کابینت طرح بتن یا کابینت بتنی چیست؟

یکی از جدید‌ترین سبک‌های کابینت مدرن، کابینت طرح بتن است و امروزه بسیار مورد استقبال مردم در سراسر جهان قرار گرفته است. منظور از کابینت بتنی یا طرح بتن، کابینت ام دی اف با روکش طرح بتن است که سطحی برجسته و مقاوم و البته ظاهری جذاب دارد که استفاده از آن به زیبایی محیط آشپزخانه شما کمک زیادی می‌نماید. علاوه بر محصولات چوبی و ام دی اف طرح بتن متریال دیگری هم به نام میکروسمنت وجود دارد که بافت آن شبیه به بتن است و برای پوشش کف و سقف یا دیوار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب می‌توانید دکوراسیون آشپزخانه خود را با پوشش دیوار ست کنید.

میکروسمنت پوششی چسبنده به ضخامت 2 میلیمتر است که بر روی سطوح مختلف و ام دی اف خام اجرا می‌شود. میکروسمنت مقاومت بالایی دارد و قابل تمیز کردن و شست و شو است. علاوه بر سطوحی مانند کف، دیوار و سقف فضای داخلی خانه می‌توان از این پوشش برای سطوح کابینت جزیره و کانترتاپس (صفحه) نیز استفاده نمود.

کابینت بتنی
کابینت بتنی

کاربرد کابینت بتنی چیست؟

کابینت بتنی بیشتر در فضاهای اداری و فروشگاهی کاربرد دارد. البته در فضاهای مسکونی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ام دی اف طرح بتن علاوه بر کابینت آشپزخانه محصولات چوبی دیگری از جمله میز پذیرش اداری، دیوارکوب و همچنین پارتیشن اداری برای تفکیک فضا استفاده می‌شود. همچنین استفاده ترکیبی از ورق ام دی اف طرح بتن در کنار کابینت های گلاس نیز از دیگر کاربردهای این نوع ورق است که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای کابینت طرح بتن

  1. مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشار
  2. ضد خش و ضد لک بودن آن امری بسیار مهم است
  3. نسبت به ورق‌های ام دی اف معمولی به دلیل متفاوت بودن روکش در برابر رطوبت مقاوم‌تر هستند.

معایب کابینت طرح بتن

  1. تنوع رنگی در کابینت های طرح بتن محدودتر است که البته برای ایجاد تنوع بیشتر می‌توان به صورت ترکیبی از این ورق با دیگر محصولات چوبی استفاده نمود.
  2. به دلیل ناهموار بودن سطح آن به راحتی قابل تمیز کردن نیست. اما با توجه به تیره بودن بیشتر ام دی اف‌های طرح بتن و دیرتر کثیف شدن آنها جای نگرانی وجود ندارد.

رنگ بندی کابینت طرح بتن

با اجرای کابینت‌های طرح بتن به صورت یکدست ممکن است بعد از مدتی دکوراسیون آشپزخانه شما را دچار از مد افتادگی و یکنواختی کند، به همین سبب می‌توانیم به صورت ترکیبی کار کنیم.
مثلاً اگر از مدل کابینت پله ای برای آشپزخانه خود استفاده می‌کنید ردیف بالای کابینت که عمق بیشتری دارد را از متریال ام دی اف براق سفید استفاده کنید و برای کابینت‌های ردیف پایین از ورق طرح بتن به رنگ طوسی یا زغالی بهره ببرید.

  • کابینت های طرح بتن بیشتر در رنگ های تیره، طوسی و زغالی و به شکل آبرنگی دیده می شوند.
  • اگه کابینت‌های رنگ‌ روشن را می‌پسندید در انتخاب این متریال باید کمی محتاط‌تر عمل کنید.
کابینت طرح بتن,کابینت بتنی
کابینت طرح بتن

برای کابینت طرح بتن چه صفحه کابینتی انتخاب کنیم؟

صفحه کابینت از جنس، کوارتز، کورین، مارمونایت که در برابر مواد شیمیایی مقاومند و طول عمر بسیار بالایی دارند و هیچوقت درخشندگی خود را از دست نمی‌دهند و با ترکیب در کنار کابینت‌ها طرح بتن جلوه بسیار زیبایی دارند، مثلا می‌توانیم از صفحه کابینت کورین سفید با رگه‌های طوسی و کابینت طرح بتن به رنگ نوک مدادی یا طوسی که به دلیل تضاد رنگی بیشتر جلب توجه می‌کند استفاده کنیم.

جدیدترین متریالی که به عنوان صفحه کابینت می‌توانیم استفاده کنیم و ترکیب آن با کابینت‌های طرح بتن جلوه‌ی بی‌نظیری ایجاد می‌نماید، سرامیک پرسلان است. پرسلان از پخت ترکیب گرانیت و سیلیس در فشار دمای بالا تولید می‌شود و استحکام آن سه برابر سنگ‌های گرانیتی می‌باشد. از ویژگی‌های برتر این صفحه کابینت نسبت به صفحه کابینت‌های دیگر می‌توان به ضد حرارت بودن آن اشاره کرد.

قیمت کابینت طرح بتن
قیمت کابینت طرح بتن

قیمت کابینت طرح بتن

ورق ام دی اف طرح بتن در ابعاد بزرگ ۳۶۶ در ۱۸۳ سانتیمتر و ضخامت ۱۶ میلیمتر، تولید و با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌شود. شرکت تولیدی ورق‌های چوبی فرامید، ایزوفام، پاک چوب، از تولید کنندگان ورق ام دی اف طرح بتن هستند که از کیفیت بالایی برخوردار است، مغز ورق‌های فرامید خارجی می‌باشد و در مقایسه با ورق‌های دیگر گران تر و قیمت هر ورق آن حدود ۴ یا ۵ میلیون است.

قیمت کابینت طرح بتن با کابینت‌های ام دی اف دیگر تفاوت چندانی ندارد، قیمت آن بستگی به نوع یراق آلات بکار رفته در کابینت و ابعاد دارد. در حال حاضر قیمت کابینت بتنی از متری 4/5 تا متری 5/5 میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود. البته در صورت استفاده از یراق آلات بلوم اتریش، طبعاً این مبلغ افزایش می‌یابد.

ترکیب کابینت طرح بتن با روکش چوب، هایگلاس و پلی گلاس

ترکیب کابینت روکش چوب طبیعی با کابینت طرح بتن و یا استفاده ترکیبی از ورق‌های پلی گلاس و هایگلاس با ام دی اف طرح بتن ایده جذابی است که اخیراً طراحان داخلی از آن زیاد استفاده می‌کنند.

از ورق های ای جی تی کمی گران تر است ولی در عوض مقاوم تر و ظاهری شفاف تر دارد و ترکیب آن با کابینت های طرح بتن ایده ی خوبی می باشد. و همچنین ترکیب کابینت طرح بتن با کابینت طرح چوب فضای آشپزخانه را گرم تر و زنده تر جلوه می دهد که در کابینت های طرح چوب هم می توانیم از چوب خام که توسط رنگ پلی اورتان پوشش داده می شود استفاده کنیم و هم میتوان از ورق های طرح چوب فرامید که نیاز به رنگ ندارد در ترکیب با کابینت طرح بتن استفاده کنیم.

تاریخ انتشار : 1400.10.26

منبع : concrete kitchen & pinterest

[yasr_visitor_votes size=”large”]