کابینت وکیوم چیست؟

با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه و ساخت ماشین آلات مربوط به صنایع چوب و نجاری کم کم بسیاری از کارها بجای اینکه توسط نجاران و با دست انجام شوند با استفاده از تجهیزات پیشرفته و با سرعت و راحتی بیشتر انجام شدند اما کابینت وکیوم چیست و چه ارتباطی بین پیشرفت تکنولوژی و تولید این نوع کابینت‌ها است. کابینت وکیوم محصول مستقیم بکار گیری دستگاه های CNC و سایر ماشین آلات پیشرفته مثل دستگاه وکیوم است. نام دیگر کابینت وکیوم ، کابینت ممبران است. این سبک از کابینت در حقیقت نوعی کابینت کلاسیک است اما با پروسه تولید و نوع روکش متفاوت.

استفاده از روکش های پی وی سی (PVC) بجای رنگ راهکاری بود که اولین بار در کشورهای اروپایی استفاده شد و کم کم در بین سایر کشورها مرسوم شد. استفاده از رنگ احتیاج به تبحر ، هزینه و زمان زیادی دارد اما روکش پی وی سی هم ارزان تر است و هم چون بصورت مکانیزه و با دستگاه روی سطوح کابینت چسبانده می شود سرعت کار را تا حد زیادی بالا می برد. اما مزایای کابینت وکیوم چیست که باعث شده بسیاری از افراد این نوع کابینت‌ها را به کابینت‌های رنگ شده ترجیح دهند

کاربرد کابینت وکیوم چیست؟

همانطور که اشاره شد کابینت آشپزخانه وکیوم همان کابینت آشپزخانه کلاسیک است که بجای استفاده از رنگ هایی نظیر پلی استر و پلی اورتان برای ظاهر کار از یک لایه روکش پی وی سی پلاستیک مانند استفاده می کنند که به وسیله چسب و تحت حرارت روی سطح کار می چسبد و بیشتر مردم آن را با نام کابینت ممبران می شناسند. همانطورکه اشاره کردیم ارزان تر بودن و سریع بودن ساخت کابینت وکیوم این سبک از کابینت آشپزخانه را به یکی از پرطرفدار ترین سبک های کابینت رومی تبدیل کرده که ویژگی های مثبت و منفی مختص به خود را دارد که در حد توان سعی می کنیم در این مطلب همه این موارد را پوشش دهیم.

مزایا و معایب کابینت وکیوم چیست؟

  • نگهداری و تمیزکاری آسان

اول اینکه وقتی شما از رنگ برای زیبایی بیشتر کابینت آشپزخانه خود استفاده می کنید باید حتما یک سری نکات مربوط به نحوه نگهداری و تمیز کردن کابینت را رعایت کنید وگرنه خیلی سریع کابینت آشپزخانه منزل شما تغییر رنگ خواهد داد و زیبایی خود را از دست می دهد. اما کابینت وکیوم اینگونه نیست و شما می توانید با استون یا تینر ضعیف و هر نوع مواد شوینده و آب کابینت را تمیز کنید بدون اینکه کوچک ترین تغییری در ظاهر کابینت بوجود بیاید.(اولین مزیت کابینت وکیوم : مقاومت روکش در برابر مواد شوینده و رطوبت)

  • طول عمر و مقاومت پایین

همانقدر که کابینت وکیوم در برابر رطوبت و مواد شوینده مقاوم است در برابر خراش و حرارت بسیار حساس است و درصورتی که با وسایل تیز برخورد داشته باشد یا تحت حرارت زیادتر از حد معمول قرار بگیرد سریعاً تغییر شکل داده و چسب روکش خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد.(مهم ترین عیب کابینت وکیوم چیست؟ در برابر اشیاء تیز و حرارت بسیار حساس و آسیب پذیر است)

  • عدم اصالت و مصنوعی بودن

شاید مهمترین ضعف کابینت وکیوم کلاسیک این باشد که حس چوبی بودن کابینت را نمی تواند کاملا القا کند. چراکه کابینت تمام چوب یا کابینت روکش چوب با هر طیف رنگی ای که مشتری در نظر داشته باشد رنگ آمیزی می شوند و دقیقا همان چیزی از آب در می آید که مشتری نیاز دارد درصورتیکه کابینت های وکیوم این ویژگی مهم را ندارند. (ایراد مهم ظاهری کابینت وکیوم چیست؟ حالت پلاستیک مانند و بافت مصنوعی دارد)

کابینت روکش ممبران یکی از پرفروش ترین و پرطرفدارترین سبک های کابینت کلاسیک است. در طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک قسمت هایی که منبت کاری می شود یا ابزار می خورد با یک لایه روکش PVC که اصطلاحا به آن ممبران می گویند، پوشش داده می شود. دستگاهی که با آن این فرایند انجام می شود وکیوم نام دارد و گاهی اشتباهاَ در بازار به این مدل از کابینت های آشپزخانه، کابینت وکیوم نیز گفته می شود.

مزایا

  • استفاده از CNC بجای دست
  • پروسه ساخت آسان و سریع
  • عدم نیاز به رنگ آمیزی
  • تنوع رنگی بالا
  • قیمت مناسب
  • نصب آسان
  • خدمات پس از فروش مناسب

قیمت کابینت وکیوم

هزینه تمام شده‌ی کابینت چوبی با روکش ممبران به مراتب از کابینت روکش چوب طبیعی و همچنین کابینت تمام چوب ارزان تر است اما از کابینت های ام دی اف هایگلاس و معمولی در بیشتر موارد گران قیمت تر هستند. دلیل پایین‌تر بودن هزینه کابینت‌های ممبران نسبت به قیمت کابینت پلی اورتان چوبی این است که تقریبا 90 درصد ساختار آن از ام دی اف خام طراحی شده است و مقدار چوب بکار رفته در آن ناچیز است. ضمنا بدلیل اینکه تمام قسمت‌هایی که در نما کابینت واقع شده اند زیر پوشش ممبران می روند برای پایین آوردن قیمت می توان از چوب های درجه دو و سه هم استفاده کرد.

  • قیمت مناسب نسبت به کابینت چوبی
  • امکان استفاده از چوب های ارزان قیمت تر

کابینت کلاسیک ممبران چه مزایایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم مهم ترین مزیت این مدل کابینت آشپزخانه قیمت مناسب تر نسبت به نوع تمام چوب آن است. علاوه بر قیمت می توان به موارد زیر هم اشاره کرد.

ساخت سریع و کم هزینه

بدلیل استفاده از ماشین آلات پیشرفته و کاهش دخالت اپراتور در پروسه تولید کابینت ممبران ، سرعت تولید و آماده سازی آن خیلی بیشتر از سایر کابینت های کلاسیک است (پروسه رنگ کاری بسیار حساس و زمان بر است. حذف مرحله رنگ کاری کابینت یعنی صرفه جویی در زمان و منابع)

تنوع مناسب در رنگ و طرح روکش

به دلیل تنوع زیاد در نوع و رنگ روکش ممبران،این سبک از کابینت ها تنوع بسیار بالایی دارند(حتی نوع روکش شبیه به های گلاس وجود دارد و درصورت استفاده از آن می توان سبک کلاسیک و مدرن (های گلاس) را باهم تفیق کرد.

تمیزکاری و نگهداری آسان

تمیز کاری کابینت ممبران بسیار آسان است و بدلیل ضد رطوبت بودن و جنس پلاستیک مانند آن می توان برای تمیز کردن سطوح کابینت از الکل ، استون و انواع مواد شوینده و آب استفاده کرد.

اگر در مورد خرید کابینت کلاسیک هنوز به قطعیت نرسیده اید پیشنهاد می کنیم به معایب کابینت ممبران هم دقت نمایید.

معایب کابینت وکیوم چیست؟

روکش نازک کابینت های ممبران در برابر ضربه و سایش بسیار آسیب پذیر است. همچنین اگر در معرض حرارت قرار بگیرد خیلی سریع چسب آن قابلیت خود را از دست می دهد و روکش بلند می شود. به همین دلیل در هنگام خرید نیاز است به چند نکته مهم توجه کنید:

کیفیت چسب

  1. اول اینکه از کیفیت چسب مصرفی که به منظور چسباندن روکش ممبران استفاده می شود حتما اطمینان حاصل کنید.(بهترین نوع چسب ساخت کشور آلمان است و فقط بعضی از تولید کنندگان از این وع چسب استفاده می کنند بدلیل اینکه قیمت بالایی دارد).

نوع روکش

  1. بهترین نوع روکش ممبران کره ای است و انواع چینی و ایرانی آن در بیشتر موارد از کیفیت لازم برخوردار نیستند. همچنین در هنگام سفارش کابینت کلاسیک ممبران بهتر است نوع ورق ام دی اف مصرفی در قرارداد ذکر شود(بهترین برند ام دی اف خام واناچای مالزی است)

نوع دستگاه وکیوم

  1. نوع دستگاه وکیومی که از آن برای روکش کردن قسمت های مختلف کابینت استفاده می شود در طول عمر و کیفیت ساخت کابینت تاثیر مستقیم دارد به همین دلیل بهتر است برای سفارش کابینت کلاسیک ممبران به کارگاه های معتبر و مجهز که بصورت تخصصی محصولات ممبران تولید می کنند مراجعه کنید.(بدلیل گران قیمت بودن دستگاه های وکیوم خارجی خیلی از تولیدی ها توان خرید و استفاده از آن را ندارند و ناچارا از ماشین آلات بی کیفیت استفاده می کنند و یا بخشی از کار خود را به کارگاه های خدماتی برون سپاری می کنند. درنتیجه کیفیت ساخت محصول آنچنان که باید نخواهد شد.

کابینت کلاسیک چوبی یا وکیوم؟!

خیلی از مشتریان ما بدلیل بالا بودن قیمت کابینت چوب طبیعی علیرغم میل باطنی از انتخاب آن صرف نظر می کنند. درحالیکه همه کابینت های چوبی گران قیمت نیستند و بالا بودن قیمت کابینت بیشتر به انتخاب نوع چوب آن بر می گردد. درست است که کابینت چوب گردو جزو محصولات گران قیمت هستند و هر کسی نوان خرید آن را ندارد، اما مواردی مانند کابینت چوب راش هم پیدا می شود که قیمت متعادل تری دارد و انتخاب آن اقتصادی تر است. البته کابینت چوب بلوط هم گزینه ای ایده آل برای افراد مختلف است و از نظر قیمتی بین کابینت چوب گردو و راش قرار می گیرد.

کابینت کلاسیک ممبران

کابینت کلاسیک ممبران یا همان کابینت کلاسیک وکیوم نوعی دیگر از کابینت آشپزخانه است که پروسه ساخت آن تقریبا شبیه سایر کابینت های آشپزخانه کلاسیک است برای مثال بدنه یا یونیت کابینت بطور مشترک در همه ی کابینت ها از ورق ام دی اف ملامینه ساخته می شود و تفاوت ها بیشتر در نحوه طراحی درب کابینت و نمای آن است. بعد از اینکه با استفاده از دستگاه های سی ان سی حکاکی های لازم روی درب ها انجام شد و همچنین منبت ها روی سر ستون ها و قسمت کاور هود نصب شد، با استفاده از دستگاه وکیوم یک لایه روکش پی وی سی تحت حرارت و چسب مخصوص روی سطح کار را می پوشاند که به آن کابینت کلاسیک وکیوم یا ممبران می گویند.

البته از دستگاه وکیوم تنها برای تولید کابینت‌های سبک کلاسیک استفاده نمی‌شود. بلکه در بیشتر سبک‌ها این تکنیک استفاده می‌شود. کابینت نئوکلاسیک با روکش ممبران یکی از مصداق‌های بارز این موضوع است.

مزایا و معایب کابینت وکیوم

  • مزیت این سبک از کابینت، ارزانتر بودن و سریع تر بودن پروسه ساخت آن نسبت به سایر کابینت های سبک کلاسیک است.
  • از دیگر مزایای کابینت کلاسیک  ممبران می توان به مقاوم بودن در برابر شست و شو و راحت تمیز کردن آن اشاره کرد.
  • مهم ترین عیب کابینت ممبران کلاسیک غیر طبیعی بودن آن و حساسیت بالا در برابر حرارت است.
  • در صورت استفاده از روکش و چسب نامرغوب خیلی سریع کابینت وکیوم کلاسیک دفرمه می شود و کیفیت خود را از دست می دهد.

3) کابینت ممبران

در تولید کابینت ممبران با استفاده از دستگاه CNC فرآیند حکاکی روی درب ها و سایر قسمت ها بصورت تمام اتوماتیک انجام می شود. گل منبت ها و سر ستون ها در کابینت تمام چوب با استفاده از دست و بر روی چوب طبیعی حکاکی می شود درحالیکه در کابینت ممبران این اجزا بصورت آماده خریداری می شود و روی کار نصب می شود. درپایان تمام قسمت های نمای کابینت در دستگاه وکیوم قرار می گیرد و با استفاده از حرارت ، چسب چوب و فشار خلاء یک لایه از جنس PVC بصورت یک تیکه روی کار را پوشش می دهد. قیمت مناسب و ضد آب بودن از مزایای مهم کابینت آشپزخانه کلاسیک با پوشش ممبران است.

آخرین بروزرسانی : 1400/09/06

منبع : wayfair

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *