کابینت ام دی اف خام رنگ شده

امروزه انواع مختلفی از کابینت‌ها با متریال‌های متنوع تهیه می‌شوند و هر یک طرفداران خاص خود را دارند. اما از بعضی از مدل های خاص کابینت استقبال بیشتری می شود. کابینت ام دی اف یا چوبی رنگ شده یکی از انواع بی شمار کابینت آشپزخانه هستند که به دلیل کیفیت بالا و مزایای دیگری که دارند همیشه محبوب خواهند ماند. کابینت چوبی رنگ شده با استفاده از ام دی اف خام، روکش چوب طبیعی و انواع چوب های راش، بلوط، گردو و … اجرا می شود و نام دیگر آن کابینت کلاسیک است. بطور کلی انواع کابینت های روکش رنگ عبارتند از:

  1. کابینت ام دی اف رنگ شده
  2. کابینت ممبران رنگ شده (سبک کلاسیک)
  3. کابینت چوبی یا روکش چوب رنگ شده

کابینت چوبی رنگ شده

بهترین نوع کابینت هایی که با پوششی از رنگ تولید می شوند، کابینت‌ رنگ چوب طبیعی هستند. این نوع از کابینت‌ها از چوب درختان طبیعی ایجاد شده‌اند. بنابراین نسبت به سایر انواع کابینت‌ها مقاومت و دوام بسیار بالاتری دارند. می‌توان گفت عیب منحصر به فرد این نوع از کابینت‌ها قیمت بالای آن‌ها است.

  • بهترین نوع کابینت با پوشش رنگ کابینت آشپزخانه تمام چوب است که قیمت بالایی دارد.

به طور معمول برای رنگ آمیزی این نوع از کابینت‌ها از رنگ‌های پلی اورتان و یا پلی استر استفاده می‌شود. بعد از پایان پروسه رنگ آمیزی کابینت لایه ی نازک و مقاوم با استفاده از مواد مخصوصی که به رنگ اضافه می شود روی سطوح رنگ آمیزی شده نقش می بندد و از آسیب های احتمالی جلوگیری می نماید. این عامل موجب می‌شود تا میزان آسیب پذیری کابینت روکش چوبی و تمام چوب در برابر ضربه و رطوبت و نور خورشید بسیار کم‌تر گردد.

  • دو رنگ پلی اورتان و پلی استر بهترین رنگ هایی هستند که برای کابینت های چوبی استفاده می شوند.

کابینت ام دی اف خام رنگ شده

کابینت با رنگ پلی اورتان یکی دیگر از انواع کابینت‌ ام دی اف رنگ شده است که به دلیل قیمت پایین تری که نسبت به مدل های چوبی دارد جزو پرفروش ترین کابینت های آشپزخانه می باشد. کیفیت این نوع از ام دی اف خام، بدلیل تراکم بیشتر نسبت به ام دی اف معمولی، بسیار بالاتر است. همچنین رنگ‌های استفاده شده از جنس پلی اورتان و پلی استر در این نوع از کابینت‌ها موجب شده تا علاوه بر زیبایی این نوع از کابینت‌های چوبی، مقاومت آن‌ها نیز افزایش یابد. ام دی اف خام رنگ شده دارای مزایای بسیاری نیز هست از جمله این مزایا می‌توان به قابلیت سنباده زنی و ماشین کاری و شکل پذیری خوب ، اشاره کرد.

  • کابینت ام دی اف خام رنگ شده قیمت مناسبی دارد و پرفروش ترین مدل کابینت با روکش رنگ است.
  • تفاوت قیمت کابینت ام دی اف و کابینت ام دی اف با روکش چوب زیاد نیست. پس اگر بافت چوب را دوست دارید کابینت روکش چوبی برای شما اید آل تر است.

مراحل تولید ورق ام دی اف خام

احتمالاً می دانید که ورق های ام دی اف از ذرات ریز چوبی و ترکیب آنها با چسب و دیگر مواد ساخته می شوند . برای این منظور خرده چوب‌های مورد نیاز برای تولید ام دی اف خام، وارد دستگاهی به نام ریفاینر می‌شوند. در این مرحله این چوب‌ها به الیاف چوبی تبدیل می‌شوند. پس از این مرحله الیاف چوب، به صورت کرکی در می‌آیند و پس از آن توسط اسپری به چسب آغشته می‌شوند. برای تنظیم ضخامت ورق، این الیاف از بین غلتک‌ها عبور می کنند. پس از انجام این کار، الیاف ایجاد شده زیر دستگاه پرس قرار می‌گیرند و با فشار بسیار بالا و حررات، لایه‌های مختلف بر روی هم پرس می‌شوند تا محصول مورد نظر با ضخامت مورد نیاز شکل بگیرد.

در پایان، ام دی اف به وجود آمده از زیر دستگاه سنباده عبور می‌کند. این کار موجب می‌شود تا سطح ام دی اف خام، پرداخت شود و ضخامت آن نیز به اندازه مورد نیاز و مطلوب برسد. از MDF خام برای تولید انواع کابینت آشپزخانه از جمله کابینت طرح نئوکلاسیک استفاده می شود.

  • ام دی اف خام پرکاربرد ترین متریال در نجاری و تولید کابینت است.
  • بهترین نوع ام دی اف خام برند واناچای تایلند یا مالزی است.

فرایند تولید کابینت چوبی رنگ شده

برای رنگ آمیزی کابینت آشپزخانه لازم است تا اصولی مورد توجه قرار بگیرند و سپس بتوان به راحتی به رنگ کردن آن اقدام کرد. یکی از این اصول عملیات سنباده زنی و زیرسازی است که بسیار اهمیت دارد. سطح ام دی اف خام در ابتدا باید کاملا یکنواخت شود و تمامی ناهمواری‌ها و برجستگی‌های موجود بر سطح آن از بین برود. پس از آن لازم است تا سطح ام دی اف خام را کاملا تمیز نمود تا سطح چسبندگی ام دی اف بیشتر شود. تیزی لبه‌های ام دی اف خام را نیز باید بر طرف کرد و پس از انجام این مراحل و با رعایت اصول لازم فرآیند پاشیدن رنگ انجام شود.

  • زیرسازی و آماده سازی سطح کار برای پاشیدن رنگ مهم ترین قسمت رنگ آمیزی کابینت است.

پس از سنباده کاری کافی و پردازش سطح ام دی اف خام، لازم است تا ام دی اف خام، با استفاده از بتونه مل و سریش، بتونه شود. بعد از بتونه کاری و پرداخت نهایی، می‌توان ام دی اف خام را رنگ آمیزی نمود. رنگ به کار رفته در تولید کابینت چوبی یا ام دی اف رنگ شده باید کاملا پوششی باشد یعنی سطح چوب و مغزی ام دی اف را به طور کامل بپوشاند تا در معرض رطوبت و شرایط محیطی دچار آسیب نشود.

کابینت‌ ممبران رنگ شده چیست؟

هر یک از انواع کابینت‌ها طرفداران خاص خود را دارند اما خیلی از افراد فرق بین کابینت رنگ شده و روکش شده (وکیوم) را نمی دانند. کابینت‌های ام دی اف خام رنگ شده و یا کابینت‌های چوبی رنگ شده، دارای مزایای بسیاری هستند از جمله این مزیت‌ها می‌توان مقاومت بالای آن‌ها در برابر رطوبت، و خط و خش، پایداری رنگ و زیبایی را نام برد. استفاده از رنگ باعث می شود قدرت انتخاب شما برای رنگ کابینت افزایش یابد، بکار گیری رنگ بافت چوب طبیعی را حفظ می کند در صورتی که روکش های PVC یا وکیوم ظاهری غیرطبیعی و مصنوعی دارند. در صورت ایجاد آسیب کابینت ام دی اف رنگ شده قابلیت لکه گیری و ترمیم دارد در صورتیکه اگر روکش کابینت های ممبران یا وکیوم آسیب ببیند باید روکش به صورت کامل تعویض شود.

به دلیل محدودیت های اجرایی دستگاه وکیوم، روکش کردن قسمت های ظریف با کنده کاری و برجستگی های کوچک امکان پذیر نیست و برای رفع این مشکل طراحان ناچار هستند طرح های ساده تر انتخاب کنند یا از برجستگی های درشت و زمخت استفاده کنند که از زیبایی کابینت های سبک کلاسیک می کاهد. بطور کلی مزایای کابینت های رنگ آمیزی شده عبارتند از:

  • تنوع در رنگ بندی
  • کیفیت بالا
  • طبیعی بودن و زیبایی
  • ظرافت و طراحی منحصر بفرد
  • دوام و طول عمر بالا

منبع : thekitchn.com

تاریخ بروزرسانی : 1399/11/09

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *