کابینت ضد آب و انواع آن

کابینت ضد آب به نوع خاصی از کابینت گفته می‌شود که با استفاده از متریال‌ مقاوم در برابر رطوبت طراحی می‌شود. برای تولید کابینت‌های مقاوم در برابر رطوبت مثل سایر کابینت‌ها عموماً از چوب و ام دی اف استفاده می‌کنیم اما آنچه که به لحاظ ضد آب بودن حائز اهمیت است نوع روکشی است که برای محافظت از مغز چوبی کابینت مصرف می‌شود. مهم ترین روکش‌هایی که در طراحی و تولید کابینت ضد آب بکار می‌رود روکش PVC و رنگ‌های ضد آب هستند که هر یک کاربرد‌های خاصی دارند.

چرا باید از کابینت ضد آب استفاده کنیم؟

جواب این سوال در ساختار ذاتی چوب و فراورده های چوبی نظیر MDF نهفته است. همانطور که می‌دانید چوب و ام دی اف مهم ترین مواد اولیه ای هستند که در صنعت دکوراسیون و کابینت آشپزخانه مصرف می‌شوند اما این متریال از جمله مصالحی هستند که در برابر نم و رطوبت، توان و استقامت کافی ندارند و خیلی سریع آسیب می‌بینند. برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است تا حتماً از روکشی مستحکم و کاربردی برای محافظت از بافت چوب استفاده شود.

انواع کابینت ضد آب

1) کابینت ضد آب پی وی سی

پی وی سی، نوعی پلاستیک است که با ورق‌های نسبتا ضخیم آن می‌توان بخشی از کابینت‌های آشپزخانه و یا تمامی آن‌ها را طراحی و تولید کرد. به طور معمول در صنعت ساخت کابینت، این متریال را برای ساخت بدنه کابینت در اطراف سینک ظرفشویی، مورد استفاده قرار می‌دهند. چراکه این ماده، ضد آب است و قادر است مشکلات ناشی از رطوبت در آشپزخانه‌های منازل را بر طرف نماید. بنابراین در هر مکانی که نیاز باشد از دکوری استفاده کنیم که مقاوم به رطوبت باشد می‌توانیم از متریال پی وی سی استفاده کنیم.

ورق‌های PVC گرید‌های کیفی مختلفی دارند و از خارج از کشور معمولاً وارد می‌شوند. انتخاب روکش و ورق پی وی سی مناسب و درجه 1 تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی خواهد گذاشت. ما در مجموعه اُرسی معمولاً از ورق‌های وارداتی PVC بیتا استفاده می‌کنیم که از نظر کیفی قابل قبول هستند و تا امروز بیشتر مشتریان از آن راضی بوده و هستند.

کابینت ضد آب ام دی اف

همانگونه که اشاره کردیم چوب و یا ام دی اف که در ساخت انواع کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در برابر آب، آسیب پذیری بالایی دارد بنابراین می‌توان با استفاده از روش‌هایی، این نوع از کابینت‌ها را ضد آب نمود و سپس مورد بهره برداری قرار داد. در صورت انتخاب کابینت نئوکلاسیک که با ام دی اف خام ساخته می‌شود مانند کارهای چوبی باید حتماً از رنگ برای پوشش کابینت استفاده شود.

البته ورق‌های ام دی اف فوق براق مانند پلی گلاس و لمی گلاس هم روکش بسیار مقاومی دارند که ضد آب و ضد خش هستند و برای اجرای کابینت در مناطق مرطوب مانند شمال گزینه‌های کاربردی و خوبی هستند. کابینت کینگ گلاس یکی از کابینت‌هایی است که کیفیت فوق العاده ای دارد و از ورق پلی گلاس تهیه و تولید می‌شود.

کابینت ضد آب چوبی

از جمله روش‌هایی که می‌توان برای ایمن کردن کابینت چوبی در برابر رطوبت و آب استفاده کرد، بهره‌گیری از رنگ‌های ضد آب است. با استفاده از این رنگ‌ها و رنگ آمیزی کابینت مورد نظر، هم می‌توان کابینت آشپزخانه را در برابر آب و رطوبت، مقاوم نمود و هم می‌توان از رنگ‌های مختلف به عنوان تزئین این محصولات، استفاده کرد و به زیبایی آشپزخانه اضافه کرد.

در صورتیکه به کابینت چوبی کلاسیک بیشتر علاقه دارید و سبک‌های مدرن را نمی‌پسندید بهترین راهکار استفاده از انواع رنگ پلی استر و پلی اورتان چوب است. این رنگ‌ها ضخامت خوبی دارند و بطور کاملاً مانع رسیدن رطوبت و نم به بافت چوب می‌شوند.

کابینت ضد آب برای چه فضاهایی کاربرد دارد؟

همان‌طور که می‌دانیم انواع کابینت‌ها برای استفاده در آشپزخانه منازل و دفاتر کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، این فضاها، اماکنی هستند که برای شستن ظروف و پخت و پز پرکاربرد هستند. بنابراین آب زیادی در این فضاها مصرف می‌شود و این امکان وجود دارد که آب و رطوبت، بر روی سطح کابینت ریخته شود. به ویژه کابینت‌هایی که در زیر سینک ظرفشویی قرار گرفته‌اند بیشتر از بقیه در معرض آسیب قرار دارند و امکان نفوذ آب در آن‌ها بیشتر است.

نفوذ آب به چوب و یا ام دی اف، موجب تبله شدن و برآمدگی این متریال‌ می‌شود تا به مرور زمان، کابینت مورد نظر، پوسته پوسته شود و عمر آن، کوتاه گردد. بنابراین در چنین فضاهایی لازم است حتما از انواع کابینت ضد آب بهره برداری نمود. از طرف دیگر در آشپزخانه مخفی و کابینت تراس، کمدهای حمام، استخر و… نیز می‌توان از انواع کابینت ضد آب استفاده نمود.

میزان مقاومت کابینت ضد آب و طول عمر آن

کابینت‌های ضد آب نیز مانند سایر انواع این محصولات، با استفاده از متریال‌های مختلف به وجود می‌آیند که میزان عمر و دوام و ماندگاری آن‌ها به کیفیت آن مصالح، بستگی دارد. اما علاوه بر این ویژگی، کابینت‌های ضد آب محصولاتی هستند که مزیت‌دیگری نیز دارند و آن ضد آب بودن است. این کابینت‌ها با این ویژگی، دوام و عمر بیشتری پیدا می‌کنند چراکه نفوذ آب به درون و سطح این محصولات، بسیار کم‌تر اتفاق می‌افتد.

از طرف دیگر این سازه‌ها، در برابر نفوذ حشرات موذی مانند موریانه نیز مقاومت می‌کنند بنابراین استحکام آن‌ها از کابینت‌های دیگر بسیار بیشتر است. در حقیقت کاربرد روش‌هایی مانند رنگ آمیزی کابینت‌ها و استفاده از رنگ‌های ضد آب در طراحی این محصولات موجب می‌شود تا کابینت مورد نظر، رنگ خود را نیز از دست ندهد و از متورم شدن آن نیز جلوگیری به عمل بیاید. از طرف دیگر با به کارگیری این محصولات، این امکان نیز به وجود می‌آید تا کابینت بتواند در برابر خراشیدگی و حرارت نیز مقاومت کند و سطح آن به راحتی از بین نرود.

نحوه ساخت و تولید کابینت ضد آب

برای دستیابی به این منظور لازم است ام دی اف و یا چوب مورد استفاده برای ساخت کابینت را ضد آب و مقاوم نمود تا بتواند در برابر آب و رطوبتی که در آشپزخانه وجود دارد به اندازه کافی مقاومت کند. بنابراین می‌توان ام دی اف را با استفاده از ترکیبات نانو، ضد آب کرد. این ترکیبات از نانو پلی اتیلن و سنتزهای اکسید تیتانیوم به وجود آمده‌اند که برای حفظ کابینت در برابر رشد باکتری و قارچ نیز به کار می‌روند. اما می‌توان گفت روش رایج برای ضد آب نمودن چوب و ام دی اف استفاده از رنگ‌های ضد آب است. در این روش نیز کابینت ام دی اف را با استفاده از این رنگ‌ها دارای روکشی مقاوم در برابر رطوبت می‌کنند. اسپری ضد آب و استفاده از این محلول نیز روشی دیگر در ساخت و تولید انواع کابینت ضد آب است.

مزایای کابینت ضد آب

کابینت‌های ضد آب در برابر رطوبت و آب در محیط، به ویژه محیط آشپزخانه مقاومت قابل ملاحظه‌ای دارند و این عامل نیز سبب می‌شود تا به آسانی و در مدت زمان کوتاه، از بین نروند. از طرف دیگر با به کار گیری این محصولات در این فضاها، قارچ‌ها و باکتری‌ها نمی‌توانند به راحتی در میان کابینت‌ها رشد کنند و تکثیر شوند.

هم‌چنین با استفاده از انواع کابینت‌های ضد آب، اصول بهداشتی در آشپزخانه بیشتر از قبل رعایت می‌شود. استفاده از انواع متریال از جمله ام دی اف ضد آب و چوب ضد آب، موجب می‌شود تا کابینت مورد نظر بهتر بتواند شکل ظاهری خود را حفظ کند و زیبایی خود را به مرور زمان از دست ندهد.

معایب کابینت ضد آب

یکی از معایب اساسی این کابینت‌ها مربوط به هزینه آن‌ها است. در حقیقت می‌توان گفت قیمت کابینت چوبی ضد آب در مقایسه با کابینت‌های معمولی (با فرض ثابت بودن دیگر عوامل مثل مدل و رنگ و جنس) بیشتر است. که می‌توان گفت این افزایش قیمت به دلیل کارایی بهتر و بیشتر این محصولات است.

منبع : pinterest

بروزرسانی : 1400/09/18

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *