اکسسوری کابینت چیست؟

حتماً شما هم تا به حال با فضاهای غیرقابل استفاده کابینت‌ مواجه شده اید که هم آشپزخانه شما را اشغال کرده اند و هم کاربردی زیادی ندارند. خوشبختانه امروزه دو برند معروف بلوم اتریش و فانتونی ایتالیا اکسسوری هایی را برای کابینت تولید کرده اند که علاوه بر آسان‌تر کردن استفاده از فضای کابینت، برای تقسیم بندی فضای موجود و حتی تزئین آشپزخانه، ایده‌های نو و جذابی را ارائه می‌کند. اما ممکن است خیلی‌ها برایشان سوال باشد که اصلاً اکسسوری کابینت چیست؟ و چه کاربردی دارد. با ما باشید تا در مورد انواع اکسسوری آشپزخانه و پرکاربرد ترین آنها توضیح دهیم.

قبل از هر چیز بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که استفاده از اکسسوری محدود به سبک خاصی نیست و شما می‌توانید برای هر مدل کابینتی که انتخاب می‌کنید (از جمله کابینت نئوکلاسیک، مدرن و حتی کلاسیک) از این تجهیزات استفاده نمایید. بریم سراغ اینکه اصلاً اکسسوری کابینت چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسسوری کابینت چیست؟

اکسسوری کابینت با یراق آلات کابینت تفاوت دارد. یراق آلات کابینت شامل ریل لولا و جک می شود اما اکسسوری ها وسایل جانبی هستند که برای سهولت در استفاده از کابینت  آشپزخانه و همچنین استفاده بهینه از فضاهای پرت بر روی کابینت نصب می شوند و بیشتر حالت تزئینی دارند. اگر علاقه به مرتب نگه داشتن لوازم خرد و ریز داخل کشوها و کابینت ها دارید، می‌توانید از اکسسوری‌های تقسیم بندی استفاده کنید. این نوع از اکسسوری کابینت برای تقسیم لوازم داخل کابینت، کشوها و کمدها طراحی شده اند و به طور منظمی، وسایل را از هم جدا می‌کنند. استفاده از اکسسوری‌ در کابینت آشپزخانه به شما این امکان را می‌دهند که لوازم و وسایل خود را گروه بندی کنید. تا در زمان نیاز به راحتی به آن ‌ها دسترسی داشته باشید. مثلا :

  • لوازم شوینده، در کنار ماشین ظرفشویی و لباسشویی؛
  • ظروف چینی، دور از دسترس بچه‌ها در مناطق بالای آشپزخانه
  • قابلمه، ادویه جات و… نیز در کنار اجاق گاز.

 به خاطر داشته باشید ، با توجه به نقشی که کابینت آشپزخانه‌ در طراحی داخلی و دیزاین کلی خانه دارند، توجه به وسایل جانبی و کاربردی کابینت و ترتیب و نظم بخشیدن به اجزای آن، نمای ظاهری خانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شاید در خانه‌های سنتی و قدیمی آشپزخانه با دیوار و درب مجزا محصور می شد و از دید همه پنهان می ماند، اما در طراحی فضای به صورت باز و امروزی توجه به جزئیات بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بلوم و فانتونی بزرگترین تولیدکنندگان یراق آلات و لوازم آشپزخانه

برند بلوم اتریش (Blum)، با ارائه ایده‌ها و راه حل‌های جدید، به بهترین وجه نیاز شما را برای افزایش کیفیت زندگی و تأمین مزایای مورد نیاز آشپزخانه‌های امروزی تأمین می‌کند. چرا که علاوه بر زیبایی، به کاربردی بودن و طول عمر بالای اکسسوری‌ها هم توجه دارد، و به علاوه سعی دارد بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. برند فانتونی که در سال 1882 در ایتالیا تأسیس شده نیز، به تولید محصولات باکیفیت و ارگونومیک شناخته می‌شود و انواع مختلفی از اکسسوری کابینت را ارائه می‌کند.

معرفی چند اکسسوری کاربردی و مفید

یکی از نکاتی که طراحی‌های مدرن را از کلاسیک متمایز می‌کند، توجه به قابل استفاده بودن تمام فضاهای ممکن است. زیرا برخلاف خانه‌های سنتی، در آپارتمان‌های امروزی با محدودیت فضا رو به رو هستیم. بنابراین بهترین کار استفاده کاربردی از تمام امکانات موجود است. یکی از قابلیت‌های مورد توجه در آشپزخانه‌های امروزی انواع و اقسام اکسسوری کابینت هستند که با توجه به فضای مورد نظر و سلیقه کارفرما روی کابینت نصب می گردد. نکته قابل توجه این است که کلیه هزینه های خرید و نصب اکسسوری به عهده کارفرما می باشد و با شرکت کابینت سازی نیست.

اکسسوری‌های قلابی، سبدهای نگهدارنده قابلمه و درب‌های آن، سبد سوپر مارکت، سبد قاشق چنگال، قفسه بندی، سبد سوپر کنج یا گوشه، سطل زباله، باکس چاقو، جای شارژر و… همگی از مهمترین اکسسوری هایی هستند که در طراحی کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

اکسسوری کابینت کنج یا گوشه

یکی از پر کاربردترین و محبوب‌ترین اکسسوری ها، اکسسوری کابینت کنج یا مجیک کرنر است که با توجه به نوع و فضای کابینت ها، قابل طراحی و نصب است. برای فضاهای گوشه می‌توان از اکسسوری‌های چرخشی نیز استفاده کرد که تمام لوازم را به راحتی در دسترس شما قرار خواهد داد. مهم ترین مزیت استفاده از اکسسوری کابینت کنج یا مجیک کرنر استفاده بهینه از فضاهای پرت قسمت های گوشه ای کابینت آشپزخانه است. این مدب اکسسوری هم در کابینت های سبک مدرن و هم کابینت کلاسیک قابل استفاده است.

اکسسوری سطل زباله

با استفاده از این ابزار، نه تنها سطل زباله شما در معرض دید نخواهد بود، بلکه می‌توانید به راحتی زباله‌های خشک و‌ تر را نیز از هم جدا کرده و از فضای کابینت هم کاملاً استفاده کنید. برای استفاده بهتر می‌توانید این سطل‌ها را به صورت ریلی یا چرخشی نیز تعبیه نمایید. مهم ترین مزیت استفاده از سطل زباله در داخل کابینت ها عدم ایجاد آلودگی و بوی بد در آشپزخانه است. از دیگر مزایای آن می توان به پنهان بودن سطل آشغال از معرض دید اشاره کرد که باعث زیبایی بیشتر آشپزخانه شما خواهد شد.

درصورتیکه از کابینت روکش چوب استفاده می کنید حتماً می دانید که رطوبت باعث ایجاد آسیب در کابینت های چوبی می شود و یکی از چیزهایی که می تواند باعث آسیب رسیدن به کابینت با روکش چوبی شود شیرابه های زباله هایی است که گاهی ممکن است روی کابینت بگذارید! با استفاده از سطل های زباله ریلی که در داخل کابینت قرار می گیرد هرگز با این مشکل مواجه نخواهید شد.

اکسسوری کابینت سوپر مارکت

پر کاربردترین نوع اکسسوری سبد سوپرمارکت کابینت است که شامل مینی سوپر مارکت مخصوص ادویه جات و مواد شوینده، سبد سوپر مارکت یخچالی، سبد سیب زمینی-پیاز و مانند آن، قابل طراحی است. این سبد‌ها که به دو صورت زمینی و ایستاده نصب می شوند، به صورت ریلی باز و بسته می شوند و طبقاتی برای تقسیم لوازمی مثل خشکبار، روغن و … دارند. این اکسسوری کابینت در کنار یخچال، فر و ماکروفر و ماشین لباس شویی هم قابل نصب است و می‌تواند به خوبی به وسایل شما نظم دهد. جالب است بدانید به جهت استفاده بهتر از ظرفیت کابینت، سبد سوپر مارکت در طراحی کابینت به سبک‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسسوری‌های کشویی برای فضاهای پرت عمیق کاربرد بیشتری دارند، و بر خلاف کشوهای معمولی می‌توانند با نظمی که ایجاد می‌کنند، مانع به هم ریختگی وسایل کوچک شوند.

اکسسوری سبد ظرفشویی

آبچکان‌های رومیزی یا انواع نصب شدنی بالای ظرفشویی، یکی دیگر از اکسسوری‌های پرکاربرد هستند که با توجه به انواع و اقسام متنوعی که این روزها طراحی می‌شود، می‌توانند تأثیر زیادی در دیزاین آشپزخانه شما داشته باشند. از سبدهای آبچکان رومیزی معمولاً برای کابینت جزیره استفاده می شود چراکه امکان نصب آبچکان های کابینت دیواری در این مدل کابینت فراهم نیست. در واقع جزو لوازم جانبی و تجهیزات کمکی هستند که مانع از به هم ریختگی فضا می شوند.

یک نوع دیگر از اکسسوری کابینت قابل استفاده نیز، اکسسوری لوازم آویزی است که برای منظم کردن لیوان، فنجان، جای قاشق و چنگال، در قابله‌ها و از این قبیل وسایل، کاربرد بالایی دارد. برای انتخاب اکسسوری مناسب و منطبق با فضایی که دارید، می‌توانید از کارشناسان برای برآورد سایز اکسسوری قابل استفاده کمک بگیرید و یا سایز یونیت کابینت‌ها را بر مبنای فاصله پشت تا پشت هر کابینت، بسنجید.

منبع : kitchensource

تاریخ بروزرسانی : 1400/11/23

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

3 دیدگاه دربارهٔ «اکسسوری کابینت چیست؟»

  1. صنایع چوب اُرسی

    سلام بر شما
    بله حتما
    ممنون از پیشنهاد سازندتون
    مقالات وبسایت به مرور بروزرسانی خواهند شد و نکته ای که فرمودین انجام میشه انشاالله

  2. اگر لطف کنید بالای هر مطلب عکسهایی از اون محصولات که در موردش نوشتید رو بزارید خیلی عالی میشه.مثلا اکسسوری سطل زباله برای کابینت یا هر محصول دیگه…
    با تشکر

  3. عالی بود.استفاده کردم.با تشکر فراوان از شما.?❤?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *