کابینت وایت واش چیست؟

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای رسیدن به زیبایی در طراحی دکوراسیون، ادغام مدرنیته با رگه‌هایی از طبیعت و حفظ هویت طبیعی کابینت چوبی است. یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی انسان‌ها که از طریق آن زندگی ما با طبیعت گره خورده، چوب است. رنگ کردن و کاربردی کردن چوب در قالب‌های مختلفی مخصوصاً کابینت مسئله‌ی مهمی در حفظ زیبایی و ماندگاری آن است. در سال‌های اخیر جذاب‌ترین تکنیک‌های رنگ کردن چوب از قبیل رنگ وایت واش و پتینه به دلیل حفظ هویت طبیعی چوب و نمایش زیبایی های بافت چوبی مورد توجه بیشتر طراحان داخلی قرار گرفته‌ است. به دلیل اینکه بسیاری افراد بخصوص مشتریان در مورد رنگ وایت واش اطلاع زیادی ندارند تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد کابینت وایت واش و پتینه کاری چوب صحبت کنیم. لطفاً تا پایان با ما باشید.

رنگ وایت واش چیست؟

در تکنیک رنگ وایت واش با اجرای یک رنگ پایه‌ای با هدف زیبا‌تر نشان دادن حالت طبیعی چوب و خطوط و طیف رنگی منحصر بفرد آن به روشی جذاب و کلاسیک است. بطور کلی در صنایع چوب و ساخت کابینت آشپزخانه دو نوع رنگ کلی داریم یکی حالت پوششی که همانطور که از نام آن پیداست بطور کامل سطوح چوبی را پوشش می‌دهد و اثری از رگه‌های چوب باقی نمی‌ماند و دیگر رنگ‌های وایت واش که موج چوب کاملاً در پس زمینه‌ی رنگ پیداست. کابینت با رنگ وایت واش در میان سازندگان کابینت به کابینت کلاسیک سفید شناخته می‌شود چراکه تقاضای زیادی برای این رنگ در بازار وجود دارد اما رنگ وایت واش منحصر به رنگ سفید نیست و می‌تواند به صورت خود رنگ (رنگ چوب) هم اجرا شود. تکنیک وایت واشینگ معمولاً به دو روش انجام می‌شود :

  1. اجرا بر روی چوب خام: در این روش پررنگ‌تر کردن تضاد میان رنگ زمینه و رگه‌های چوب با پارچه یا اسفنج و قلم صورت می‌گیرد.
  2. اجرا بر روی رنگ زمینه: این روش مهارت بالایی می‌خواهد و لازم است با پارچه یا قلم خطوط و رگه‌ها را بر روی چوب ایجاد کرد.

چرا کابینت‌ چوبی را باید رنگ کرد؟

رنگ نمودن چوب علاوه بر ایجاد ظاهر زیبا‌تر برای کابینت به جهت حفاظت از بافت چوب و بالا بردن مقاومت آن اهمیت بالایی دارد. رنگ کردن چوب، آن را در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت، آفت، پوسیدگی، ساییدگی و ضربه مقاوم‌تر می‌کند. انتخاب رنگ متناسب با نوع چوب و همچنین کاربرد آن و اجرای آن به شیوه‌ی درست، مواردی هستند که حتماً باید به آن‌ها دقت کرد تا کیفیت کابینت تضمین شود.

  1. افزایش دوام و محافظت از ساختار چوب در برابر رطوبت و خراش و آفات
  2. رنگ آمیزی چوب زیبایی آن را دو چندان می‌نماید.
  3. وجود بی‌نهایت ترکیب رنگی مختلف باعث افزایش تنوع در کابینت‌های چوبی می‌شود.

کابینت پتینه طلایی با تکنیک وایت واشینگ

برای محافظت از چوب در سال‌های اخیر شیوه‌های مختلفی ارائه شده است که مهم‌ترین آنها استفاده از روکش‌های مصنوعی یا طبیعی است. استفاده از روکش مصنوعی مانند PVC یا رزین این مزیت را دارد که در این حالت دیگر احتیاجی به رنگ کاری نیست اما باید قبول کرد که روکش‌های مصنوعی هیچگاه نمی‌تواند جای روکش یا چوب طبیعی را بگیرند. بهترین راهکار برای محافظت از چوب همانطور که اشاره شد رنگ گردن آن است که به ماندگاری چوب کمک زیادی می‌نماید. تکنیک پتینه کاری روی چوب یکی از روش های زیباسازی کابینت آشپزخانه است که کاربرد زیادی در طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک دارد. کابینت سفید با پتینه طلایی یکی از زیباترین مدل‌های کابینت آشپزخانه است که بیشتر در سبک‌های رومی از آن بهره می‌گیرد.

کابینت وایت واش چوب بلوط
کابینت وایت واش چوب بلوط

وایت واشینگ چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم درزیبایی چوب ظاهر آنتیک و قدمت بالای آن است. ظاهر کهنه که نشان دهنده‌ی سن بالای چوب باشد، بسیار زیبا است. این نکته در واقع جنس باکیفیت و محکم آن چوب را نمایان می‌سازد و مطابق سلیقه‌ی خیلی از افراد است. پتینه کاری هنر خلق این ظاهر کهنه و جذاب در چوب است که در سال‌های اخیر و در دکوراسیون مدرن به شدت مطرح شده است. در این روش با تأکید بر طیف‌های رنگی مختلف چوب و برجسته کردن خطوط آن به طرز زیبایی Bold و پر رنگ می‌شود.

در پتینه کاری نمایان کردن رگه‌های چوب اهمیت دارد و برای این کار از چند روش استفاده ‌می‌شود:

  1. پتینه کاری با لاک الکل: از ترکیب لاک الکل و الکل اتیلن استفاده می‌شود و علاوه بر حفظ رنگ طبیعی چوب از آن در برابر ضربه و رطوبت حفاظت می‌شود.
  2. پتینه با رنگ‌های حلال: در این روش قسمت‌های روشن چوب مورد دید بیشتر قرار می‌گیرد.
  3. پتینه با شاپان: در این روش از قیر آب شده و رقیق شده برای ایجاد خطوط و رگ‌های جدید استفاده می‌شود.

از دیگر روش‌های مطرح شده برای رنگ کردن کابینت و چوب، استفاده از روش وایت واش است که در سال‌های اخیر برای طراحی دکوراسیون و حتی رنگ آمیزی کابینت سبک نئوکلاسیک بسیار دیده شده است.

رنگ پلی اورتان

از دیگر رنگ‌های چوب که برای کاربردهای مقاومتی و پوشش دهی‌های ماندگار شهرت دارند رنگ پلی اورتان است؛ این رنگ علاوه بر مقاوم سازی کابینت در برابر نور، مواد شیمیایی، سائیدگی، گچی شدن و پوست پرتقالی شدن، ظاهر بسیار زیبا و کیفیت مناسبی هم دارد.

از پلی اورتان به دو شیوه‌ی آبی و روغنی استفاده می‌شود؛ پلی اورتانی که پایه‌ی آن آب باشد با سرعت بیشتری خشک و شفاف می‌شود. همچنین به دلیل سبک بودن رنگ در غالب مواقع نیاز می‌شود که چند مرتبه فرآیند رنگ کاری انجام شود. پلی اورتان روغنی اما، لایه‌ی سنگین‌تری از رنگ روی سطوح باقی می‌گذارد و در نتیجه زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.

رنگ پلی استر

در میان رنگ‌های مخصوص چوب پلی استر به دلیل شفافیت زیادی که دارد از محبوبیت بسیاری برخوردار است. جالب است بدانید که دلیل این محبوبیت بیشتر از اینکه خاصیت رنگ دهی آن باشد (چون پلی استر تقریبا بی رنگ است) خاصیت پوشش دهی و مقاومت بالای آن است. خاصیت محافظت کنندگی پلی استر به خاطر لایه‌ی الیاف مانند آن است.
نکات مثبت چوب‌های رنگ شده با پلی استر:
● سطح براق و زیبایی چوب
● مقاومت بالا در برابر ضربه
● جلوگیری از پوسیدگی و رشد قارچ

منابع : Whitewash Cabinets | How to Whitewash Wood

بروزرسانی : 1399/12/03

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

2 دیدگاه دربارهٔ «کابینت وایت واش چیست؟»

  1. سلام آقا این وایت واش سفید طلاییی چه جوریه ما یبار زدیم جالب در نیومد میشه راهنماییم کنید ممنون

  2. سلام وقت بخیر..
    ببخشید من رنگ کارهستم اماتاحالا سفید مغذ طلایی نکردم محبت میکنید یه شماره ای یا یه اموزش کلی محبت کنید برام ممنونتون میشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *