کابینت ملامینه چیست؟

کابینت ملامینه به طور کلی به دو نوع مختلف دسته بندی می شود که این دسته بندی بر اساس نوع چوب به کار رفته در طراحی و تولید آن انجام می شود و عبارتند از : کابینت ام دی اف ملامینه و کابینت نئوپان ملامینه که در هر دو نوع ورق، روکشی از جنس ملامینه استفاده می‌شود و تنها تفاوت نوع مغز چوب آنها است. که ورق ام دی اف ملامینه کیفیت بسیار بالاتری نسبت به ورق نئوپان ملامینه دارد به دلیل اینکه نئوپان از جنس خرده چوب و ضایعات است و تراکم و استحکام کمی در برابر تحمل فشار و ضربه دارد به همین دلیل خیلی سریع دچار فرسایش می‌شود.

  • ام دی اف ملامینه : پرکاربرد ترین ورق MDF مصرفی بازار
  • نئوپان ملامینه : ورقی بی کیفیت و منسوخ شده

بدترین نوع کابینت : نئوپان ملامینه

کابینت نئوپان ملامینه ارزان‌تر از نوع ام دی اف آن است و به رطوبت حساسیت بیشتری نشان می‌دهد. در گذشته برای تولید کابینت از این نوع ورق نیز استفاده می‌شد اما به دلیل کیفیت بسیار پایین آن امروزه در کمتر پروژه از آنها استفاده می شود. البته کاربردهای دیگری دارد برای مثال در تولید بدنه بعضی از کمد دیواری ها و همچنین سرویس خواب های ارزان قیمت از این نوع ورق استفاده می شود اما به طور کلی توصیه نمی شود. در ادامه بیشتر به ورق ام دی اف که کاربرد بیشتری در صنعت تولید کابینت کلاسیک و مدرن دارند می پردازیم لطفاً تا پایان ما را همراهی کنید.

کاربرد انواع ورق ام دی اف ملامینه

به طور کلی در دسته بندی ورق‌ها، مرسوم ترین مواد اولیه در دنیا، ورق‌های ام دی اف ملامینه هستند و کاربرد زیادی در تولید کابینت ام دی اف دارند. این نوع از ورق ام دی اف، دارای طرح‌ها و رنگ‌های فراوانی هستند. ورق ام دی اف ملامینه، ام دی اف خامی است که توسط ورق ملامینه پوشیده شده است و در دو نوع ایرانی و خارجی در بازار عرضه می‌شود. نوع دیگری از ورق ام دی اف وجود دارد که وارداتی است و کیفیت بسیار بالاتری به نسبت ام دی اف ملامینه و هایگلاس دارد که به آن پلی گلاس گفته می شود. کابینت کینگ گلاس یا همان پلی گلاس به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت، آب، گرما و حرارت و… دارای کاربردهای وسیع در زمینه‌های مختلف از جمله دکوراسیون داخلی منازل و آشپزخانه‌ است.

  • ام دی اف ملامینه از ذرات چوب و روکش ملامینه تشکیل شده و کاربرد زیادی در صنعت دکوراسیون دارد.

کابینت ام دی اف ملامینه براق

روکش ملامینه بهتر است یا رنگ

کابینت ملامینه از انواع کابینت‌های مدرن به شمار می‌روند. این کابینت‌ها دارای هیچ‌گونه برآمدگی در سطح خود نیستند و در رنگ‌های مختلفی هم تهیه و تولید می‌شوند. از جمله رنگ‌های روکش ملامینه می‌توان رنگ‌های سفید براق، سفید مات، MDF ملامینه مشکی و سفید و مشکی را نام برد. قیمت کابینت آشپزخانه ای که با ورق MDF هایگلس یا ملامینه ساخته می‌شود در برابر کابینت ام دی اف با رنگ پلی اورتان به نسبت پایین‌تر است. البته تنوع رنگی در کابینت‌های چوبی رنگ شده بالاتر است.

  • رنگ هزینه بیشتری نسبت به روکش ملامینه دارد اما تنوع زیادی ایجاد می‌کند.

نحوه تولید ام دی اف ملامینه

از جمله رایج‌ترین روش‌هایی که برای پوشاندن سطح ام دی اف خام مورد استفاده قرار می‌گیرد روکش ملامینه است. روکش‌های ملامینه دارای برجستگی‌های قابل لمس هستند که موجب می‌شوند ام دی اف از حالت سادگی خود خارج شود. چسباندن روکش‌های ملامینه بر روی این تخته‌ها و یا ام دی اف خام، به دو شکل اتفاق می‌افتد. این نوع از روکش MDF کاربرد و تقاضای زیادی در ساخت انواع وسایل چوبی دارد. به همین جهت ام دی اف را با روکش ملامینه یکی از مهم ترین محصولات کارخانجات تولیدی ام دی اف است. روکش ملامینه در مقایسه با روکش‌های چوبی از مقاومت بالاتری بر خوردار است اما باید قبول کرد که زیبایی کابینت روکش چوب نسبت به کابینت های ام دی اف مات و براق ساده بیشتر است.

  • روکش‌های ملامینه تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند.
  • روکش ملامینه در دو طرح فلت و طرح کتان تولید می‌شود.

انواع کابینت با ام دی اف ملامینه

روکش ملامینه مورد استفاده در تهیه و تولید کابینت ملامینه دارای چند نوع است. این عامل سبب می‌شود تا کابینت به وجود آمده از این انواع مختلف، نیز دارای چند رنگ و طرح باشند. از جمله کابینت‌های ملامینه را می‌توان در سه دسته کلی جای داد. این سه دسته روکش ملامینه عبارتند از کابینت  براق، کابینت مات، کابینت طرح کتان و … هر یک از این کابینت‌ها، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

  • ام دی اف ملامینه براق
  • ام دی اف ملامینه مات
  • ام دی اف ملامینه طرح کتان
کابینت ملامینه
کابینت ملامینه سفید

کابینت ملامینه براق

کابینت با روکش ملامینه براق یکی از محبوب ترین گزینه ها برای خانه هایی با متراژ پایین است. به کار رفتن سطح براق در طراحی و اجرای این نوع از کابینت‌ها، خود دارای مزایا و معایبی است. از جمله مزایای سطح براق کابینت با روکش ملامینه می‌توان به درخشندگی و زیبایی منحصر به فرد آن و سهولت در تمیز کردن لکه ها اشاره کرد. مهم ترین عیب این مدل کابینت این است که بعد از مدتی مات می شود و نسبت به خراش و اشیاء تیز حساس است. در مقایسه با کابینت هایگلاس براق روکش ملامینه ضعیف تر است و درخشندگی کمتری دارد.

  • ضخامت روکش ملامینه کمتر از روکش هایگلس است.

اگر به سبک های لوکس تر و گران قیمت تر علاقه دارید و در عین حال دوست دارید کابینت آشپزخانه براق داشته باشید اولین و بهترین گزینه برای شما کابینت پولیشی خواهد بود.

  • کابینت پولیشی براق، بهترین نوع کابینت آشپزخانه سبک مدرن است.

کابینت ملامینه سفید کتان

کابینت ملامینه کتان نیز دارای سطحی مات و زبر است. به طور معمول بر روی سطح ام دی اف ملامینه کتان، یک ظاهر بافت مانند وجود دارد. این نوع از کابینت نیز دارای مزایا و معایبی است. از جمله از مزایای این نوع از کابینت می‌توان مقاومت آن را نام برد. این نوع از کابینت در برابر خط و خش و ضربه مقاومت بیشتری دارد و میزان لک و کثیفی نیز در این مورد کم‌تر مشاهده می‌شود. در مجموع کابینت ام دی اف با روکش ملامینه دارای مزایایی زیادی است از جمله این مزایا می‌توان قیمت مناسب آن، تنوع طرح و رنگ آن، مقاومت بالا و … را نام برد.

  • قیمت مناسب
  • تنوع رنگی زیاد

کابینت ملامینه مات

بر خلاف کابینت ملامینه برق، این نوع از کابینت، دارای روکش و سطحی کاملا مات است. این عامل موجب می‌شود تا خاصیت بازتاب نور و درخشندگی در این نوع از کابینت‌ها پایین بیاید. از طرف دیگر میزان لک و کثیفی در این نوع از کابینت ملامینه کم‌تر به چشم بیاید. استفاده از ورق های ام دی اف مات هم در طراحی و اجرای کابینت کاربرد زیادی دارد اما به دلیل کیفت متوسطی که دارند در ساخت کابینت چوبی و سبک های لوکس جایی ندارند.

منبع : bestonlinecabinets

تاریخ بروزرسانی : 1400/03/27

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *