کمد دیواری ریلی

کمد دیواری ریلی از جمله وسایلی است که در بیشتر خانه‌های مدرن امروزی موجود است. با توجه به اینکه استفاده از درب کمد دیواری‌های ریلی احتیاج به فضای کمتری جهت باز و بسته شدن دارد، می‌تواند بیشترین استفاده ممکن از فضای موجود در محیط را برای شما به ارمغان بیاورد. اما تنها مزیت انتخاب کمد ریلی استفاده بهینه از فضا نیست و نقاط مثبت و منفی زیادی دارد که در این مقاله به صورت کامل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

مزایای کمد دیواری ریلی

قطعا کمد دیواری از گذشته تا به امروز عضو اصلی بسیاری از خانه‌ها بوده است. استفاده از کمد دیواری ریلی می‌تواند به طور کلی مزایا بسیار زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. این مزایا عبارت‌اند از :

کمد دیواری ریلی
کمد دیواری ریلی

صرفه‌جویی در فضا

اولین و مهم‌ترین خاصیت کمد دیواری صرفه‌جویی در فضا است. همان‌طور که گفته شد استفاده از کمد دیواری می‌تواند تا حد بسیار زیادی موجب صرفه‌جویی در فضای منزل شما شود. قطعا این نوع از کمدها فضای مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید به بهترین شکل ممکن تمامی وسایل خانه خودتان را درون آن جای دهید.

از جمله این وسایل می‌توان به کتاب‌ها، البسه، رختخواب، وسایل شخصی، وسایل بهداشتی و… اشاره کرد. اگر فضایی که قصد دارید کمد دیواری را در آن قرار دهید کوچک است نگران نباشید. در همین فضای کوچک می‌توانید از کمد دیواری ریلی استفاده کنید. این سبک از کمدها احتیاجی به فضا برای باز شدن در ندارند و با کمترین نیاز بیشترین بهره‌وری را به شما ارائه می‌دهند.

زیبایی

اگر در رنگ و طرح و همچنین مدل کمد مورد نظرتان دقت لازم را به خرج دهید قطعا می‌توانید به زیبایی هر چه بیشتر محل قرارگیری کمد کمک کنید. البته بهتر است حتما با یک فرد متخصص در هنگام انتخاب رنگ و طرح کمد صحبت کنید. در هنگام انتخاب نکات بسیار مهمی وجود دارند که باید حتما به آنها توجه کنید. به عنوان مثال رنگ کمد دیواری شما باید با فضایی که در آن قرار می‌گیرد هماهنگ باشد. نباید زمانی که تم فضای شما سبز است از رنگ‌های قهوه‌ای یا مشکی استفاده کنید. البته رنگ و طرح باید کاملا با توجه به سلیقه شما انتخاب شود اما توجه به حرف‌های مشاور نیز می‌تواند کارساز باشد.

یک تیر و چند نشان

استفاده از کمد دیواری ریلی قطعا یک تیر و چند نشان است. با توجه به مدل کمد مورد نظر شما می‌توانید از آیینه آن استفاده مفیدی را داشته باشید. معمولا بر روی این نوع از کمدها در قسمت درب یک آینه قدی مناسب نصب می‌شود که استفاده از آن می‌تواند بسیار در صرفه‌جویی در فضای اتاق شما تأثیرگذار باشد. سعی کنید در هنگام انتخاب کمد دیواری مورد نظر خودتان از کمدهایی استفاده کنید که دارای کشو هستند. استفاده از چنین کمدهایی می‌تواند موجب افزایش فضاسازی در منزل شما شود. البته این انتخاب باید با توجه به فضا و نوع استفاده شما از کمد دیواری تعیین شود اما به طور کلی می‌تواند برایتان مفید باشد.

کمد دیواری ریلی
کمد دیواری ریلی

انواع کمد دیواری ریلی

کمد دیواری ریلی با توجه به نوع، جنس، نقشه و… به دسته‌بندی‌های زیادی تقسیم می‌شود. البته مهم‌ترین دسته‌بندی که برای کمدها دیواری تعیین می‌شود بر اساس امکانات اضافه‌ای است که برای کمدهای دیواری تعیین می‌شود. به عنوان مثال کمد دیواری ریلی با آینه – کمد دیواری نئوکلاسیک ، مدرن یا پولیشی از مهم ترین دسته بندی‌های کمد ریلی محسوب می‌شوند.

همچنین ممبران بسیار عمر طولانی‌تری را نسبت به ام دی اف دارد و می‌توان مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد که مزیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید. دسته‌بندی دیگری که برای کمدهای دیواری استفاده می‌شود نوع نقشه به کار رفته در کمد دیواری است. در برخی از منازل هدف از نصب کمد دیواری ریلی قرار دادن رختخواب درون آن است. البته این روش بسیار مرسوم و مناسب است و می‌تواند در صرفه‌جویی در فضای منزل شما بسیار موثر باشد اما در نقشه تاثیرگذار است. کمدهای دیواری به لحاظ نقشه به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

یراق آلات کمد دیواری ریلی

در یک کمد دیواری ابزار و یراق مختلفی استفاده می‌شود. البته برخی از این یراق‌ها مربوط به نقشه خود کمد هستند. اما کمد دیواری ریلی معمولا چند یراق اضافه‌تر نسبت به دیگر کمدهای معمولی دارد که باید از آن استفاده کنید. این ابزار و یراق‌ها عبارت‌اند از :

ام دی اف و لترون

قطعا اولین مصالح مورد استفاده در کمد دیواری، ام دی اف است. میزان اف دی اف مصرفی در هر کمد دیواری بسیار متفاوت است و نمی‌توان مقدار آن را قبل از اندازه‌گیری تعیین کرد. اما به طور کلی باید از ام دی اف برای ساخت کمد دیواری استفاده شود. استفاده از این متریال می‌تواند هزینه‌های مربوط به تولید کمد دیواری را کاهش دهد. البته ورق های های ام دی اف هم با توجه به کیفیتشان قیمت های مختلفی دارند. برای مثال قیمت کابینت های گلاس نسبت به کابینت ام دی اف ایرانی حدود %20 بالاتر است ضمن اینکه در مورد کمد دیواری هم به همین صورت اختلاف قیمت وجود دارد.

دستگیره

دستگیره از جمله اجزای اصلی هر کمد دیواری است. بهتر است برای کمد دیواری ریلی از دستگیر‌های مخصوص استفاده کنید تا زیبایی آن دو چندان شود. قطعا استفاده از دستگیره برای کمد ریلی می‌تواند به جذابیت کار تا حد بسیار زیادی اضافه کند.

ریل

اصلی‌ترین کالایی که باید در کمدهای دیواری مورد استفاده قرار بگیرد ریل است. ریل‌ها انواع مختلفی دارند که برای درب کمد دیواری در ابعاد مختلفی عرضه شده است. شما می‌توانید با توجه به ابعاد کمد دیواری خودتان ریل مورد نظر را انتخاب کنید.

استپ

کمدهای دیواری ریلی دارای یک سری استپ هستند که باید در هنگام خرید به همراه ریل ارائه شود. اگر قصد دارید که کمد دیواری را خودتان نصب کنید ممکن است استپ مورد نظر به درستی قابل نصب نباشد. در این صورت کمی اطراف آن را سوهان‌کاری کنید تا به راحتی در محل مورد نظر قرار بگیرد.

پیچ اف دی اف

برای نصب کردن کمدهای دیواری باید از پیچ‌های مخصوص ام دی اف استفاده کنید. بهتر است پیچ‌های ام دی اف را در دو نوع سفید و مشکی تهیه کنید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید. در قسمت‌هایی که نمای کار به حساب می‌آید باید از پیچ ام دی اف سفید و در قسمت‌های داخلی کار می‌توانید از پیچ ام دی اف مشکی استفاده کنید. این کار در نمای کمد تاثیرگذار است.

غلطک

برای ریل‌های مورد استفاده در کمد دیواری غلطک‌های مخصوصی وجود دارند که باید از آن‌ها استفاده کنید. در هنگام خرید غلطک دقت لازم را به خرج دهید و سعی کنید همیشه بهترین جنس را انتخاب کنید. همیشه غلطک‌ها اولین بخش از کمد دیواری هستند که خراب می‌شوند.

کمد دیواری ریلی
کمد دیواری ریلی

نحوه ساخت کمد دیواری ریلی

ساخت کمد دیواری مراحل مختلفی دارد. مراحل ساخت کمد دیواری ریلی ام دی اف و ممبران کمی متفاوت است. در ادامه به هر کدام به صورت جداگانه پرداخته می‌شود.

کمد دیواری ریلی ام دی اف

  • اندازه‌گیری
  • برش ام دی اف
  • اضافه‌کردن نوار پی وی سی
  • کلاف کردن بخش‌های مورد نیاز ( کشو و قفسه و…)
  • شروع نصب کمد دیواری در محل
  • کمد دیواری ممبران
  • اندازه‌گیری
  • برش ام دی اف
  • انجام طرح سی ان سی
  • چسب‌کاری ام دی اف
  • قرار دادن در دستگاه ممبران و انجام پرس روکش چوب یا پلاستیک
  • مونتاژ بخش‌های مورد نیاز
  • شروع نصب

همانطور که با هم دیدیم مراحل ممبران با ام دی اف ساده کمی متفاوت است و همین تفاوت می‌تواند تا حد بسیار زیادی در قیمت تاثیرگذار باشد. البته موارد دیگری هم در قیمت تاثیرگذار هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های یک کمد دیواری ریلی مناسب

یک کمد دیواری ریلی باید ویژگی‌های مناسب بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک کمد دیواری باید داشته باشد اشاره خواهیم کرد.

نقشه حرفه‌ای

اولین ویژگی یک کمد دیواری مناسب داشتن یک نقشه حرفه‌ای است. معمولا متخصصان در این حوزه یک طرح سه بعدی را در ابتدای کار در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید با استفاده از آن به راحتی برای نقشه کمد دیواری مورد نظر خودتان تصمیم بگیرید. این تصمیم‌گیری بسیار مهم است و می‌تواند به خوبی درک درستی از خروجی کار را بدهد.

زیبایی ظاهری

ویژگی دیگری که باید در یک کمد دیواری ریلی وجود داشته باشد زیبایی ظاهری است. قطعا یک کمد دیواری بخش بسیار مهمی از یک اتاق است که باید به درستی ایجاد شود. داشتن ظاهر زیبای کمد دیواری می‌تواند موجب افزایش زیبایی اتاق یا محل قرارگیری کمد شود. نقشه کمد دیواری ریلی باید طوری باشد که ظاهر مناسبی را به آن بدهد. به عنوان مثال درهای بسیار بزرگ می‌تواند تا حد بسیار زیادی موجب کاهش جذابیت کمد مورد نظر شما شود. پس حتما به این ویژگی توجه کنید.

توجه داشتن به فضا

نقشه یک کمد دیواری باید طوری باشد که از فضای در اختیار گذاشته شده حداکثر استفاده و بهره‌وری را داشته باشید. نباید کمد دیواری مورد نظر شما فضای پرتی زیادی را داشته باشد. در چنین حالتی قطعا تنها سرمایه خودتان را از دست داده‌اید. قبل از شروع کار حتما با متخصصی که برای اندازه‌گیری به محل اعزام می‌شود صحبت کنید. همچنین با او در میان بگذارید که به فضای بسیار زیادی برای قرار دادن وسایل خودتان احتیاج دارید تا حداکثر کارایی را داشته باشید.

نکات مهم در خرید کمد دیواری ریلی

در هنگام خرید یک کمد دیواری حتما به عوامل زیر توجه کنید :

  • کیفیت نمونه کار
  • نوع یراق به کار رفته
  • نوع مصالح به کار رفته
  • نقشه ایجاد شده با توجه به نیازهای شما
  • فضای مورد نیاز
  • امکانات مورد نیاز خودتان
  • قیمت کمد دیواری

عوامل موثر در قیمت کمد دیواری ریلی

در قیمت کمدهای دیواری ریلی عوامل بسیار زیادی تاثیرگذار هستند. البته اصلی‌ترین آن‌ها ابعاد کمد مورد نظر شما است. اما عوامل بسیار زیادی دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. این موارد عبارت‌اند از :

  1. ممبران یا ام دی اف بودن
  2. ابزار و یراق به کار رفته
  3. جنس بدنه
  4. متراژ کمد
  5. نقشه کمد
  6. تعداد کشوها

البته موارد بسیار زیادی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی را در قیمت کمد مورد نظر شما داشته باشند. بهتر است حتما در هنگام سفارش کمد به این موارد و بودجه خودتان توجه لازم را داشته باشید تا بتوانید به خوبی هزینه‌های لازم را پوشش دهید. البته مهندس مورد نظر که قصد اجرای پروژه شما را دارد نیز ممکن است دستمزد بالاتری را نسبت به دیگر افراد مشابه دریافت کند که بسیار مهم است. اما به طور کلی تمامی درودگران به همین پارامترهای گفته شده برای قیمت کمد توجه دارند.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به طور کلی به کمد دیواری ریلی و همچنین انواع آن توجه شود. کمدهای دیواری که درهای آن با استفاده از ریل باز و بسته می‌شوند نوع جدیدی هستند که چند سالی است مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این کمدها مزیت‌های مربوط به خود را دارد. از جمله این مزایا این است که در فضاهای کوچک می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. عوامل مختلفی می‌توانند در قیمت کمدهای دیواری تاثیرگذار باشند و البته توجه داشتن به بودجه خودتان در چنین حالت‌هایی بسیار مهم است.

همچنین این کمدها بسیار مدرن هستند و استفاده از آن‌ها به جای کمد دیواری لولادار توصیه می‌شود. بهتر است کمد دیواری مورد نظر شما دارای کشو هم باشد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. اگر از مطالعه این مقاله لذت بردید در بخش نظرات انتقادها و پیشنهادهای خودتان را با ما در میان بگذارید. شاد و موفق و پیروز باشید.

تاریخ انتشار : 1402/11/17 منبع : argosikea

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *