کمد پلی اورتان » کمد دیواری پلی یورتان

کمد پلی اورتان یکی از محصولاتی است که پوشش رنگ مقاوم و تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و در حال حاضر در بیشتر پروژه های ساختمانی لوکس مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت کمد دیواری و متریال مصرف شده در آن و همچنین هزینه هایی که بابت طراحی و ساخت آن باید متحمل شوید بهتر است کمد دیواری باکیفیتی انتخاب نمایید تا بتوانید برای مدت طولانی و به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

اما کمد دیواری پلی یورتان چه ویژگی های متمایزی دارد که بیشتر افراد ترجیح می دهند از این مدل کمد برای خانه خود استفاده کنند؟ حدود هزینه ای که برای سفارش کمد دیواری با پوشش رنگ پلی اورتان باید در نظر بگیریم چقدر است؟ چه طیف رنگی برای چه فضاهایی مناسب تر است؟ مزیت این مدل کمد دیواری نسبت به کمد دیواری یا کابینت های گلاس چیست؟ اینها سوالاتی هستند که سعی می کنیم در ادامه به آنها پاسخ دهیم …

کمد دیواری پلی یورتان

کمد دیواری پلی یورتان چیست؟

کمد دیواری پلی یورتان کاملاً مانند کابینت پلی اورتان است یعنی هردوی این محصولات از ام ­دی ­اف خام رنگ شده تولید می شوند. اما چرا بجای استفاده از ام دی اف معمولی یا هایگلاس که هزینه کمتری هم دارند از ام دی اف خام با رنگ پلی یورتان (polyurethane paint) استفاده می کنیم؟

مهم ترین دلیل این کار در باز بودن دست مشتری هنگام انتخاب مدل کمد دیواری است وقتی شما از متریال MDF خام استفاده می کنید تقریباً هر مدل کمدی که مد نظرتان باشد می توانید انتخاب کنید اما در انتخاب کمد دیواری ام دی اف تنها شما می توانید رنگ ورق ام دی اف را از میان رنگ های محدود انتخاب کنید.

کمد پلی اورتان چه مزایایی دارد؟

بریم سراغ اینکه کمد پلی اورتان چه مزایایی دارد و چرا این نوع کمد دیواری را به شما پیشنهاد می ­کنیم؟ قبل از آن بهتر است کمی در مورد رنگ (polyurethane) توضیح دهیم : این رنگ ترکیبی از رزین و هاردنر است. هاردنر کمک می کند تا مقاومت کمد دیواری با رنگ پلی یورتان در برابر رطوبت، مواد شوینده و اشعه خورشید افزایش یابد و در برابر ضربه و خط‌ و خش مقاومت خوبی داشته باشد.

مهم ترین ویژگی های رنگ پلی اورتان عبارتند از : 1) کیفیت و ماندگاری بالا. 2) خشک‌شدن سریع رنگ و حفظ بافت چوب طبیعی. 3) مقاومت بالا در برابر اشعه UV و رطوبت. 4) ترکیب رنگ متنوع. با توجه­ به ویژگی ­های ذکرشده، می ­توان مدعی شد که با خرید و انتخاب کمد دیواری پلی یورتان هیچ مشکلی از بابت پوسته‌پوسته شدن و خراب‌شدن سطح چوب رخ نخواهد داد و لازم نیست در این مورد نگران باشید. (البته توجه داشته باشید که خصوصیات تنها مربوط به رنگ‌های وارداتی است)

چرا کمد دیواری با رنگ پلی اورتان بخریم؟

با توجه به حساسیت چوب نسبت به مواد مرطوب ضرورت دارد که حتماً برای تولید محصولات چوبی از رنگی استفاده شود که سریع خشک شود و در عین حال چسبندگی و قدرت جذب بالایی داشته باشد تا به آسانی از سطح چوب جدا نشود. بنابر این در چنین شرایطی انتخاب رنگ پلی اورتان برای سطوح چوبی بهترین انتخاب است. شاید بالا بودن قیمت این رنگ یکی از بزرگترین معایبش باشد اما با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده ی محصولات چوبی انجام هزینه بیشتر برای انتخاب رنگ باکیفیت تر در نهایت منجر به طول عمر بیشتر و بالا رفتن کیفیت محصولات چوبی خواهد شد.

کمد پلی اورتان

چه رنگی برای چه فضایی مناسب است؟

همان­طور که در بخش قبل اشاره شد، هیچ محدودیتی از نظر رنگ­ بندی در محصولات چوبی که با رنگ پلی یورتان اجرا می شود، وجود ندارد و می­ توانید از میان طیف وسیعی از رنگ­ ها، رنگ کمد دیواری خود را بر اساس سایر اجزاء محیط انتخاب نمایید. در مورد انتخاب رنگ کمد دیواری هم سعی کنید بیشتر از رنگ‌های سرد و آرامش بخش استفاده کنید چراکه اتاق خواب فضایی برای استراحت و خوابیدن است و باید فارغ از شلوغی و رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی باشد. همچنین در صورتیکه فضای زیادی در اختیار ندارید از رنگ های روشن مانند سفید، صوسی کم رنگ یا کرم برای دیزاین محیط استفاده نمایید.

ابعاد استاندارد کمد دیواری

معمولاً ابعاد کمدهای دیواری به شکل سفارشی هستند و بر اساس اتاق و فضای موردنظر ساخته می­شوند. به طور مثال، ممکن است یک اتاق دارای کجی و قناسی باشد و سفارش ­دهنده بخواهد با استفاده از کمد دیواری این مشکلات ظاهری را در اتاق پوشش دهد و در این صورت، ابعاد کمد دیواری سفارشی و انعطاف­ پذیر خواهد بود. اما به‌طور کلی در این بخش برای هر یک از مشخصه ­های ابعاد، مقداری را تعیین می­‌کنیم. البته در فضاهای محدود تر شما می‌توانید از کمد دیواری ریلی هم استفاده نمایید.

ارتفاع کمد دیواری

معمولاً در موضوع ارتفاع کمد دیواری، ما به­عنوان طراح از تمامی فضای ممکن استفاده می­کنیم و بعد از آن، ارتفاع درب­های پایینی را به­گونه­ای تعیین می­کنیم که فرد به­راحتی بتواند آن را باز و بسته کند.

عرض کمد دیواری

عرض کمد دیواری نیز به نسبت فضا و شرایط محیط تعیین می­شود اما به‌طورکلی و استاندارد می­توانیم عرض 60 سانتی­متر را برای هر درب در نظر بگیریم و بر اساس این موضوع، تعداد درب­ها را تعیین کنیم.

عمق کمد دیواری

به طور استاندارد و به شکل متداول، طراحان عمق کمد دیواری را 60 سانتی­متر در نظر می­گیرند.

جمع‌بندی

باتوجه ­به ویژگی­ها و مزایای رنگ پلی یورتان می­توان نتیجه گرفت که ساخت کمد دیواری پلی یورتان می‌تواند در اکثر موارد انتخاب درستی باشد. البته باید اشاره کنیم که قیمت این نوع کمد دیواری کمی بالاست و بهتر است از این نوع کمد دیواری برای اجرای طرح­های شیک و جذاب استفاده کنید. باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت نهایی یک کمد دیواری به نوع و میزان متریال به­کاررفته بستگی دارد و قیمت این نوع کمد دیواری ثابت نیست و بسته به شرایط و ابعاد،‌متغیر است. در پایان امید است که با بررسی این مطلب، بتوانید در مورد خرید و ساخت کمد دیواری را بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تاریخ انتشار : 1401/01/31

منبع : All About Polyurethane

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *