ام دی اف بهتر است یا چوب؟

یکی از مهم ترین اجزای آشپزخانه کابینت و نوع مواد اولیه‌ای است که در هنگام خرید انتخاب می‌کنیم. کاملاً واضح است که کیفت و طول عمر کابینت کاملاً به انتخاب نوع مواد تشکیل دهنده‌ی آن دارد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که چه موقع و برای کدام پروژه از چه متریالی استفاده کنیم. اینکه ام دی اف بهتر است یا چوب طبیعی؟ و همچنین بررسی تفاوت چوب با ام دی اف موضوعی اصلی این مقاله است. اگر شما هم با این چالش مواجه هستید، توصیه می‌کنم حتماً تا پایان با ما باشید.

بهترین شرکت‌های کابینت سازی تهران از چه متریالی استفاده می‌کنند؟

بطور کلی اگر سبک مورد نظر شما مدرن باشد شرکت تولید کننده کابینت، متریال mdf (ملامینه، هایگلاس، پلی گلاس) را به شما پیشنهاد می‌دهد. در صورتیکه سبک نئوکلاسیک انتخاب کنید ورق ام دی اف خام بهترین گزینه برای شما خواهد بود و اگر به سبک‌های کلاسیک و سنتی بیشتر گرایش دارید چوب و روکش چوب بهترین مواد اولیه برای اجرای کابینت آشپزخانه‌ی شما هستند. بنابر این پاسخ به سوال ام دی اف بهتر است یا چوب؟ بستگی کامل به سبک انتخابی شما دارد :

  1. برای سبک مدرن ام دی اف بهتر است
  2. برای سبک نئوکلاسیک ام دی اف خام بهتر است.
  3. برای سبک کلاسیک چوب بهتر است.

کابینت ام دی اف بهتر است یا چوب؟

کابینت MDF امروزه به دلیل داشتن ظاهری مدرن و قیمت مناسب‌تر نسبت به کابینت کلاسیک که با چوب ساخته می‌شود، انتخابی اقتصادی برای افراد به شمار می‌آید. از طرفی بعضی از افراد بدنبال سبکی متفاوت و خاص تر می‌گردند و کارهای لوکس چوبی به سلیقه‌ی این افراد نزدیک‌تر است. در کنار سبکی که انتخاب می‌کنید لوکیشن و کاربری محصول مورد نظر هم اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اگر در شهرهای شمالی زندگی می‌کنید ام دی اف خام برای تولید کابینت یا هر محصول دیگری خیلی مناسب نیست و پلای وود اولویت بیشتری دارد.

  • از نظر اقتصادی ام دی اف از چوب بهتر است.
  • در اجرای سبک‌های خاص و متفاوت چوب از ام دی اف بهتر است.
  • در محیط مرطوبت پلای وود و ام دی اف روکشی اولویت بیشتری نسبت به ام دی اف خام و چوب دارند.

برای تولید درب ام دی اف بهتر است یا چوب؟

با توجه به کیفیت و دوام بالای چوب قطعاً اولویت برای ساخت انواع درب ورودی و داخلی با چوب خواهد بود. اما با توجه به بالا بودن قیمت چوب جهت کاهش هزینه تمام شده می‌توان از چوب‌های ارزان قیمت تر مانند چوب روسی استفاده نمود. برای بخش‌هایی که به صورت فلت ساخته می‌شوند هم تخته چند لایی یا پلای وود انتخاب مناسبی است. از این ورق در ساخت درب پلی وود که بیشتر در بیمارستان‌ها و فضاهای مرطوب مثل سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شود.

پس در پاسخ به این سوال که برای ساخت درب ام دی اف بهتر است یا چوب ؟ پاسخ ما این است : قطعاً چوب بهتر است.

استحکام ام دی اف بهتر است یا چوب؟

کابینت چوبی در سبک های متنوع با بافت های زیبایی که در چوب های طبیعی وجود دارد، معمولاً در سبک های کلاسیک ساخته و پرداخته می شود. چوب های طبیعی در ابتدا به صورت خام بوده و پس از برش خوردن، حکاکی و اضافه نمودن طرح و نقش با دستگاه های CNC و گذراندن مراحل رنگ کاری، به صورت محصول نهایی وارد بازار می شوند.

کابینت چوبی، با استفاده از چوب های مختلف مثل راش، گردو، عش، افرا، توسکا، بلوط و ملچ قابلیت ساخت دارند که تمام آنها در زمره کابینت های گران قیمت و البته پر طرفدار طبقه بندی می شوند. اما بریم سراغ سوالی که در ابتدا مطرح کردیم، یعنی دوام کابینت چوبی بهتر است یا ام دی اف ؟

دوام کابینت چوبی بیشتر است

دوام کابینت تمام چوب نسبت به کابینت MDF، کمی بیشتر است و این موضوع بدلیل انعطاف پذیری بیشتر چوب نسبت به MDF است. اگر استحکام و طول عمر اولویت زیادی برای شما ندارد و بیشتر به دنبال یک کابینت با قیمت مناسب تر و البته با کیفیت هستید، پیشنهاد ما استفاده از کابینت های ام دی اف با روکش چوب است. کابینت روکش چوب هم بافت بسیار زیبایی دارند و هم قیمت مناسبی دارند.

کابینت ام دی اف هایگلاس

نوع دیگری از انواع ام دی اف هایگلاس است که از یک لایه پلکسی به عنوان روکش در آن استفاده می شود. جنس این روکش از پلی کربنات است که ظاهری شیشه مانند و بسیار شفاف دارد. معمولاً روکش ناحیه زیرین در هایگلاس ها ملامینه با رنگ سفید است که مقاومت آن ها را هنگامی که پالت ها روی هم قرار می گیرند بالا می برد. ابعاد معمول ورق مورد استفاده در ساخت کابینت هایگلاس 244*122 است.

در خرید ورق هایگلاس ام دی اف باید بسیار دقت داشت چرا که در ماندگاری کابینت ها تاثیر گذار است و کیفیت محصول را تضمین می کند. هایگلاس های آلمانی و کره ای نسبت به اقلام چینی از کیفیت بالاتری برخوردارند و معمولا ترجیح داده می شوند.

استفاده از ترکیب MDF و چوب در ساخت کابینت

امروزه استفاده از ورق MDF و چوب یا روکش چوب بصورت ترکیبی مورد توجه قرار گرفته به این دلیل که هم در مصرف چوب صرفه جویی می شود و قیمت تمام شده کابینت بالا نمی رود و هم از خصوصیات هر دو نوع متریال به نحو احسن استفاده می شود. نمونه بارز این ترکیب کابینت نئوکلاسیک است که جزو کابینت های پر متقاضی و جذاب بازار می باشند.

عوامل جانبی موثر بر قیمت کابینت

در کنار چوب و ام دی افی که در ساخت کابینت بکار می رود، یراق آلاتی مانند دستگیره، ریل کشو، لولا و جک همگی در قیمت و کیفیت کابینت آشپزخانه تاثیر گذار هستند. در هنگام انتخاب یراق و اکسسوری کابینت آشپزخانه به نوع و کیفیت آنها اهمیت دهید و مراقب باشید تا کیفیت را فدای قیمت نکنید.

یکی از سوالاتی که همیشه پرسیده می شود این است که چرا قیمت کابینت چوبی نسبت به کابینت MDF مدرن بیشتر است؟ یکی از دلایل مهم این موضوع باکیفیت و گران قیمت بودن یراق آلات مصرفی در کابینت سبک کلاسیک و استفاده از صفحه روی کابینت سنگی بجای صفحه کابینت شرکتی است. (صفحه کابینت شرکتی از دولایه ورق ام دی اف و روکش PVC ضخیم تشکیل می شود که نسبت به سنگ هایی مثل کواتز و کورین بسیار ارزان تر است)

از نظر قیمتی کابینت ام دی اف بهتر است یا چوب؟

قیمت کابینت ام دی اف از متری 2/5 میلیون تومان شروع می شود و با توجه تعداد و کیفیت یراق آلات مصرفی و انواع روکش های تزئینی می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد. بعضی از افراد استفاده از یک کابینت آشپزخانه ارزان با متریال MDF را ترجیح می دهند زیرا هزینه تمام شده کمتری نسبت به قیمت کابینت روکش چوب و تمام چوب دارد.

خیلی از افراد هم خیلی به قیمت توجه ندارند و بیشتر به زیبایی و طبیعی بودن کابینت تاکید دارند که به این دسته از افراد محصولات زیر را پیشنهاد می کنیم.

ویژگی های سبک کلاسیک و مدرن

در طراحی کلاسیک و بطور کلی تمامی محصولات چوبی، قرینه سازی نسبت به طراحی بصورت مدرن بیشتر صورت می گیرد. درب های کشیده و ستون های منبت کاری شده، امکان استفاده از ویترین با ابعاد و اندازه های گوناگون که در مکان های مختلف در داخل کابینت قابلیت اجرا دارند، از دیگر تفاوت ها برجستگی هایی است که در طراحی به سبک مدرن دیده نمی شود اما از نظر هزینه ای ، کابینت ام دی اف مدرن از نوع کلاسیک قیمت مقرون به صرفه تری دارد.

در صنعت تولید درب های ساختمانی هم وضعیت به همین صورت است یعنی قیمت درب تمام چوب سبک کلاسیک بالاتر از درب های است که به سبک مدرن طراحی و تولید می شوند. استفاده ار نوار PVC که از جنس پلاستیک های فشرده می باشد باعث می شود محصول در برابر ضربه و لب پر شدن و همچنین نفوذ آب مقاوم تر شود  از همه مهم تر استفاده از نوار های PVC با رنگ های مختلف می تواند به زیبایی بیشتر محصول هم کمک کند.

کابینت ام دی اف پیش ساخته چیست؟

اصولا کابینت های آشپزخانه دارای قسمت های ثابت با ابعاد استاندارد و خاص مثل قسمت ها داخلی و بدنه هستند و به همین دلیل اغلب به صورت پیش ساخته در کارگاه های صنایع چوبی طراحی و تولید می شوند . بنابراین مدت زمان تحویل و نصب آن ها بیش از چند روز کاری زمان نمی برد که این از مزایای این نوع از کابینت ها است . اما از معایب کابینت پیش ساخته می توان به محدود بودن در انتخاب رنگ و همچنین نوع طراحی اشاره کرد . البته مزیت دیگر آن قیمت تمام شده کمتر نسبت به انواع دیگر کابینت ها می باشد .

شرکت دکوراسیون اُرسی

در صورت سفارشی سازی کابینت ها چه از نظر اندازه و چه از نظر رنگ بندی، هزینه ی نهایی طبعاً گرانتر خواهد بود. اما مزیت ساخت به صورت سفارشی این است که شما می توانید محصولی با طرح و شکل و ابعاد دلخواه داشته باشید. شرکت طراحی دکوراسیون اُرسی بیش از 15 سال سابقه در تولید انواع درب تمام چوب ورودی و اتاقی و همچنین کابینت آشپزخانه با سبک های مختلف دارد و مفتخر به ارائه محصولات درجه یک و با کیفیت به هم میهنان گرامی است. جهت مشاوره و درخواست لیست قیمت درب چوبی و کابینت آشپزخانه شما عزیزان می توانید از طریق واتساپ یا شماره های موجود در سایت با همکاران ما در ارتباط باشید.

منبع : brookfieldresidential.com

آخرین بروزرسانی : 1400/12/21

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *