هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟

هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟ سوالی که برای بیشتر مشتریان در هنگام سفارش کابینت پیش می‌آید اما معمولاً جواب قانع کننده‌ای برای آن پیدا نمی‌کنند. همه‌ی شما عزیزان حداقل برای یک بار هم که شده برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه منزل خود به سراغ شرکت‌های کابینت سازی تهران رفته اید. گاهی اوقات قیمتی که از سوی کابینت سازان ارائه می‌شود آنقدر با آنچه که شما در ذهنتان در نظر داشتین متفاوت است که ترغیب می‌شوید مقدار متریال مصرفی و قیمت آن را محاسبه کنید تا میزان اُجرت و دستمزدی که کابینت کار شما برای خود در نظر گرفته، محاسبه کنید تا بتوانید به این نتیجه برسید که قیمت پیشنهادی عدد معقول و منسفانه‌ای است یا خیر؟!

بنابر این احتمالاً یکی از سوال‌هایی که برای شما پیش می‌آید این است که هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟

نحوه محاسبه تعداد ورق ام دی اف برای ساخت کابینت

فرض کنید می‌خواهیم مقدار جنس مصرفی برای یک کابینت جزیره را محاسبه کنیم. ابعاد کابینت جزیره که شامل سه پارامتر طول، عمق و ارتفاع می‌شود مهمترین عوامل تاثیر گذار بر میزان ورق ام دی اف مصرفی هستند. برای راحتی کار ما برای این سه عامل عدد در نظر می‌گیریم. کانتر یا جزیره را به دو بخش نما و بدنه تقسیم بندی می‌نماییم. (طول کانتر = 2 متر، عمق کانتر 60 سانتیمتر و ارتفاع کانتر = 1 متر)

اگر برای بدنه از ورقی با ابعاد 366*183 و برای درب و نما از ورق ام دی اف با ابعاد 244 در 122 استفاده کنیم. مقدار متر مربع بدنه و نما به صورت زیر محاسبه می‌شود :

درب و نما = (2*1) * 2 + (1*.6) * 2 = 5/2 متر مربع

بدنه و طبقات داخلی = (2*1) * 2 + (1*0.6) * 4 = 4/8 متر مربع

هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟

اینکه نوع و سبک کابینت شما از چه نوعی باشد در پاسخ این سوال تاثیر گذار خواهد بود. اگر سبک کابینت را مدرن فرض کنیم و نوع ورق ام دی اف مصرفی برای نما و درب کابینت را هایگلاس AGT (ترک) با ابعاد 280 در 122 در نظر بگیریم هر ورق ام دی اف تقریباً 6 عدد درب کابینت با ابعاد استاندارد (50 در 70) به ما می‌دهد.

با توجه به اینکه هر متر طول کابینت شامل یک متر کابین زمینی و یک متر کابین دیواری است و هر یک متر کابینت احتیاج به 4 درب دارد (2 درب برای یونیت زمینی و 2 درب برای یونیت دیواری) می توان به صورت کاملاً حدودی ادعا کرد با هر ورق ام دی اف رنگی با ابعاد 280 در 122 می توان 1/5 متر کابینت ساخت (یعنی 2 متر کابین زمینی + 1 متر کابین دیواری)

همچنین با توجه به اینکه معمولاً برای ساخت بدنه کابینت از ورق‌های ام دی اف سایز بزرگ با ابعاد 366 در 183 استفاده می‌کنیم می توان گفت حدوداً با هر ورق ام دی اف سفید سایز بزرگ می توان 1/5 متر بدنه کابینت ساخت (یعنی 2 متر طول بدنه برای کابین زمینی و 1 متر طول بدنه برای کابین دیواری).

با هر ورق ام دی اف چند متر کابینت می‌سازند؟

در محاسباتی که انجام شد اندازه‌ی نمای کابینت و همچنین تعداد درب کشوها و کابین ایستاده یا کمدی و کانتر (آیلند) محاسبه نشد. همچنین اگر کابینت کلاسیک باشد قطعاً نوع و اندازه ورق مصرفی متفاوت خواهد بود. اما با توجه به اینکه بیشتر کاربران و مشتریان دنبال برآورد حدودی قیمت کابینت هستند و عدد می‌خواهند برای پارامترهایی که ذکر شد نیز به همین صورت محاسبات مقدار ورق مصرفی را انجام خواهیم داد تا پاسخ کامل تری به سوال ((هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟)) داده باشیم.

با توجه به اینکه ابعاد ورق های ام دی اف موجود در بازار متفاوت است و این تفاوت سایز در میزان پرتی و متراژ کابینتی که با آن ورق ساخته می شود، تاثیر زیادی دارد بهتر است ابتدا با ابعاد معمول ورق MDF آشنایی پیدا کنید و ببینید از چه ورقی استفاده کنید تا هم هزینه شما کمتر شود و هم مطابق طرح مورد نظر شما باشد.

هر ورق ام دی اف چند متر مربع است؟

برای پاسخ به این سوال که هر ورق ام دی اف چند متر است کافیست طول و عرض ورق را در هم ضرب کنید تا متر مربع هر ورق MDF را بدست بیاورید. برای مثال :

  • ورق بزرگ با ابعاد 366 در 183 حدوداً 6/5 متر مربع است.
  • ورق هایگلاس AGT با ابعاد 2.80 در 1.22 حدوداً 3/5 متر مربع است.
  • ورق هایگلاس ایرانی با ابعاد 2.44 در 1.22 حدوداً 3 متر مربع است.

در نظر داشته باشید که به دلیل وجود ضایعات در برش کاری به صورت کاملاً حدودی به ازای هر 5 ورق ام دی اف سایز بزرگ (3.66 در 1.83) باید یک ورق اضافه در نظر داشته باشید. یعنی اگر در محاسبات حدودی شما برای اجرای کابینت به 5 ورق سفید برای بدنه احتیاج داشته باشید احتمالاً باید 6 ورق ام دی اف خریداری نمایید. برای ورق‌های هایگلاس خارجی به ازای هر سه ورق یک ورق اضافه در نظر بگیرید. در مجموع هرچه ابعاد ورق کوچک تر باشد احتمالاً ضایعات بیشتری خواهید داشت. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم برای اجرای کابینت ملامینه از ورق‌های ام دی اف سایز بزرگ استفاده کنید تا هزینه شما کاهش یابد.

هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟
هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟

هر متر کابینت چند ورق ام دی اف نیاز دارد؟

برای محاسبه ام دی اف مصرفی کابینت نوع کابین اهمیت زیادی دارد. معمول ترین تقسیم بندی که برای این منظور در نظر گرفته می شود به صورت زیر خواهد بود:

  1. کابین زمینی
  2. کابین دیواری
  3. کابین ایستاده یا کمدی (قدی)
  4. آیلند (کانتر یا جزیره)
  5. کاور و کابین بالای یخچال
  6. ویترین دیواری (شیشه خور)
  7. نما (قسمت‌های کناری کابینت که درب ندارند اما دیده می‌شوند)

برای پاسخ به این سوال که هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟ باید ابتدا نوع کابین را انتخاب کنید برای مثال اگر برای ساخت یک متر طول بدنه کابین ایستاده به نصف ورق ام دی اف سفید صابونی (183*366) احتیاج داشته باشیم برای ساخت یک متر کابین دیواری معمولی با ارتفاع استاندارد 70 سانتیمتر به یک پنجم ورق MDF سایز بزرگ (183*366) احتیاج خواهیم داشت.

مثال عملی : نحوه محاسبه تعداد ورق کابین ایستاده

فرض می کنیم ارتفاع = 2/40 ، عمق = 60 و عرض کابینت ایستاده 1 متر است و بجز کف و سقف تعداد 4 عدد طبق برای تقسیم بندی داخلی کابینت در نظر گرفته ایم.

  • معمولاً در یک طرف کابین ایستاده کابینت دیگری قرار ندارد به همین دلیل نیاز است که در آن قسمت نما کار شود (یعنی از ام دی اف رنگی که برای درب کابینت استفاده شده بکار برود) بنابر این اینکه کنار کابینت ایستاده کاملاً خالی باشد یا فقط کابین زمینی قرار گرفته باشد در محاسبه میزان ام دی اف مصرفی تاثیر زیادی دارد.
  • در این مثال فرض می‌کنیم یک طرف کابین ایستاده بطور کامل نما قرار دارد و طرف دیگر نما وجود ندارد.

درب و نما = (2.4*1) * 1 + (2.4*0.6) * 1 = (4 متر مربع) = (1.5 ورق رنگی نیاز دارد)

بدنه و طبقات داخلی = (2*1) * 2 + (1*0.6) * 4 = (4/8 متر مربع) = (1 ورق سفید بزرگ نیاز دارد)

نحوه محاسبه قیمت کابینت رنگ شده

اصولاً محاسبه تعداد ورق مورد نیاز کابینت‌هایی که با ورق ام دی اف خام یا چوب ساخته می‌شوند مانند کابینت نئوکلاسیک کمی متفاوت تر از سایر کابینت‌هاست. با توجه به اینکه ام دی اف خام در دو نوع ایرانی و خارجی با ابعاد مختلف در بازار وجود دارند برای دانستن این سوال که هر ورق ام دی اف چند متر کابینت می‌دهد؟ باید قبل از هرچیز ابعاد ورق مورد نظر مشخص شود. برای مثال MDF خام واناچای در ابعاد 244 در 122 و 366 در 183 تولید می‌شود. بنابر متر مربع ورق 244 در 122 برابر 3 متر و متر مربع ورق 366 در 183 برابر با 6.5 متر خواهد شد.

اگر ابعاد هر عدد درب کابینت را 50 در 70 در نظر بگیریم مقدار متر مربع آن برابر است با 0.35 در نتیجه با تقسیم 6.5 بر 0.35 تقریباً با هر ورق ام دی اف خام ساز بزرگ می‌توان 18 عدد درب کابینت تولید کرد و با توجه به اینکه هر متر طول کابینت احتیاج به 4 درب دارد (2 درب کابین زمینی و 2 درب کابین دیواری) با تقسیم 18 بر 4 تقریباً می‌توان برای 4 متر طول کابینت که شامل کابینت دیواری و زمینی می‌شود درب ساخت.

منبع : hunker.com

تاریخ بروزرسانی : 1400/08/16

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

18 دیدگاه دربارهٔ «هر ورق ام دی اف چند متر کابینت میدهد؟»

  1. سلام
    هر کسی تو کار خودش باید ادعا کنه ،منی ک از تعمیر ماشین سر درنمیارم ادعا نمیکنم فوضولی هم نمیکنم میرم لنت ماشینم رو عوض کنم میگه لنت از ۵۰۰ داریم ب بالا اجرت هم ۲۰۰ تومن یا قبول میکنم یا نه ،کسی ام ک بلده خودش عوض میکنه ،هرکاری سختی داره مردمه الان هم اونجوری نیستن سرشون کلاه بره ..یاحق

  2. سلام و درود .خیلی ها از جمله همین خیاط نعشه خور که نظر دادن .نمیتونن حتی پیچ دستگیره کمد لباس زیر خونش رو عوض کنن .بعد میان میگن فلان شغلها آسونه و نونش حرومه.حالا حرف اینجاست اگر جرات دارید برید سراغ همین شغل آسونها خوب .چرا شدید خشتک دوز .خلاصه که هر شغلی سختی خودش رو داره و قیمت عرف.👍

  3. هرکسی تو شغل خودش زحمتش زیاده ولی کابینت و دکوراسیون داخلی کار پیچیده ایی هست این بنده خداهایی که میان می‌کن کابینت کاری نداره شما بیا یه در ریگلاژ بکن ببینم میتونی یا بشین کات مستر کن ببینم بیشتر از ۱۰دقیقه میتونی محاسبه کنی پس هر کسی تو شغل خودش تو صنف خودش نظر بده خیلی بهتره بعدشم هر شغلی یه اتحادیه داره پس اگر کسی باهاتون زیاد حساب کرد و شک داشتین برین اتحادیه کارشناس بیارین و قیمت دقیقو در بیارین

  4. ایناچیزی نیستن ،برادرشوهرم ام دی اف کارن،
    همسرم اصرارکردن که برادرم بایدانجام بدن .منم گفتم خوب برادرن دیگه کارخوب وباتخفیف ارائه میدن.
    تمام تجهزاتش روازقبیل ورق ویرق آلات روتهیه کردیم ایشون زحمت کشیدن وساختن ودستمزدش راگرفتند،
    باورنمیکنیدتوزندگی اینطورضربه ندیده بودم اونم ازکی برادرهمسر.واقعاخیلی دردناکه
    هیچکس نون حلال نمیخوره .به نظرمن یه جایی حتمابالامیاره اینطوری ها هم که میگین نیست.

  5. آقای خیاطی که میای نظر میدی(من تو خیاط بودنت شک دارم)
    همون اندازه هارو خودتون زحمت بکشین ببرین برش بدین و نوار کنین و ببرین نصب کنین
    شما از دور یچیزی دیدی وگرنه خیلی بیشتر ازین حرفا کار داره و زحمت داره
    شما بورو به خیاطیت برسی خیلی بهتره تا تو کاری که بلد نیستی نظر بدی

  6. صنایع چوب اُرسی

    درست می فرمایید تعداد زیادی از هزینه های پنهان معمولا در نظر گرفته نمی‌شود و همین موضوع باعث ایجاد اختلاف در مورد قیمت کابینت و نحوه محاسبه دستمزد کابینت کار می‌شود.

  7. علی عسکر رستمی

    کابینت سازی فقط این نیست که ام دی اف برش بزنی و پیچ کنی هزینه هایی شامل اجاره مغازه ،حمل و نقل ، دستمزد شاگرد، هزینه خرابی دستگاه، خرید لولا و یراق و پیچ و …. را دارد ، به نظرم منطقی ترین حالتش اینه که تمام هزینه های یراق و لولا و ام در اف و خدمات پی وی سی و …. رو هم جمع بشه و در 40 درصد ضرب بشه …. حتی اگر لولای خارجی و گران قیمت کار بشه باید در 40 درصد ضرب بشه، چون همون لولا و دستگیره و ریل ممکنه در حین نصب آسیب ببینه و روی دست نجار بمونه …. این منطقی ترین حالته …

  8. صنایع چوب اُرسی

    ببینید مقایسه درست نیست بین مشاغل اما تا حدی حرفتون درسته و باید دستمزد هر کاری عادلانه باشه.
    در مورد همون کاپشن هم که مثال زدین هم این موضوع صدق میکنه یعنی پارچه و دستمزدش باهم میشه 200 ولی ما تو بازار می‌خریم 800 هزار تومن!
    ممنون از اینکه نظر خودتونو با ما به اشتراک گذاشتین

  9. من کاملا مخالف دستمزد ۲برابر یا بیشتر هستم چون واقعا زور داره…من خودم خیاط هستم مثال میزنم پارچه لی متری۱۰۰ تومنه واسه یه کاپشن ۱ونیم متر پارچه میخواد ک میشه حدود ۱۵۰ هزار مزد دوختش ۵۰ تومنه یعنی ۱\سوم
    با اینکه فرمول پیچیده ای میخواد واسه اندازه گیری و گرفتن سایز و اندازه گیری دقیق واسه برش پارچه و دوخت تمیز
    اونوقت یکی ک ام دی اف کار میکنه کجاش مهارت میخواد
    یه اندازه طول و عرض بیشتر میخواد؟که مثلا ۱تومن مصالح میزنه ۲تومن دستمزد میگیره؟این خداییش چه هنری داره
    یا عزیزی ک رنگ ساختمون میزنه رنگ میخره سطلی ۳۰۰ یه غلطک میگیره دستش رنگ با اب قاطی میکنه ۳۰مترمربع رنگ میزنه با همین ۳۰۰ تومن اونوقت متری ۴۰ تومن حساب میکنه..بنظر من ادم باید نون حلال بخوره قصد توهین ندارم ولی بعضی ها نون حروم دارن میخورن حروم

  10. صنایع چوب اُرسی

    ممنون که نظرتونو با ما به اشتراک میگذارین. به عقیده بنده هیچ چیز بهتر از شفافیت و صداقت نیست.
    ما سعی میکنیم اطلاعات کاربردی و مفید به شما عزیزان بدیم تا بهترین انتخاب ممکن رو انجام بدین.
    موفق باشید.

  11. خیلی خیلی ممنونم از راهنمایی تون.اون کامنت اولی هم از سر نیت خیر نیست.من با کمک همین مشاوره‌های این جوری تونستم سه طبقه خونمون با مبلغی کمتر از ۱/۳ مبلغ پیمانکاران بسازم تازه با بهترین متریال. بهترین روش همینه .متریال رو تهیه کنید و کار رو هم متری/ کنترات بدین براتون انجام بدن.نتیجه باور نکردنی هست.

  12. صنایع چوب اُرسی

    با سلام ممنون از اینکه نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتین
    تا حدودی با نظر شما موافق هستم اجرت اجرای کابینت هم با توجه به سبک کار و میزان زمانی که برای ساخت کابینت نیاز است بین 2 تا 3 برابر جنس مصرفی می باشد و همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد.

  13. اساتیدی که اومدن کامنت گذاشتن
    بدونید که کار فقط خرید ورق نیست و هر کاری دستمزد خودشو داره
    الان مثلا یه کیسه گچ بیست تومنه و یه خونه صد متری بیستا کیسه گچ مصرف میشه
    پول گچ میشه مثال ۴تومن
    پس گچکار بیاد یک ملیون دستمزد بگیره؟
    نه آقا جون
    گچکار چنددین برابر جنس مصرفیش دستمزد میگیره چون هنرشو خرج کرده وگرنه خودتون گچکاری میکردی…کابینت و نجاری هم همینه
    تازه به ازای دردسراش دستمزدی دریافت نمیشه
    جنس گرون شده

  14. صنایع چوب اُرسی

    سلام
    زنده باشید
    اگر همه ی مجموعه ها در مورد نحوه محاسبه قیمت کابینت به صورت واضح توضیح دهند قطعاً جای هیچ شک و شبه ای باقی نخواهد ماند.
    موفق باشید

  15. سلام من که خیلی حال کردم خیلی عالی بود مرسی

  16. سلام
    برایم این کابینت آشپزخانه را محاسبه نمایید.

    طول کابینت زمینی 633 سانتی‌متر با عمق 52/5 سانتی‌متر

    طول کابینت دیواری دوتکه 633 سانتی‌متر
    تکه بالایی باعمق 56 سانتی‌متر با ارتفاع 40 سانتی‌متر
    تکه پایبنی با عمق 33 سانتی‌متر با ارتفاع 40 سانتی‌متر

    ساخت بدنه با ام دی اف پاک چوب سفید رنگ و پشت بدنه با ورقه نازک سفید رنگ
    ساخت نمای کابینت با هایگلاس ایرانی کاواک توس

    نمای درب های زمینی کابینت به ارتفاع 73 سانتی‌متر
    نمای درب های دیواری دارای 2 تکه 40 سانتی متر ارتفاع با عمق 33 و 56 سانتی‌متر
    نمای اوپن زیرسنگ و پشت آن کاشی کاری شده بطول 155 سانتی‌متر و عمق 21 سانتی‌متر
    نمای کمدکابینت بطول 63 و ارتفاع 234 ساتنی متر
    نماب بالای کاور یخچال 123سانتی مترعرض و بطول 40 سانتی‌متر عرض و تماما طول کانتری یخچال 234 ارتفاع و 122 سانتی‌متر عرض

  17. صنایع چوب اُرسی

    خواهش میکنم
    امیدواریم تو هیچ صنفی هیچ کسی از عدم اطلاع مردم سوء استفاده نکنه
    موفق باشید

  18. هوشنگ میلانی

    بسیار عالی، خدا خیرتان بده ، حداقل اینکه بتونم دروغهای نجار که ادعای صداقت میکنه را اشکار کنم ،واقعاعالی بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *