کابینت تمام سنگ چیست؟

کابینت تمام سنگ اصطلاحی است که برای بعضی از انواع کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از کابینت‌ها به طور معمول از ترکیبی از چوب، ام دی اف و سنگ طراحی می شوند اما به دلیل اینکه نسبت به کابینت های آشپزخانه معمولی سنگ بیشتری در ساخت آنها بکار رفته اصطلاحاَ به کابینت سنگی یا تمام سنگ شهرت پیدا کرده اند. در طراحی و ساخت بعضی از قسمت‌های این مدل کابینت مانند: صفحه کابینت، بخش‌های کناری کابینت، قسمت بین کابینت زمینی و دیواری و از همه مهم تر سینک ظرفشویی از انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی استفاده می شود که باعث می شود متریال غالب کابینت بجای ورق MDF و چوب، سنگ دیده شود. با توجه به اینکه تنوع زیادی در مدل های سنگ های ساختمانی و دکوراتیو وجود دارد استفاده از سنگ و چوب در کنار هم ترکیب بسیار زیبایی در فضای آشپزخانه به وجود می آورد. مهم ترین فاکتوری که در طراحی کابینت تمام سنگ باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از سینک ظرفشویی سنگی است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

کابینت سنگی
کابینت سنگی سبک کلاسیک

مزایای استفاده از سنگ در طراحی کابینت

امروزه از متریال مختلفی مانند فوم، شیشه و حتی برچسب‌ها و یا استیکرهای شب رنگ برای پوشاندن فضای بین کابینت دیواری و زمینی استفاده می‌شود اما هیچ یک از آنها زیبایی و دوام سنگ را ندارند. بنابر این می توان گفت بهترین و متداول ترین متریالی که برای پر کردن این فضا می‌توان استفاده کرد انواع سنگ های کورین، کوارتز، گرانیت و مرمر هستند که می توان رنگ آنها را با کابینت ست کرد و یا از رنگ های متضاد استفاده کرد تا کابینت جلوه ی زیباتری به خود بگیرد. بطور خلاصه مزایای استفاده از سنگ برای قسمت بالای کابینت و همچنین پوشش دیوارها شامل موارد زیر می شود :

  1. زیبایی و استحکام سنگ های تزئینی قابل قیاس با هیچ متریال دیگری نیست.
  2. صفحه کابینت سنگی در مقایسه با صفحه کابینت چوبی و شرکتی مستحکم تر است و طول عمر بالایی دارد.
  3. وزن بالای سنگ باعث ایستایی بیشتر کابینت ها مخصوصاً کابین جزیره می شود.
  4. نگهداری و تمیز کردن صفحه کابینت سنگی به مراتب آسان تر از سایر متریال است.
  5. استفاده از سنگ در ساخت کابینت وابسته به سبک طراحی نیست. (بکارگیری سنگ در کابینت کلاسیک ، مدرن و دیگر سبک ها امکان پذیر است)
کابینت آشپزخانه ترکیب چوب و سنگ

انواع کابینت تمام سنگ

سنگ های زیادی هستند که در طراحی کابینت آشپزخانه استفاده می شوند. که به دو دسته ی سنگ‌های طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شوند. از نظر زیبایی تقریباً هر دو نوع سنگ در یک سطح قرار دارد البته شاید سنگ های طبیعی کمی زیباتر باشند. از نظر پرداخت و فرم پذیری سنگ های مصنوعی راحت تر فرم دهی می شوند و قیمت نسبتاً پایین تری دارند. ضمن اینکه قابلیت ترمیم سنگ های مصنوعی بیشتر از سنگ طبیعی است. ضمن اینکه سنگ های طبیعی از نظر ساختاری سخت تر هستند و به راحتی دچار شکستگی و تغییر رنگ نمی شوند. برای سفارش کابینت تمام سنگ (کابینت ترکیب چوب و سنگ) لازم است با انواع سنگ ها آشنایی داشته باشید. بنابر این سعی می کنیم در ادامه به این موضوع بیشتر بپردازیم.

سنگ کورین

سنگ کورین، نوعی سنگ مصنوعی است که در ساخت انواع کانتر تاپ و صفحه کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرم پذیری کورین به قدری بالاست که می توان از آن برای تولید سینک ظرفشویی سنگی استفاده کرد تا قسمت بالایی کابینت تمام سنگ بنظر برسد. سنگ کورین رنگ‌های مختلف و طرح‌های متنوعی دارد. در برابر قارچ و باکتری مقاوم است و به راحتی تمیز می شود. این نوع از سنگ در برابر خراش و خوردگی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد و در مقایسه با دیگر سنگ ها قیمت مناسب تری دارد. نوع دیگری از سنگ به نام کوارتز وجود دارد که در گروه سنگ های طبیعی قرار دارد و نام آن همواره در کنار کورین زیاد به گوش می خورد که در بخش بعدی در مورد اینکه کورین بهتر است یا کوارتز؟ و خصوصیات سنگ کوارتز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سنگ کامپوزیت و صابون

جنس کامپوزیت، در حقیقت ترکیبی از سنگ گرانیت و کوارتز است که مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد. ظاهر این سینک‌ها خال دار است. این سنگ در برابر هر نوع از لکه و خراش مقاومت است. سنگ صابون به نوعی از سنگ طبیعی گفته می‌شود که نمای بسیار زیبایی دارد و می‌توان به صورت منحنی و یا اریب آن را برش داد و لبه‌های آن را به صورت نرم و انحنادار طراحی کرد. مهم ترین معایب این مدل سنگ این است که وزن بسیار بالایی دارد که کار جابجایی و نصب را مشکل می کند و در برابر ضربات شدید آسیب پذیر است.

کابینت تمام سنگ مرمر
کابینت تمام سنگ مرمر

سنگ مرمر و گرانیت

یکی دیگر از انواع سنگ‌هایی که در طراحی و ساخت کابینت تمام سنگ ، مورد استفاده قرار می‌گیرد سنگ مرمر است. سنگ مرمر از جمله سنگ‌های طبیعی است و دارای قابلیت‌هایی ویژه است. مهم‌ترین ویژگی این سنگ، درخشندگی و بافت بسیار زیبای آن است. هم‌چنین سنگ مرمر دارای دوام و مقاومت بسیار بالایی است. از دیگر مواردی که لازم است به آن اشاره شود قیمت نسبتا بالای این سنگ است که موجب می‌شود قیمت کابینت آشپزخانه تا حد قابل توجهی افزایش یابد. سنگ گرانیت نیز یکی دیگر از انواع سنگ طبیعی است که در طراحی آشپزخانه به سبک کلاسیک یا مدرن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ گرانیت، مقاومت بسیار بالایی دارد و به مرور زمان دچار آسیب‌هایی از قبیل سائیدگی، خراش، خط و خش و… نمی‌شود. سنگ گرانیت به عنوان یک سنگ آنتی باکتریال شناخته می‌شود.

قیمت کابینت تمام سنگ

معمولاً قیمت سنگ مورد استفاده در کابینت به صورت مجزا از کارهای چوبی کابینت محاسبه می شود. اما به صورت کاملاً حدودی معمولاً بین 15 تا 25 درصد از هزینه ای که برای طراحی و اجرای کابینت برای آشپزخانه انجام می شود به سنگ های روی کابینت و دیوار بین کابینت زمینی و دیواری اختصاص می یابد. همانطور که می دانید قیمت انواع سنگ کورین، کوارتز و … که در تولید کابینت استفاده می شود بالاست و همین موضوع باعث می شود قیمت کابینت تمام سنگ به نسبت کابینت های معمولی بیشتر شود.

نتیجه گیری

سنگ‌ها طول عمر و دوام بسیار بالایی دارند و کاربرد آن‌ها در فضای بین کابینت‌های آشپرخانه موجب می‌شود تا فضای منزل و به ویژه آشپزخانه بسیار زیباتر و شیک‌تر به نظر برسد. از طرف دیگر با به کار گیری سنگ در این فضا می‌توان از سیستم نورپردازی هوشمند بر دیوار بین کابینت دیواری و زمینی استفاده کرد و بدین طریق بر جذابیت آن افزود. استفاده از متریال سنگ در فضای بین کابینتی و سینک ظرفشویی، موجب می‌شود تا کابینت مورد نظر به صورت کامل، سنگی به نظر برسد و این جذابیت محیط آشپزخانه شما را دو چندان خواهد کرد.

منبع : thespruce.com

آخرین بروزرسانی : 1399/11/07

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *