگ سال و مد می تواند در انتخاب بهترین رنگ کابینت شما را یاری کند. اما چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم که زود از آن خسته نشویم و سالیان سال بتوانیم از آن استفاده کنیم …

عوامل موثر بر انتخاب رنگ کابینت

اگر طراحی آشپزخانه شما به شکل باز انجام شده، باید حتماً به هارمونی رنگ انتخابی برای کابینت‌های آشپزخانه و تم رنگی کلی دکوراسیون داخلی منزل توجه داشته باشید. در حال حاضر در اکثر خانه‌های بزرگ آشپزخانه به دو بخش آشپزخانه مخفی مطبخ و آشپزخانه اصلی تقسیم می‌شود، مطبخ جایی است که در آن به امور پخت و پز اصلی و کارهایی که باعث ریخت و پاش می‌شود، انجام می‌گیرد و در بخش اصلی بیشتر به دکوراسیون و زیبایی‌های بصری آشپزخانه پرداخته می‌شود.

برای انتخاب رنگ کابینت مطبخ این نکته را در نظر داشته باشید که از رنگ های تیره استفاده کنید تا زود کثیف نشوند. یکی از اصلی ترین نکات و اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه این است که رنگ کلی کابینت مطبخ و آشپزخانه اصلی با یکدیگر تطابق داشته باشند. اما با توجه به اینکه در بیشتر منازل کمبود فضا در آشپزخانه به چشم می‌خورد، استفاده از آشپزخانه دو قسمتی در طراحی امکان پذیر نیست. اما در این موارد چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟ مهم‌ترین عواملی که در این انتخاب باید در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر خواهد بود :

۱) چگونه بر اساس جنس کابینت رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟

معمولاً کابینت‌هایی که به صورت براق و از ورق هایگلس ساخته می شوند دیرتر لک می‌شوند و در برابر خط و خش مقاوم هستند، در کنار این متریال ورق‌های پلی گلاس و لمی گلاس هم هستند که کیفیت بالایی دارند و کاملاً توصیه می‌شوند. همچنین از MDF خام و چوب برای تولید کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک استفاده می‌شود که با پوششی از رنگ پلی اورتان سطح آن پوشش داده می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد کابینت های رنگ شده این است که قابلیت سفارشی سازی در ماکسیمم حالت خود قرار دارد و این شما هستید که مات یا براق بودن و کمرنگ یا پر رنگ بودن رنگ کابینت را تعیین می‌کنید. همچنین قابلیت پولیش کاری و طراحی کابینت های فوق براق نیز برای این کابینت‌ها کاملاً فراهم است. برای اطلاع از جزئیات اینکار و پاسخ کامل تر به این سوال که چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟ می توانید به مقاله ای با عنوان (( کابینت پولیشی )) مراجعه نمایید.

۲) چگونه بر اساس اندازه آشپزخانه رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟

کابینت‌ها بخش زیادی از فضای آشپزخانه را می گیرند پس هیچ شکی نیست که انتخاب رنگ مناسب می‌تواند باعث بزرگتر یا کوچکتر دیده شدن آشپزخانه شود. اگر فضای شما تنگ و کوچک است بهتر است از رنگ‌های روشن مثل سفید یا کرم استفاده کنید، اما برای آشپزخانه‌های بزرگ و دلباز انتخاب رنگ‌ها کمی ساده‌تر است و می‌تواند مطابق با خواسته و سلیقه کاربر متفاوت باشد.

بنابر این یکی از عوال مهم برای اینکه بدانیم چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم متراژ آشپزخانه و میزان فضای مفید خانه برای اجرای کابینت است.

۳) چگونه بر اساس میزان نور آشپزخانه رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟

نورها نیز در انتخاب رنگ تاثیر گذار هستند، در صورتی که آشپزخانه پرنوری دارید کار ساد‌ه‌تری خواهید داشت، اما برای آشپزخانه‌های کم نور بهتر است از رنگهای روشن استفاده کنید و از نورپردازی برای جلوه بخشیدن به کابینت‌ها بهره‌مند شوید. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و سیستم های نورپردازی هوشمند این کار بسیار آسان تر شده و شما می‌توانید از میان بی نهایت سیستم لایتینگ پیشرفته بهترین مدل را انتخاب نمایید. در پاسخ به اینکه چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم و متناسب با آن چه سیستم نورپردازی انتخاب کنید، مشاوران مجموعه اُرسی در کنار شما خواهند بود.

۴) چگونه بر اساس سبک دکوراسیون رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟

با توجه به سبک دکوراسیون چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟ این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که معمولاً بیشتر مشتریان از ما می‌پرسند. توجه به هارمونی رنگ‌ها بسیار مهم است، به ویژه این که در سبک‌های مختلف دکوراسیونی تم های رنگی خاصی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین در انتخاب رنگ کابینت به سبک آشپزخانه و منزل شما وابستگی زیادی دارد.

رنگ سفید تنها رنگی است که در هر تم دکوراسیونی کاربردی خواهد بود بنابر این حتماً توجه زیادی به این رنگ داشته باشید حتی اگر از کابینت دو رنگ استفاده می کنید به احتمال زیاد می توانید روی رنگ سفید برای انتخاب حداقل یکی از این رنگ‌ها حساب ویژه ای باز کنید. در کنار یک رنگ روشن استفاده از رنگی تیره تر مانند طوسی یا خاکستری و یا رنگ چوب می تواند بسیار ایده آل باشد.

۵) چگونه بر اساس نوع طراحی رنگ کابینت را انتخاب کنیم؟

مدرن یا کلاسیک بودن کابینت‌ها نیز در انتخاب رنگ تاثیرگذار هستند. اگر از کابینت‌های مدرن استفاده می‌کنید محدودیت رنگی خاصی ندارید اما در مورد کابینت سبک کلاسیک باید به انتخاب رنگ متناسب با این سبک دقت داشته باشید. به طور مثال در سبک کلاسیک معمولا از رنگ‌های خنثی و رنگ هایی مانند سفید، کرم، شیری و قهوه ای زیاد استفاده می‌شود.

چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم
اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه چیست؟

کابینت تک رنگ بهتر است یا دو رنگ؟

ترکیب رنگ‌ها می‌تواند یک انتخاب جالب و متفاوت باشد. اما باید در این زمینه به دو مسئله توجه داشته باشید، نکته اول این که در ترکیب کردن رنگ‌ها، هارمونی آنها را فراموش نکنید، نکته دوم این که باید سعی کنید ترکیب کردن رنگ‌ها باعث زیباتر دیده شدن محیط شود، اگر احساس می‌کنید استفاده از دو رنگ باعث شلوغ‌تر دیده شدن فضا می‌شود یا آشپزخانه کوچکی در اختیار دارید پیشنهاد می‌کنیم که از این کار صرف‌نظر کنید.

به طور مثال انتخاب دو رنگ سفید و رنگ چوب در یک آشپزخانه مدرن با نورپردازی حرفه ای می‌تواند بسیاری زیبا و اغواکننده به نظر برسد بهترین مثال این ایده کابینت پله ای می باشد که کابین دیواری به صورت غیر هم سطح و دو رنگ اجرا می‌شود. ترکیب رنگ‌های تیره‌تر را بهتر است در آشپزخانه‌های بزرگ پیاده سازی کنید تا تاثیر منفی در کوچک نشان دادن فضا نداشته باشد.

به روزترین رنگ‌های کابینت در سال ۱۴۰۰

در سال جدید توجه به رنگ‌های گرم بیشتر دیده می شود، البته اگر پیرو مد و تغییر رنگ هستید باید هر سال مطابق با آنچه در مجله های مد و معماری می‌بینید رنگ دکوراسیون آشپزخانه خود را تغییر دهید، در حال حاضر انواع طیف رنگی قهوه‌ای از جمله محبوب ترین رنگ‌ها در سال جدید است، بیشتر کابینت ها به ویژه از نوع هایگلس با رنگ های تیره در بازار مشاده می شود، رنگ های خنثی چون انواع طیف رنگی طوسی، مشکی و سفید نیز همچنان طرفداران خود را دارا هستند.

اگر تنوع رنگی ورق‌های ام دی اف معمولی موجود در بازار برای شما کافی نیست و ترجیح می‌دهید رنگی سفارشی برای کابینت خود انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ کابینت‌هایی که با چوب یا ام دی اف خام ساخته می‌شوند، بروید. برای رنگ آمیزی این کابینت ها از رنگ پلی اورتان استفاده می‌شود که بسیار مقاوم و باکیفیت هستند. قیمت کابینت با رنگ پلی اورتان نسبت به کابینت ام دی اف هایگلس و ملامینه کمی بالاتر است اما مزایایی دارد که این رنگ را به پر مصرف ترین رنگ در تولید محصولات چوبی مبدل کرده است.

کابینت رنگ شده بهتر است یا کابینت‌ معمولی؟

منظور از کابینت رنگ شده، کابینت‌های ساخته شده از ام‌دی‌اف و چوب خام است که پس از اتمام ساخت، رنگ آمیزی می شوند اما کابینت های روکشی از ام‌دی‌اف‌های ملامینه، هایگلس و پلی گلاس و یا روکش pvc که اصطلاحاً به آنها وکیوم هم گفته می‌شود، ساخته می‌شوند و نیاز به رنگ آمیزی ندارند. در حال حاضر در معماری آشپزخانه‌های ایرانی کابینت‌های روکش طبیعی طرفداران بسیاری دارند ضمن این که از نظر زیبایی نیز جلوه های بصری بیشتری نسبت به کابینت‌های ام دی اف معمولی دارند.

دلیل این امر ماهیت و طبیعت چوب است. زیبایی و بافت چوب باعث می‌شود از این متریال ارزشمند نتنها در تولید انواع کابینت بلکه در ساخت درب‌های اتاقی و درب لابی و ورودی ساختمان هم، استفاده شود.

کلام آخر

نباید فراموش کنید که انتخاب رنگ بیش از هرچیز به سلیقه کاربر بستگی دارد اما باید در این انتخاب به فاکتورهایی توجه کرد که جلوه و زیبایی انتخاب را تحت تاثیر قرار ندهند، با توجه به مواردی که در مقاله به آنها اشاره کردیم مطمئنا می‌توانید بهترین رنگ را برای کابینت‌های آشپزخانه خود انتخاب کنید. انتخاب رنگ های مناسب نه تنها از نظر زیبایی تاثیرگذار هستند بلکه در بزرگ یا کوچکتر دیده شدن فضا نیز نقش مهمی دارند.

منبع : grundig.com

تاریخ بروزرسانی : 1400/11/20

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *