طراحی کابینت تا سقف چه مزایایی دارد؟

اجرای کابینت تا سقف به سلیقه شخصی فرد و عوامل دیگری نظیر مساحت آشپزخانه و ارتفاع سقف بستگی دارد. مهم‌ترین دلیلی که برای سفارش کابینت تا سقف بیشتر طراحان آشپزخانه مطرح می‌نمایند افزایش زیبایی و جلوه ی بهتر کابینت آشپزخانه است. در کنار این موضوع ظرفیت و گنجایش کابینت ها برای نگهداری ظرف و ظروف و سایر وسایل آشپزخانه بیشتر می‌شود. به همین جهت امروزه در بیشتر پروژه های مدرن و لوکس از کابینت با ارتفاع بیشتر از حد استاندارد (70 سانتیمتر) اجرا می‌شوند.

 اجرای کابینت تا سقف چه مزایایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم اجرای کابینت تا سقف علاوه بر زیبایی که به آشپزخانه شما می‌بخشد. مزایای دیگری هم دارد، گنجایش کابینت ها بیشتر می‌شود و فضای بیشتری برای گذاشتن ظروف در داخل کابینت ها در اختیار خواهید داشت. قسمت بالای کابینت های دیواری که دسترسی سخت تری دارد، بهترین فضا برای نگهداری وسایل برقی و تجهیزاتی است که استفاده زیادی ندارند.

در اجرای کابینت های تا سقف، بخاطر اینکه کابینت ها دیواری خیلی بلند دیده نشود و جلوه بهتری داشته باشد میتوانیم کابینت های ردیف بالا را به صورت پلکانی و دو پله با ترکیب رنگ تیره و روشن طراحی کنیم و یا از کابینت نئوکلاسیک سفید استفاده کنیم چرا که در این مدل کابینت‌ها غالباً ارتفاع کابینت حدود 80 یا 90 سانتیمتر یا حتی بیشتر در نظر می‌گیرند.

معایب طراحی کابینت تا سقف

اولین نکته این است که وقتی شما ارتفاع کابینت دیواری را افزایش می دهید، از متریال بیشتری استفاده می‌کنید در نتیجه هزینه بالاتری برای کابینت آشپزخانه باید بپردازید. دومین عیب ساخت کابینت تا سقف، داشتن دسترسی محدود به طبقات بالای کابینت است که عملاً ناچار خواهید بود فقط از این فضا برای نگهداری وسایل غیر ضروری که خیلی به آنها نیاز ندارید، استفاده کنید.

  1. هزینه بیشتر نسبت به حالت معمول
  2. داشتن دسترسی محدودی به طبقات بالایی کابینت دیواری
طراحی و اجرای کابینت تا سقف
طراحی و اجرای کابینت تا سقف

 هزینه اجرای کابینت تا سقف

همان طور که می‌دانید برای محاسبه قیمت کابینت از ضرایب مختلفی استفاده می کنیم. ضریب محاسبه قیمت کابینت زمینی ۶۰ درصد و کابینت دیواری در حالت استاندارد ۴۰ درصد است. حال اگر ارتفاع کابینت دیواری از میزان استاندارد که ۷۰ سانتی متر است بیشتر شود به تناسب آن ضریب محاسبه قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

به ازای هر یک سانتی متری که به ارتفاع کابینت دیواری اضافه می‌شود یک درصد ضریب آن افزایش پیدا می‌کند. به طور مثال اگر کابینت دیواری از ۷۰ به ۹۰ سانتی متر تغییر کند (یعنی ۲۰ سانتیمتر افزایش ارتفاع داشته باشیم) ۲۰ درصد به ضریب ٪۴۰ کابینت دیواری اضافه می‌کنیم و همانند کابینت زمینی ضریب آن را ٪۶۰ محاسبه می‌کنیم چون در این حالت هم کابینت زمینی و هم کابینت دیواری با ارتفاع ۹۰ ساخته می‌شوند و از نظر قیمتی باهم برابر هستند.

 ارتفاع استاندارد کابینت تا سقف چقدر است؟

ارتفاع استاندارد کابینت معمولاً ۲/۴۰ سانتیمتر است ولی در پروژه‌های مختلف و بسته به شرایط ارتفاع بیشتر هم می‌توان برای کابینت دیواری در نظر گرفت. بخصوص در اجرای کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک که معمولاً تاج برجسته تر و با ارتفاع بیشتری کار می‌شود بهتر است که ارتفاع کابینت دیواری را بیشتر از حد استاندارد در نظر گرفت. حتی در پروژه‌های مختلف امکان این وجود دارد که کابینت دیواری را از ارتفاع ۹۰ سانتی متر هم بیشتر اجرا کنیم البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که از تناسب خارج نشویم.

  • کابینت زمینی = ۹۰
  • فاصله بین کابین زمینی و دیواری = ۶۰
  • کابینت دیواری = ۷۰ تا ۹۰
  • ارتفاع استاندارد کل کابینت = ۲۴۰
  • ارتفاع استاندارد سقف = ۲۶۰

فاصله استاندارد بین کابینت زمینی و هوایی چقدر است؟

فاصله استاندارد بین کابینت زمینی و هوایی معمولا بین ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر می باشد. بهتر است که این فاصله را ۶۰ سانتی متر در نظر بگیریم زیرا ابعاد سرامیک هایی که به عنوان بین کابینتی از ان استفاده میکنیم ۶۰ سانتی متر می باشد. اگر از متریال های دیگری به عنوان بین کابینتی بخواهیم استفاده کنیم.، این فاصله را میتوانیم ۷۰ در نظر بگیریم که گرما و حرارت ناشی از گاز باعث تغییر رنگ کابینت های هوایی نشود.

ایده کاربردی برای فضای خالی بالای کابینت

ارتفاع استاندارد آشپزخانه ها از زمین تا سقف  معمولا از ۲/۶۴ تا ۳ متر می باشد، در برخی از آشپزخانه ها این ارتفاع بیشتر است. برای جبران این ارتفاع میتوانیم به وسیله کناف ارتفاع سقف را پایین تر بیاوریم و با نور پردازی جلوه  بهتری به کابینت ها بدهیم و فضای دلباز تری داشته باشیم. یا اینکه ابعاد کابینت ها را تا سقف طراحی کنیم. فضاهای خالی بالای کابینت، مکان های بدون استفاده هستند ولی ما میتوانیم با چند ایده ی کاربردی از آن استفاده کنیم

راهکار دیگری که بتوانیم فاصله ایجاد شده بین کابینت و سقف را پوشش دهیم بلندتر گرفتن تاج کابینت می باشد، که ارتفاع تاج هم استاندارد خاص خودش را دارد. میتوانیم این فاصله را با استفاده از ویترین شیشه‌ای پر کنیم تا ظروف دکوری و گران قیمت خود را در آن قرار دهیم. همچنین با اضافه کردن شلف در این قسمت میتوانیم ظروف تزئینی آشپزخانه را در آن قرار دهیم.

کلام آخر

در این مقاله سعی در ارائه پیشنهادات کاربردی برای فاصله بین کابینت دیواری و سقف آشپزخانه داشتیم. در طراحی نوین و امروزی بیشتر کابینت ها تا سقف اجرا می شوند. شاید انتخاب کابینت دیواری با ارتفاع 90 یا بیشتر کمی هزینه شما را بالاتر ببرد اما در عوض هم فضای بیشتری برای نگهداری از وسایل آشپزخانه دارید و هم اُبُهت و زیبایی کابینت و آشپزخانه شما افزایش می‌یابد. در صورت نیاز به استعلام قیمت کابینت های گلاس یا محصولات مشابه با ما در ارتباط باشید.

منبع : thespruce.com

تاریخ انتشار : 1401/02/03

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *