آشپزخانه مخفی یا مطبخ چه مزایایی دارد؟

آشپزخانه مطبخ‌دار یا کابینت آشپزخانه مخفی، ایده‌ای جذاب در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های امروزی است که کاربرد زیادی دارد. مطبخ یا آشپزخانه کثیف به فضای مجزا و بسته‌ای از آشپزخانه گفته می‌شود که از چشم افراد پنهان است و بیشتر پخت و پز‌ها در این قسمت انجام ‌می‌شود. در واقع شما دو فضای مجزا در آشپزخانه‌ دارید که یکی از آنها حالت دکوری دارد و بیشتر کار‌های ظریف در آن انجام می‌شود که به آن آشپزخانه تمیز نیز گفته می‌شود و فضای دوم که به صورت مخفی طراحی شده و بخش اصلی فرآیند تهیه و آماده سازی غذا و دیگر کارهایی که باعث ریخت و پاش می‌شود در این بخش انجام می‌شود که به آن مطبخ هم گفته می‌شود. اینکه کابینت مطبخ و کابینت اصلی چگونه و با چه متریالی طراحی شوند مهم‌ترین موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

 

ایده استفاده از آشپزخانه مخفی یا مطبخ از کجا شروع شد؟

در خانه‌های قدیمی اکثر فضاها با دیوار و درب از هم مجزا می‌شدند. زمان آشپزی به سادگی درب آشپزخانه بسته می‌شد. به همین دلیل بیشتر بو و دود غذاها از پنجره‌ای که روبه بیرون بود خارج می‌شد. اما متاسفانه سبک معماری در ساختمان‌های امروزی بسیار متفاوت است. فضاها به هم مرتبط هستند و اصطلاحاً به صورت باز طراحی می‌شوند. یکپارچه سازی فضای خانه و آشپزخانه و استفاده از طراحی مدرن باعث بزرگ‌تر شدن فضای موجود و زیبایی بیشتر می‌شود اما این موضوع باعث شده آشپزخانه و دکوراسیون مربوط به آن به بخش مهمی از فضای اصلی خانه تبدیل شود به همین جهت زیبایی و نحوه طراحی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه بیشتر اهمیت پیدا خواهد کرد. آشپزخانه دو قسمتی راهکاری جدید برای رفع مشکل پیچیدن بوی نامطبوع غذا در خانه و البته بی‌نظمی محیط آشپزخانه خواهد بود.

  • آشپزخانه مخفی نسخه‌ی مدرن کابینت مطبخ قدیمی است که در معماری خانه‌های قدیمی طراحی می‌شد.

 

طراحی آشپزخانه مخفی مدرن

با وارد شدن MDF و چوب در حوزه دکوراسیون تقریباً همه افراد اتفاق نظر دارند که دوره عمر کابینت‌های فلزی به پایان رسیده و این کابینت‌های مدرن و کلاسیک با طراحی لوکس هستند که سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کرده‌اند. اما به جهت حساسیت زیادی که چوب و دیگر متریال مصرفی در ساخت کابینت دارند، سبک‌های کلاسیک به دلیل پر هزینه بودن و حساسیت بیشتر خیلی توصیه نمی‌شوند. کابینت آشپزخانه مخفی مدرن با متریال high gloss ،lami gloss، poly gloss بهترین گزینه‌هایی هستند که در برابر خط و خش و ضربه مقاومت بسیار خوبی دارند و مزیت بزرگی که دارند داشتن سطح صاف و صیقلی و روکش ضخیمی است که به خوبی از مغز چوبی محافظت می‌کند و به راحتی تمیز می‌شود.

  • بهترین سبک دکوراسیون برای طراحی مطبخ و آشپزخانه دوم سبک مدرن است.

 

چرا استفاده از کابینت مطبخ در آشپزخانه مخفی اهمیت دارد؟

طراحی آشپزخانه مخفی یا مطبخ باعث جلوگیری از بی‌نظمی مخصوصاً زمانی که مهمان دارید، می‌شود. تمام ظرف‌های استفاده شده بعد از سرو غذا در این قسمت قرار می‌گیرند تا در اولین فرصت شسته شوند. به این ترتیب از لحاظ ظاهری هیچ‌گونه نامرتبی و بی‌نظمی در فضای آشپزخانه قابل رویت نیست.

  • حفظ آراستگی محیط یکی از کاربرد‌های مهم آشپزخانه مخفی است.

ضرورت استفاده از درب برای آشپزخانه مطبخ

قابلیت مهم دیگری که آشپزخانه مطبخ دار برای شما ایجاد می‌نماید این است که مانع ورود بوی ناخوشایند سرخ کردنی و حرارت به داخل آشپزخانه و فضای خانه خواهد شد. مخصوصاً اگر از درب فریم لس چوبی یا شیشه ای با فریم مخفی برای جدا سازی مطبخ از آشپزخانه استفاده کنید این موضوع کاملاً برای شما محسوس خواهد بود. چون این درب‌ها بادخور کمی دارند (فاصله درب و چهارچوب کمتر از نیم سانتی متر است)

  • تفکیک مطبخ از آشپزخانه اصلی باعث جلوگیری از پخش شدن بوی سرخ کردنی در خانه می‌شود.

 

با بوی بد غذا خداحافظی کنید

همانگونه که اشاره شد یکی از مشکلاتی که در آپارتمان‌های امروزی با آن مواجه هستیم، پخش شدن بو و دود غذا در خانه است. وجود هود تا حدی کمک کننده است. اما متاسفانه زمانی که شروع به پختن غذا می‌کنیم، بوی انواع غذا و دود سرخ کردنی‌ها در خانه پخش می‌شود. طراحی آشپزخانه مخفی با فضای بسته و تهویه قوی این مشکل را تقریباً حل کرده‌ و بستر مناسبی برای پخت و پز غذاهای سرخ‌کردنی و بودار، فراهم نموده است.

کابینت مطبخ باعث حفظ نظم و ترتیب می‌شود

همیشه اقوام نزدیک و دوستان صمیمی مهمان خانه شما نیستند که صمیمانه و بدون استرس از آنها پذیرایی کنید. بسیاری اوقات ممکن است مهمانی‌های رسمی در خانه شما برگزار شود. در این مواقع بهتر است خانه مرتب به چشم بیاید. آشپزی باعث کثیف شدن ظروف زیاد و به‌هم‌ریختگی محیط آشپزخانه می‌شود. و از طرفی اگر از کابینت با درب چوبی استفاده می‌کنید باید بدانید این کابینت‌ها حساس هستند و برای آشپزخانه اصلی که کارهای کوچک و تمیز در آن انجام می‌شود مناسب‌تر هستند.

پیشگیری از بهم ریختگی آشپزخانه

آشپزخانه مطبخ‌دار خارج از دید مهمان‌ها است. می‌توانید با خیال راحت غذا بپزید و ظرف‌های چرب را درون سینک رها کنید تا بعدا شسته شوند. می‌توانید بعد از سرو غذا تمام ظروف را به داخل آشپزخانه مخفی مطبخ بیاورید تا هیچ اثری از بی‌نظمی در آشپزخانه قابل رویت شما به چشم نخورد.

می‌توانید ظروف دم دستی و قدیمی که از نظر ظاهری مناسب نیستن را در آشپزخانه مخفی و داخل کابینت مطبخ قرار دهید تا کماکان از آنها استفاده کنید بدون اینکه نگران دیده شدن آنها توسط مهمانان باشید!

داشتن آشپزخانه مطبخ دار باعث سالم ماندن کابینت‌ها می‌شود

دود و بخار ناشی از پخت و پز غذا در آشپزخانه، یکی از دلایل اصلی فرسودگی و آسیب رسیدن به کابینت آشپزخانه است. همچنین روغن داغی که در حین سرخ کردن به اطراف می‌پاشد، باعث ایجاد لکه و خرابی کابینت شما می‌شود. هرچه بیشتر از مواد تمیزکننده و سفیدکننده روی کابینت استفاده کنید، عمر مفید آن را کمتر و کمتر می‌کنید. آشپزی در مطبخ از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. قبل از توجه به زیبایی در ساخت کابینت مطبخ معمولا به کیفیت و کارایی آن اندیشیده می‌شود به همین منظور از متریالی مستحکم و با دوام برای تولید کابینت آشپزخانه مخفی استفاده می‌شود تا به راحتی آسیب نبیند.

ضرورت حفظ و نگهداری از کابینت

استفاده از کابینت مطبخ که در آشپزخانه مخفی قرار می‌گیرد برای حفظ تمیزی و کیفیت کابینت‌های اصلی آشپزخانه کاملاً ضروری بنظر می‌رسد. کابینت بدون شک یکی از گران‌قیمت‌ترین اجزای موجود در آشپزخانه منزل شما است خصوصاً اگر از کابینت کلاسیک یا مدل‌های لوکس و مدرن استفاده می‌کنید.بنابر این تا حد ممکن باید در حفظ و نگهداری صحیح از آن‌ها تلاش کنید. انتقال پخت‌وپز و شست‌وشوی ظروف به داخل آشپزخانه کثیف، باعث افزایش طول عمر و ثبات زیبایی کابینت آشپزخانه اصلی منزل شما می‌شود.

طراحی آشپزخانه مخفی و کابینت مطبخ

1) تهویه

آشپزخانه مطبخ‌دار یا دوبخشی، شامل یک آشپزخانه اصلی (آشپزخانه تمیز) و یک آشپزخانه کثیف (مطبخ) است. فضای مطبخ باید دارای سیستم سرمایشی و تهویه مناسب (هود یا یک تهویه قوی برای خروج دود و بوی نامطبوع غذا) باشد و یا پنجره ای رو به بیرون داشته باشد تا مانع انباشت حرارت و بوی بد غذا شود تا آشپزی در این فضا با سهولت انجام شود.

2) جنس و سبک کابینت

کابینت مطبخ لازم نیست گران‌قیمت یا خیلی شیک و زیبا باشد. دوام بالا اصلی‌ترین ویژگی کابینت آشپزخانه مخفی است. برای مثال اگر از کابینت نئوکلاسیک در آشپزخانه خود استفاده می‌کنید لزومی ندارد حتماً کابینت مطبخ هم به این سبک اجرا شود. به دلیل حساسیت چوب و رنگ در برابر حرارت و رطوبت و چربی بهتر است از کابینت کینگ گلاس (پلی گلاس) استفاده کنید که بسیار مقاوم هستند و به راحتی تمیز می‌شوند (حتی بهتر از کابینت هایگلاس هستند)

3) تجهیزات و امکانات لازم

بهتر است از سینک‌های دو لگنه و عمیق در مطبخ استفاده کنید. سینک دو لگنه ظروف بیشتری را در خود جای می‌دهد و شستشو را ساده‌تر می‌کند‌. انتخاب نوع اجاق گاز و سایر تجهیزات آشپزی در مطبخ، بستگی به نیاز شما دارد. در صورتیکه فضای کمی دارید می‌توانید از انواع اجاق‌گازهای رومیزی که فضای کمتری را اشغال می‌کنند کمک بگیرید. قفسه بندی و استفاده از شلف‌های دیواری بجای کابینت هم می‌تواند گزینه مناسبی برای فضاهای کوچک باشد.

آیا آشپزخانه مخفی برای همه فضا‌ها مناسب است؟

حداقل ابعاد آشپزخانه در یک خانه نرمال حدود ۲۰ متر مربع است. معمولا در نظر گرفتن ۶ الی ۸ متر مربع از این فضا برای آشپزخانه کثیف کافی است. البته این اعداد تقریبی هستند و بستگی زیادی به طراحی آشپزخانه، وسایلی که قصد دارید در آشپزخانه مخفی قرار دهید، دارد. اما بطور کلی کابینت مطبخ بیشتر برای آشپزخانه‌های بزرگ تعبیه می‌شود (در صورت طراحی آشپزخانه مخفی برای آشپزخانه‌های کوچک تر از 20 متر مربع، از فضای لازم برای کابینت اصلی کاسته می‌شود و این موضوع می‌تواند تاثیر نا مطلوبی بر کارایی و زیبایی کابینت و دکور آشپزخانه داشته باشد.

متاسفانه در بعضی از آپارتمان‌های کوچک، امکان طراحی و ساخت آشپزخانه مطبخ‌دار وجود ندارد. در چنین شرایطی بهتر است از یک هود قوی و کم‌صدا در بالای اجاق‌گاز کمک بگیرید. همچنین از سینک‌های عمیق و دولگنه استفاده کنید تا بی‌نظمی و دیده شدن ظروف کثیف به حداقل برسد.

درب آشپزخانه مخفی مطبخ

3 عامل مهم و موثر در کیفیت کابینت

1)میزان مهارت طراح پروژه

وقتی طراح با محیط کارگاهی و تولید از نزدیک آشنایی داشته باشد و به ماشین آلات ، محدودیت ها و هنر نجاری اشراف داشته باشد طرحی که ارائه می دهد یک طرح اصولی و قابل اجرا خواهد بود این درحالی است که بسیاری از شرکت های طراحی دکوراسیون به دلیل آشنایی نداشتن با محیط کارگاهی و محدودیت ها طراحی های غیر واقعی و عجیب و غریب ارائه می کنند.

2) نوع ماشین آلات ، ابزار و تیغه فرزها

کیفیت و دقت دستگاه هایی که از آنها برای برش و فرم دهی چوب استفاده می شود در کنار مهارت و تجربه نجاران می تواند در کیفیت کار یک تولید کننده کابینت کلاسیک بسیار تاثیرگذار باشد. استفاده از ماشین آلات دقیق با برند های خارجی تضمین کننده کیفیت نهایی محصولات خواهد بود.

3) زیرسازی و پرداخت مناسب سطوح قبل از رنگ کاری

ریزه کاری هایی در طراحی و اجرای کابینت چوبی علی الخصوص کابینت کلاسیک سفید وجود دارد که توجه به آنها می تواند نشان دهنده وجه تمایز یک کابینت کلاسیک چوبی با کیفیت با یک کابینت معمولی را نشان دهد. برای مثال سمباده کاری و پرداخت سطح ورق ام دی اف باید بصورت کاملا یکنواخت انجام شود، بطوری که هیچ زبری در سطح کار مشاهده نشود تا روکش چوب طبیعی کاملا روی سطح ام دی اف قرار گرفته و اصطلاحاً جزیی از آن شود.

بهترین جا برای کابینت آشپزخانه مخفی کجاست؟

غالباً در یک آشپزخانه مطبخ‌دار، مطبخ در انتهای فضای اصلی آشپزخانه قرار می‌گیرد. در خانه‌های قدیمی این فضا را در زیرپله، گوشه حیاط و… تعبیه می‌کردند. در خانه‌های امروزی اغلب چنین امکانی وجود ندارد و مطبخ در انتهای بخش قابل رویت آشپزخانه قرار دارد. البته در بعضی از خانه‌ها که آشپزخانه به بالکن یا تراس راه دارد، می‌توان کابینت مطبخ و آشپزخانه مخفی را در تراس قرار داد بشرطی که تراس بزرگ باشد.

طراحی آشپزخانه مخفی در بالکن (تراس)

ممکن است‌ ابعاد آشپزخانه و محل قرارگیری آن به شکلی باشد که فضایی برای طراحی آشپزخانه مخفی وجود نداشته باشد. در اینصورت می‌توان از طراحی مطبخ در تراس و بالکن استفاده کرد. براساس قوانین ساخت و ساز، بالکن در امتداد آشپزخانه قرار می‌گیرد. می‌توان به سادگی دور تراس را با شیشه یا سایر متریال پوشاند و آن را تبدیل به آشپزخانه مخفی کرد. مهم ترین دلیل برای سرپوشیده بودن تراس این است که در اثر تابش آفتاب و بارندگی آسیبی متوجه کابینت مطبخ و دکور چوبی آشپزخانه مخفی نشود. طبیعتاً در چنین شرایطی استفاده از کابینت چوبی رنگ شده انتخاب مناسبی نخواهد بود و بهتر است کابینت‌های ضد آب سفارش دهید. 

جمع‌بندی

آشپزخانه مطبخ‌دار یک نیاز اساسی در طراحی آپارتمان‌های بزرگ و لوکس است. نیاز به فضایی خصوصی برای آشپزی (اندرونی) از گذشته تا به امروز وجود داشته و دارد اما تنها شکل آن تغییر کرده‌است. خوشبختانه امروزه بسیاری از سازندگان به اهمیت ایجاد فضای مطبخ در آشپزخانه پی برده‌‌اند. اگر قصد خرید خانه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به آشپزخانه دو بخشی به عنوان یک گزینه مهم برای خرید نگاه کنید. خرید خانه زیبایی که همیشه بوی مرغ آب‌پز، سیب‌زمینی سرخ کرده و پیاز داغ بدهد، خرید هوشمندانه‌ای نیست!

جهت دریافت مشاوره تلفنی و استعلام قیمت کابینت از طریق شماره تلفن‌های پایین سایت با ما در ارتباط باشید.

منبع : pinterest

بروزرسانی : 1400/01/18

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *