راهنمای انتخاب درب اتاق خواب مدرن

راهنمای انتخاب درب اتاق خواب مدرن

استفاده از درب‌های چوبی در بخش‌های مختلف خانه از قدیم رایج بوده است. امروزه هم این درب‌های بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. درب اتاق خواب مدرن و درب فریم لس شیشه ای یکی از پرکاربردترین درب‌های داخلی خانه است. زیبایی این درب‌ها نقش تاثیرگذاری در به چشم آمدن طراحی و دکوراسیون داخلی خانه دارد.

انواع درب اتاق خواب مدرن

درب‌های متنوعی برای اتاق خواب استفاده می‌شود. بعضی از این درب‌ها به طور کامل از چوب‌طبیعی ساخته شده‌اند و برخی دارای روکش چوب هستند. مدل‌های دیگری هم مثل درب فریم لس وجود دارند که در ساخت آن‌ها از متریال دیگری مانند آلومینیوم و شیشه استفاده می‌شود. البته درب‌های ارزان قیمت دیگری هم وجود دارند که با استفاده از MDF یا HDF و روکش PVC تولید می‌شوند که بیشتر در سرویس بهداشتی و حمام کاربرد دارند و خیلی از نظر زیبایی ظاهری برای اتاق خواب مناسب نیستند.

درب اتاق خواب مدرن
درب اتاق خواب مدرن

درب اتاق‌خواب تمام چوب

در حال حاضر مدل‌های مختلفی از درب‌ها در بازار وجود دارند که بیشتر آنها ‌از چوب درختان جنگلی تهیه و تولید شده اند. برای بررسی صحت این موضوع با کمی دقت می‌توانید رگه‌ها یا گره‌های چوب را روی سطح آن‌ها ملاحظه کنید. برای تولید این نوع درب معمولا از چوب درختان راش، بلوط، ملچ و گردو و چوب روسی استفاده می‌شود.زیبایی و کیفیت بالایی دارد. طبیعتا قیمت درب فریم لس بخاطر استفاده کامل از چوب جنگلی گرا‌نتر از سایر درب‌های تولید شده با متریال مصنوعی است.

نحوه ساخت درب چوبی

برای تولید درب اتاق خواب مدرن با چوب طبیعی، الوار را در سایزهای مشخص برش داده و روی هم قرار می‌دهند تا کاملا خشک شوند. این برش ها در حالت استاندارد دارای طول ۱ متر، عرض ۵ سانتیمتر و قطر ۵ سانتیمتر است. بعد از اینکه رطوبت به طور کامل از چوب خارج و چوب کاملا خشک شد، آن‌ها را در ارتفاع ۲.۵ تا ۳ متر و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر به هم می‌چسبانند. چوب‌های به هم چسبیده باید حدود ۲ هفته به صورت عمودی در یک مکان خشک با دمای مناسب قرار داده شوند تا چسب بین آن‌ها کاملا خشک شود.

معمولا از چسب چوب قوی برای اتصال این چوب‌ها استفاده می‌شود. بهتر است این کار به طور دستی انجام شده تا اصطلاحا قدرت چوب گرفته شود. با این کار احتمال ترک خوردن سطح چوب در آینده بسیار کم می‌شود. ترک‌های بوجود آماده بر روی سطح چوب، مناسب سلیقه و طراحی‌های این روزها نیست و یک اشکال به حساب می‌آید. این در حالی است که در گذشته ترک چوب را به عنوان نشانه کیفیت بالای چوب می‌دانستند. بعد از گذشت ۱۵ روز، این چوب‌ها آماده هستند تا در طرح، رنگ و ابعاد مختلف برای ساخت درب‌ اتاق خواب مدرن مانند درب کشویی چوبی و سایر درب‌های داخلی مورد استفاده قرار بگیرند.

درب اتاق خواب مدرن
درب اتاق خواب مدرن

استاندارد‌های طراحی درب‌های چوبی

سایز استاندارد درب اتاق خواب مدرن ۲۱۰ سانتیمتر در ۹۰ سانتیمتر است. این سایز استاندارد در تولید تمام درب‌های داخلی در نظر گرفته می‌شود. در شرایط خاص و بنا به سلیقه و نیاز خریدار، این درب‌ها می‌توانند به صورت سفارشی و با سایزهای خاص سفارش داده شوند. یکی از مدل‌های سفارشی سازی شده در مجموعه اُرسی درب چوبی هلالی شکل است که قسمت بالایی آن طراحی گرد و نیم دایره دارد که طی سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سمت مشتریان مواجه شد و از این بابت خرسندیم.

مقاومت درب چوبی داخلی

درب‌های چوبی طبیعی از چوب‌های درجه یک جنگلی نظیر ملچ، روس، راش و… ساخته می‌شوند. در نتیجه این درب‌ها کیفیت بالایی دارند و به سادگی دچار فرسودگی نمی‌شوند. البته کيفيت ساخت و نصب مناسب و استفاده از یراق و رنگ درجه ۱ در طول عمر آنها موثر است. این درب‌ها به طور معمول در برابر حرارت و رطوبت مقاومت خوبی داشته و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. اعمال چند لایه رنگ بر روی درب چوبی، یکی از شیوه‌های رایج برای افزایش مقاومت چوب است.

رنگ‌آمیزی درب اتاق خواب مدرن چوبی

زمانی که صحبت از کیفیت رنگ برای چوب در میان باشد، رنگ‌های پلی اورتان و پلی استر گزینه‌های مناسبی برای پوشش انوع درب اتاق خواب مدرن هستند. هرکدام از این دو ماده ویژگی‌هایی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می شوید.

۱) رنگ پلی اورتان

این ماده ویژگی‌های مطلوبی برای رنگ‌آمیزی سطح چوب دارد. به طور فهرست‌وار این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • مقاومت بسیار عالی در برابر رطوبت و نور خورشید
  • در کمترین زمان و به سرعت خشک می‌شود
  • در برابر ساییده شدن و ضربه بسیار مقاوم است
  • در برابر اسیدها و مواد صنعتی و شیمیایی مقاومت بالایی دارد
  • بعد از رنگ آمیزی روی سطوح بقایای رنگ به صورت پودری باقی می ماند و سطحی کاملاً صیقلی و یکنواخت خواهید داشت

پلی اورتان بر پایه روغن و آب است. اگر از پایه روغنی استفاده کنید، رنگ چوب گرم‌تر و مایل به کهربایی است. همچنین زمان خشک شدن آن طولانی‌تر می‌شود. رنگ پلی اورتان بر پای آب ضخامت کمتری دارد و سریعتر خوش می شود به همین خاطر نیاز است تا چندین مرتبه به سطوح رنگ آمیزی شوند از رنگ پلی اورتان تنها برای رنگ آمیزی دربهای داخلی و ورودی استفاده نمی شود بلکه برای تولید کابینت های چوبی مانند کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک که از ام دی اف خام رنگ پوششی ساخته می شود کاربرد زیادی دارد.

۲) رنگ پلی‌استر

پلی استر یکی از بزرگترین خانواده‌های رزین صنعتی است که به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  1. اشباع یا ترموپلاستیک
  2. غیر اشباع یا ترموستات

اگر به پلی استر اشباع، گرما اعمال کنید، ذوب می‌شود. همچنین در هنگام سرد شدن به شکل جامد در می‌آید. در عوض پلی استر غیر اشباع با دریافت حرارت بالا به صورت غیرقابل برگشت تجزیه می‌شود. برای رنگ‌آمیزی درب اتاق خواب مدرن به صورت کمرنگ از این ماده استفاده می‌شود‌. برای رنگ‌آمیزی با پلی استر، باید ماده اصلی را با یک هاردنر یا سخت‌کننده مخلوط کنید. اگر برای استفاده از این رنگ‌ها از رقیق‌کننده استفاده کنید، احتمال تبخیر آن افزایش می‌یابد. در صورت تبخیر، ضخامت لایه رنگ روی سطح درب اتاق خواب مدرن کاهش می‌یابد. حتی احتمال دارد که تناژ زنگ نیز با تبخیر شدن کاهش پیدا کند.

ویژگی‌های مثبت پلی استر عبارتند از:

  • استحکام کششی و خمشی بالا
  • مقاومت حداکثری در مقابل رطوبت، نور خورشید و سایر عوامل طبیعی
  • مقاومت بالا در مقابل مواد صنعتی و شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و عوامل فیزیکی
  • جذب کم آب

عوامل موثر بر قیمت درب اتاق خواب مدرن

قیمت درب چوبی اتاق خواب به چند عامل بستگی دارد.

  1. نوع چوبی که انتخاب می‌کنید. مثلا درب چوبی راش حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد گرانتر از درب چوب روسی است.
  2. نوع رنگ درب نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت است.
  3. تعداد لنگه در هرچه بیشتر باشد، سختی کار، مصرف متریال و نهایتا قیمت محصول را افزایش می‌دهد.

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه درب چوبی داخلی، استفاده از درب با روکش چوب طبیعی است. در این درب‌ها هسته اصلی درب معمولا از جنس ام دی اف و روکش آن از چوب طبیعی درجه یک است. با این شیوه شما یک درب اتاق خواب مدرن با قیمت مناسب خواهید داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد درب پیوت و سایر محصولات مرتبط لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

منابع :  home-designing تاریخ بروزرسانی : 1402/07/02

امتیاز شما به این مقاله 5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا