درب با چهارچوب چوبی

درب با چهارچوب چوبی بهتر است یا فلزی؟

یکی از جذابیت‌های بصری دکوراسیون داخلی و بیرون ساختمان‌ها نوع و مدل درب چوبی است. اصولاً درب‌ها به دو دسته طبقه بندی می‌شوند: 1) درب با چهارچوب چوبی   2) درب با چهارچوب فلزی (آلومینیومی و آهنی) 

  1. درب با چهارچوب چوبی
  2. درب با چهارچوب فلزی
  3. درب پیوت

درب با چهارچوب چوبی بهتر است یا فلزی؟

درب‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها عموماً درب‌های فلزی یا چوبی هستند. این که کدام یک از این دو مدل درب را باید انتخاب کرد در کنار سلیقه و بحث دکوراسیون هرکدام از این درب‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که دانستن آنها انتخاب را آسان‌تر می‌کند. در ادامه به این مبحث می‌پردازیم.

  • در صورتیکه استحکام و ایمنی برای شما اولویت دارد، چهارچوب فلزی انتخاب مناسب‌تری است.
  • در پروژه‌های مدرن استفاده از چهارچوب‌های آلومینیومی توکار یا مخفی هم زیاد استفاده می‌شود. درب فریم لس چوبی یکی از مهم‌ترین انواع این درب‌هاست.
  • اگر به تنوع و زیبایی اهمیت می‌دهید و بالا بودن قیمت درب چوبی برای شما اهمیت چندانی ندارد، متریال چوب برای شما بهتر خواهد بود.
درب با چهارچوب چوبی
درب با چهارچوب چوبی

مزایا و معایب درب با چهارچوب چوبی

چهارچوب‌های چوبی ساختمان بیشتر برای سبک‌های معماری کلاسیک و سنتی توصیه می‌شوند، بر‌خلاف تصور بسیاری از افراد درب‌های چوبی دارای استحکام قابل قبولی هستند. (در حدی که درب‌های چوبی به شکل ضد سرقت هم تولید می‌شوند). استفاده از چوب‌های مرغوب باعث افزایش کیفیت درب‌های چوبی می‌شود و البته هرچه کیفیت چوب بالاتر باشد مطمئناً قیمت درب نیز افزایش می‌یابد.

از دیگر مزایای درب‌های چوبی رنگ پذیری خوب آنهاست. بنابراین می‌توان با توجه به تم رنگی دکوراسیون داخلی ساختمان آنها را انتخاب نمود. امکان ترمیم این درب‌ها وجود دارد، به همین منظور در تولید انواع درب لابی ساختمان بیشتر مواقع از چوب استفاده می‌شود.

مزایا و معایب درب‌های فلزی

تحقیقات نشان می‌دهد که درب‌های فلزی محبوب‌ترین درب‌ها به ویژه در دکوراسیون خارجی ساختمان هستند. از جمله مزایای درب‌های فلزی می‌توان به استحکام و دوام بالای آنها اشاره کرد، ضمن این که از امنیت بالایی نیز برخوردار هستند. هزینه تعمیرات و نگهداری آنها نیز نسبت به درب‌های چوبی کمتر است. هزینه نصب درب‌های فلزی نیز نسبت به درب‌های چوبی کمتر است، شاید بتوان گفت از معایب این درب‌ها زنگ زدن در رطوبت بالا و سنگینی بسیار زیاد درب است. 

البته در نظر داشته باشید : انعطافی که درب‌های چوبی دارند، درب‌های فلزی ندارند. (به دلیل اینکه فرم دهی فلز در مقایسه با چوب بسیار سخت‌تر است).

مشخصات درب با چهارچوب چوبی

استفاده از درب با چهارچوب چوبی در زیبایی نمای ساختمان کاملاً اثر بخش است، ضمن این که بسیاری از درب‌های چوبی ساخته شده از چوب‌های روسی راش و بلوط دارای استحکام و دوام بالایی هستند، از طرفی تنوع در طراحی و رنگ درب‌های چوبی بسیار بالا است بنابر این نیازی نیست که شما از چهارچوب‌های فلزی قدیمی و معمولی استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های درب چوبی می توان به عایق بودن آنها از نظر حرارت، برودت و صدا اشاره کرد، استفاده از این درب‌ها صرفه جویی در انرژی را به همراه دارد.

  • زیبایی بی نظیر
  • دوام و پایداری بالا
  • رنگ پذیری عالی
  • شکل پذیری آسان
  • عایق صدا و حرارت

انواع چوب مصرفی در ساخت درب

انتخاب چوب برای ساخت درب چوبی با توجه به کاربرد آن صورت می‌گیرد، به طور مثال می‌توان از چوب صنوبر، گردو، گیلاس، بامبو، ساج، افرا، ماهون و … نیز استفاده کرد. شاید به نظر برسد که چوب آسیب پذیر است اما نباید این نکته را فراموش کنیم که تعمیر کردن درب چوبی نیز نسبت به درب‌های فولادی یا فایبرگلاس راحت‌تر است.

تفاوت چهارچوب چوبی توکار و روکار

چهارچوب درب به دو صورت روکار یا توکار نصب می‌شوند. چهارچوب‌های چوبی روکار معمولاً به صورت ساده همراه با دورکوب و روکوب اجرا می‌شوند اما قابلیت اجرا به شکل کشویی هم دارند. درب‌ ریلی اتاق یا همان درب کشویی به جهت طراحی خاص و منحصر بفردی که دارند بسیار پرطرفدار هستند.

چهارچوب‌های توکار در داخل دیوار نصب شده و برای نصب آنها نیاز است که یک بنایی مختصر انجام دهید. البته در کمتر پروژه ای دیده می شود که از درب با چهارچوب چوبی به صورت توکار استفاده شود. چون چوب بافت زنده ای دارد و در اثر کاهش رطوبت و تنش دمایی تغییر سایز می دهد. این تغییر سایز باعث ترک خوردن دیوار خواهد شد.

روکوب، پشت کوب و دورکوب درب‌ چیست؟

روکوب، پشت کوب و دورکوب در واقع پنل‌های جداگانه‌ای هستند که دارای طرح و نقش های زیبا و متنوع بوده و برای زیباتر شدن درب چوبی روی آن سوار می شوند، این محصولات همانطور که از نامشان پیدا است کاربردهای مختلفی برای پوشاندن روی درب (روکوب)، دور چهارچوب درب (دور کوب) و پشت درب ( پشت کوب) دارند.

البته این بخش‌ها بیشتر در ساخت درب های سبک کلاسیک کاربرد دارند نه درب های مدرن. درب‌های مدرن ظاهر ساده ای دارند و بیشتر در محیط های اداری و آپارتمان هایی با سبک معماری مدرن استفاده می شوند. یکی از درب هایی که از این سبک پیروی می نماید و به دلیل خاصیت ضد رطوبتی که دارد در محیط بیمارستانی و همچنین سرویس بهداشتی و حمام کاربرد زیادی دارند درب پلی وود است که در گروه درب ضد آب تقسیم بندی می‌شود. مزایای این درب ها عبارتند از:

  1. دوام و مقاومت بالا
  2. مقاوم در برابر رطوبت و خط و خش
  3. قیمت مناسب نسبت به درب های معمولی
  4. طراحی مدرن و ساده 
  5. دوستدار محیط زیست

درب‌های چوبی کشویی

یکی از انواع درب که بیشتر برای فضاهای کوچک کاربرد دارد درب کشویی چوبی است، در واقع این درب‌ها باعث افزایش متراژ مفید ساختمان می شوند و حتی برای تفکیک فضا می توان از آنها استفاده کرد، درب کشویی در دو نوع توکار و روکار تولید می شود. مکانیسم این درب‌ها به جای باز شدن درب به شکل عمود بر دیوار، حرکت درب به صورت افقی در راستای دیوار را شامل می‌شود، بنابراین برای باز و بسته کردن درب نیاز به دامنه حرکتی در فضای داخل یا خارج ساختمان نیست.

رنگ آمیزی درب چوبی با رنگ پلی استر و پلی اورتان

رنگ‌های پلی اورتان بسیار محکم، مقاوم و با دوام هستند. رنگ‌های پلی اورتان خاصیت ضد جذب گردوخاک و آلودگی دارند و به همین دلیل استفاده از آنها در رنگ آمیزی درب با چهارچوب چوبی می‌تواند باعث افزایش طول عمر درب باشد.

پلی استر شفاف و بی‌رنگ است و و دسته بزرگی از رزین‌های سنتزی را شامل می شوند، رنگ‌های پلی استر در مقابل رطوبت، حرارت، الکل‌ها، اسید، روغن و چربی، مرکب و جوهر تا حدودی مقاوم هستند. بنابراین این رنگ نیز از جمله رنگ‌های مناسب برای درب های چوبی محسوب می‌شود.

انتخاب نوع رنگ نیز با توجه به کاربرد درب صورت می‌گیرد، رنگ را باید با توجه به شرایط آب و هوایی، رطوبت، تابش نور خورشید، احتمال صدماتی چون خط و خش، درب داخلی یا بیرونی و … انتخاب کرد تا طول عمر درب با چهارچوب چوبی افزایش یابد. رنگ مناسب می تواند درب را در مقابل عواملی چون رطوبت، نفوذ حشرات، فشار، نوسانات دما و … عایق سازد.

قیمت درب با چهارچوب چوبی

درب های چوبی با توجه به نوع چوب، نوع رنگ آمیزی، ابعاد، توکار یا روکار بودن چهارچوب و سختی نصب دارای قیمت های متفاوتی هستند. در واقع قیمت گذاری درب با چهارچوب چوبی بستگی به عواملی که ذکر کردیم خواهد داشت، ضمن این که قیمت درب با چهارچوب چوبی و درب چوبی با چهارچوب فلزی متفاوت است.

منبع : shutterstock تاریخ بروزرسانی : 142/07/02

امتیاز شما به این مقاله 4.3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا