کابینت چوب روس یا نراد چیست؟

یکی از انواع کابینت آشپزخانه از جنس چوب طبیعی، کابینت ساخته شده از چوب روسی است که به آن چوب نراد نیز گفته می‌شود. چوب روسی، به وفور یافت می‌شود و بافت آن پفکی است. این عوامل موجب شده تا این چوب نسبت به دیگر انواع چوب‌های مورد استفاده در ساخت کابینت، قیمتی ارزان‌تر داشته باشد. از طرف دیگر شکل دهی به این نوع از چوب‌های طبیعی، به دلیل تراکم کم آن‌ها کار دشواری است اما زیبایی کابینت چوبی و قیمت بالای سایر چوب ها از عوامل مهمی هستند که باعث می شوند به کابینت چوب روسی به عنوان گزینه ای جدی برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه ی خود فکر کنید. از کابینت چوب روس یا نراد بیشتر برای طراحی کابینت های ساده با روکش چوبی استفاده می شود.

  • چوب روسی به دلیل کاربرد گسترده به مقدار زیاد در بازار موجود است و قیمت مناسبی دارد.
  • تراکم و چگالی چوب روس کم است و فرم پذیری کمتری نسبت به بلوط و راش خارجی دارد.
  • به دلیل فرم پذیری کم این چوب، کابینت چوب نراد غالباً با طراحی ساده تر اجرا می شود

خصوصیات چوب روسی یا نراد

واژه چوب روسی در بازار، به انواع چوب‌های سفید رنگی گفته می‌شود که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند. لازم به ذکر است که چوب روسی خود، شامل انواع و نمونه‌های متفاوتی است. از جمله این نمونه‌ها می‌توان نراد، نوئل، انواع کاج‌ها و… را نام برد. چوب روسی یا همان نراد با تراکم و چگالی کم و رنگ سفید مایل به زرد شناخته می شود. قیمت چوب روس در برابر چوب های راش و بلوط بسیار پایین تر است بنابر این می توان انتظار داشت قیمت کابینت چوب نراد هم به تناسب آن پایین تر باشد. از نظر مقاومت و فرم پذیری همانگونه که اشاره شد چوب روسی ضعیف تر از بلوط یا حتی راش است اما بازهم کاربرد زیادی در نجاری دارد چرا که در برابر رطوبت نسبت به دیگر چوب ها مقاومت بیشتری دارد.

  1. رنگ چوب روس یا نراد سفید مایل به زرد است
  2. قیمت چوب روس نسبت به راش و بلوط بسیار پایین تر است
  3. در برابر رطوبت مقاوم است و برای تولید کابینت در شهرهای شمال ایران گزینه خوبی است.

کابینت چوب روس یا روسی

چوب روسی و یا نراد، به دلیل ویژگی‌هایی که دارد از جمله سبکی وزن و هم‌چنین به دلیل خاصیت ارتجاعی و استحکام خوبی که در مقابل رطوبت دارد و البته قیمت ارزان، مورد علاقه بسیاری از نجاران است. چوب روسی بیشتر نقش مکمل و کمکی را در تولید محصولات مختلف ایفا می کند. برای مثال در تولید کابینت‌ و انواع درب‌های چوبی در قسمت زیر کار از چوب های راش و روسی در کنار هم استفاده می شود تا در مصرف چوب های گران قیمت صرفه جویی شود. پروسه طراحی کابینت چوب روس هم دقیقاً به همین روش انجام می شود یعنی بعضی از قسمت ها با استفاده از چوب روسی و ام دی اف خام یا پلی وود ساخته می شود و بعضی قسمت های دیگر از چوب نراد و روکش طبیعی چوب سایر درختان تولید می شود.

ساخت کابینت با چوب روسی

یکی از انواع چوب‌های طبیعی درختان که در ساخت کابینت مورد استفاده کابینت سازان قرار می‌گیرد چوب روسی است. در حقیقت می‌توان گفت این نوع از چوب، دارای ویژگی‌هایی است که موجب می‌شود در ساخت کابینت مورد توجه قرار بگیرد.
مهم‌ترین مزیتی که به کارگیری انواع مختلف چوب روسی یا نراد، در ساخت کابینت دارد مربوط به خاصیت کشسانی این چوب‌ها است. این خاصیت چوب روسی به آن این اجازه را می‌دهد تا در صورت ضرب دیدگی، در هنگام کار بتوان آن را به حالت اول در آورد و ترمیم نمود. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که این چوب‌ها بافتی بسیار نرم دارند و در برابر ضربات سنگین آسیب پذیر هستند. این عوامل موجب شده تا چوب روسی یکی از گزینه‌های مورد استفاده کابینت سازان در ساخت انواع کابینت چوبی به شمار رود.

قیمت کابینت با چوب روسی یا چوب نراد

همان‌طور که می‌دانید در تعیین قیمت انواع کابینت چوبی، چندین عامل اثر گذار هستند که این عوامل در تعیین قیمت کابینت با چوب روسی نیز موثرند. مهم ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت کابینت‌های چوبی عبارتند از :

  1. هزینه طراحی و تولید
  2. هزینه خرید مواد اوليه مانند چوب، ام دی اف و روکش چوبی و رنگ
  3. دستمزد رنگ آمیزی کابینت

هزینه طراحی و ساخت کابینت چوب روسی

از جمله عوامل موثر بر تعیین قیمت کابینت با چوب روسی، می‌توان هزینه طراحی کابینت مورد نظر، را نام برد. از طرف دیگر هزینه تهیه متریال که در این نوع از کابینت چوبی، چوب روسی است نیز در تعیین قیمت نهایی کابینت موثر است. از دیگر عوامل موثر بر تعیین قیمت کابینت چوب طبیعی نیز می‌توان میزان دستمزد و حقوق نیروی کار را نام برد.

هزینه مربوط به خرید مواد اولیه

بیشترین سهم از قیمت کابینت چوب روسی یا همان کابینت چوب نراد، مربوط به خرید چوب و رنگ آن است. چراکه این نوع از چوب از نوع چوب‌های وارداتی محسوب می‌شود و عواملی از قبیل تغییر نرخ دلار نیز بر آن اثر گذار است. اما به طور کلی می‌توان گفت هزینه ساخت کابینت آشپزخانه با چوب روسی، نسبت به دیگر انواع کابینت‌های چوبی، پایین‌تر است بنابراین این نوع از کابینت‌ها دارای قیمت‌های پایین‌تری هستند. البته در مقایسه با کابینت نئوکلاسیک و مدرن، بیشتر مواقع قیمت این نوع کابینت ها بالاتر است. یک قاعده کلی در مورد قیمت کابینت آشپزخانه وجود دارد : قیمت ارزانترین نوع کابینت چوبی برابر یا بالاتر از کابینت های ام دی اف می باشد.

هزینه مربوط به رنگ کاری کابینت

از دیگر عوامل موثر بر تعیین قیمت کابینت چوبی، هزینه های رنگاری و تهیه رنگ است. همان‌طور که می‌دانیم چوب طبیعی در برابر نور آفتاب و هم‌چنین رطوبت محیط، آسیب پذیری بسیار بالایی دارد. بنابراین لازم است حتما از رنگ با کیفیت و مرغوب در ساخت آن استفاده شود. این عامل سبب می‌شود تا رنگ به کار رفته در طراحی و ساخت این کابینت و برند و میزان آن در تعیین قیمت کابینت با چوب روسی موثر باشد.

اصولاً تمامی کابینت هایی که با فراورده های چوبی خام ساخته می شوند احتیاج به رنگ آمیزی دارند. کابینت ام دی اف خام با رنگ پوششی و کابینت های روکش چوبی هم جزو همین گروه هستند.

مقایسه کابینت چوب راش و بلوط با چوب روسی

چوب بلوط یکی از انواع چوب‌هایی است که در ساخت کابینت چوبی کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد این چوب، چوبی نیمه سخت و نیمه سنگین است که بافت درشتی هم دارد. چوب بلوط در برابر عواملی مانند سایش و رطوبت، مقاومت بسیار بالایی دارد. این عامل موجب شده تا برای ساخت انواع کابینت چوبی مورد استفاده قرار بگیرد.

چوب راش نیمه سنگین است و رنگ کرم مایل به قرمز دارد و بافت این چوب همگن و یکنواخت است و برای نجاری و ساخت وسایل چوبی بسیار ایده آل می باشد . این چوب در برابر حشرات و قارچ‌ها مقاومت قابل توجهی دارد. چوب راش در جنگل‌های ایران یافت می‌شود. این نوع از چوب نیز در زمینه ساخت کابینت به طور وسیعی مورد استفاده کابینت سازان قرار می‌گیرد. در میان انواع چوب‌های طبیعی که در ساخت انواع کابینت چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند چوب نراد یا روسی ، کیفیت و مرغوبیت بسیار پایین‌تری دارد.

منبع : pinus sibirica

تاریخ بروزرسانی : 1399/11/27

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *