درب ضد صدا و آکوستیک

آشنایی با انواع درب آکوستیک و ضد صدا

درب‌ ضد صدا به درب‌های گفته می‌شود که به صورت تخصصی و برای کاربری‌های خاص با هدف جلوگیری از ورود سرو صدای مزاحم به داخل اتاق یا فضای مورد نظر ساخته می‌شوند. درب عایق صدا از نظر خصوصیات ظاهری شبیه به درب‌های معمولی هستند اما از نظر ساختار و متریال کمی متفاوت تر طراحی می‌شوند. متریال مشترکی که در تولید تمامی درب‌های ساختمانی کاربرد دارند عبارتند از : HPL، لمینت، روکش چوب، MDF، پلای وود و رنگ مخصوص چوب یا روکش مصنوعی

درب آکوستیک
درب آکوستیک

نحوه ساخت و کاربرد درب آکوستیک

اصولاً درب های عایق صدا برخلاف درب های چوبی معمولی به صورت تو پُر طراحی می شوند، اما با توجه به اینکه اگر از متریال چوب برای پرکردن لایه میانی استفاده شود هم وزن درب به شدت بالا می‌رود و هم از نظر اقتصادی بصرفه نخواهد بود، برای پر کردن قسمت میانی درب از پشم سنگ و فوم های مخصوص عایق صدا و حرارت استفاده می‌کنند.

درب‌ آکوستیک یا عایق صدا کاربری های متنوعی دارد از این درب‌ها برای محیط اداری از جمله اتاق کنفرانس و جلسات، بخش مدیریت و پذیرش، هتل‌ها، استودیوها، کتابخانه و همچنین فضای مسکونی مانند اتاق خواب و … استفاده می‌شود. در مجموع این درب‌ها برای محیط‌های شلوغ و پر جمعیت بسیار کاربردی هستند و توصیه می‌شوند.


انواع درب‌ ضد صدا

بسته به نیاز پروژه ساختمانی و نوع کاربری فضای مد نظر، تصمیم گیری برای انتخاب نوع و تعداد درب‌ ضد صدا انجام می‌گیرد. استفاده از مواد پر کننده عایق و با کیفیت مانند فوم پلی اورتان می‎‌تواند در افزایش درصد جلوگیری از عبور امواج صوتی بسیار تاثیر گذار باشد. انواع درب ضد صدا عبارتند از :

  • درب‌ ضد صدا تک لنگه و دو لنگه
  • درب ریلی (آکوستیک)
  • درب آتشنشانی و ضد حریق
  • درب پیوت ورودی (لولا محوری)
  • درب‌های داخلی مدرن و لوکس
  • درب فریم لس اتاقی
درب ضد صدا
درب ضد صدا

درب ضد صدا چگونه مانع عبور آلودگی صوتی می‌شود؟

برای درک بهتر عملکرد درب‌ ضد صدا، لازم است تا با نحوه انتقال امواج صوتی آشنایی داشته باشید. صدا ارتعاشی است که به‌صورت یک موج مکانیکی قابل شنیدن از طریق محیطی مانند آب یا هوا پخش می‌شود. امواج صوتی در فرکانس‌های مختلف گروه بندی می‌شوند. انسان می‌تواند امواج صوتی را با فرکانس‌های حدود 20 هرتز تا 20 هزار هرتز را بشنود بنابر این برای ساخت درب ضد صدا باید به نحوی از عبور امواج با این طول موج جلوگیری کنیم.

بهترین ایده برای ساخت درب ضد صدا ایجاد خلاء با استفاده از هوا یا بکارگیری فوم آکوستیک (عایق صدا) برای قسمت‌های داخلی و مغزی درب است. البته راهکار دیگری هم برای عایق کردن درب در برابر صدا وجود دارد که استفاده از لمسه کاری روی درب با بهره گیری از چرم یا پارچه است که تا حدودی جلوی عبور صدا را خواهد گرفت.

درب‌ ضد صدا پلی وود

اگر تصمیم دارید که یک درب آکوستیک برای ساختمان یا منزل خود تهیه کنید، موارد مختلفی وجود دارد که باید مدنظر بگیرید. این موارد به شما کمک می‌کند تا نوع درب مورد نیاز خود را بهتر انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در انتخاب درب عایق صدا محدودیتی از بابت انتخاب مواد اولیه ندارید. عمده ترین مواد اولیه ای که در ساخت این نوع از درب‌ها استفاده می شوند، چوب، شیشه، آلومینیوم و … است. البته در محیط‌های رطوبتی متریال پلی وود هم بسیار گزینه‌ی مناسبی است. درب‌ پلی وود ضد آب قابلیت ساخت به صورت آکوستیک را هم دارد که با استفاده از فوم‌های پلی اوتان و مخصوص تا حد خوبی مانع عبور صدا می‌شوند.

از متریال پلی وود یا چوب پلاست، در طراحی و ساخت درب های چهارچوب مخفی نیز استفاده می شود. قیمت درب فریم لس با متریال پلی وود در مقایسه با درب های چوبی ارزان تر است.

درب‌ ضد صدا لمسه‌ کاری

یکی از بهترین روش‌ها برای عایق کردن درب‌ها لمسه­ کاری نمای بیرونی درب با استفاده از پارچه‌های چرمی و دیگر پارچه‌های کاربردی در این صنعت است. امروزه مانند گذشته کمتر از پشم سنگ برای عایق کردن درب استفاده می‌شود و راهکارهای کاربردی و دکوراتیو تر جایگزین آن شده است. در حال حاضر استفاده از فوم‌های عایق صوت و حرارت با ضخامت های متنوع برای قسمت داخلی درب و همچنین لمسه کاری برای درب‌ ضد صدا کاملاً رایج است.

درب‌ ضد صدا چوبی

حدود 80 درصد از درب‌های داخلی و ورودی ساختمان از چوب و فرآورده‌های آن ساخته می شود. البته برای تجهیز فضای داخلی ساختمان و درب اتاق خواب به ندرت از درب تمام چوب استفاده می‌شود.

درب‌های ضد صدا با شیشه‌های صوتی که از قبل در کارخانه نصب شده‌اند، در دسترس هستند. محافظ فرکانس رادیویی همچنین برای درب‌ ضد صدا در صورت درخواست برای کاهش میزان فرکانس رادیویی و یا انرژی الکترومغناطیسی در سراسر دهانه در دسترس است. علاوه بر این، مقاومت در برابر گلوله در ترکیب با دهانه‌های مقاوم در برابر صوت برای کاربردهای امنیتی بیشتر در دسترس است

عایق‌بندی

پشم معدنی سنگ، به دلیل ساختار آن، مانعی بسیار مؤثر در برابر صدا ایجاد می‌کند و صدا را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، انواع مختلفی از هسته‌های عایق برای سیستم‌های درب چوبی توسعه داده شده است.
درهای عایق صدا یک راه‌حل مناسب برای موارد زیر است:

  • درب‌های آتش‌نشانی، ایمنی و صوتی خارجی
  • درب‌های داخلی آتش، ایمنی و صوتی
  • درب‌های داخلی و آتش‌نشان انواع درب‌های ضد صدا

انواع مختلف درب‌ آکوستیک

این درب ضد صدا جلوه‌ای روستایی به منزل شما می‌بخشد و قابلیت‌های عایق صوتی بهتری نسبت به درب انبار هسته توخالی دارد. بعضی از مردم این درها را دوست ندارند زیرا کشویی صدایی ایجاد می‌کند که می‌تواند برای دیگران ایجاد مزاحمت کند.

درب شش‌صفحه‌ای با هسته جامد

این‌ها در عایق صوتی مؤثرتر از نمونه‌های هسته توخالی هستند. رتبه‌بندی STC آنها بین 27 تا 30 است. این نوع درب که گاهی اوقات درب داخلی ضد صدا آکاردئون نیز نامیده می‌شود، بر روی یک مسیر نصب شده در بالای قاب در قرار می‌گیرد. ضخیم‌تر است و مانع صوتی بهتری نسبت به درهایی که درون قاب‌های آنها محکم شده است، فراهم می‌کند.

درب‌ ضد صدا استیل

یک درب آکوستیک برای ضد صدا ساختن یک اتاق موسیقی داخلی طراحی شده است. این درب استودیوی ضبط حداکثر کاهش صدا را دارد و نصب آن نسبتاً آسان است. یک درب فلزی مانند این با چند نوع لولا مختلف ارائه می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که تنظیمات مناسب برای استودیوی ضبط خانه خود را انتخاب می‌کنید. درب پیوت نیز می‌تواند برای چنین کاربری خاصی مناسب باشد. درب های لولا پیوت از نظر نوع بازشو نسبت به درب های دیگر متفاوت تر هستند و بجای اتصال به چهارچوب از کنار به زمین و سقف متصل می شوند.

درب ضد صدا شیشه ای
درب ضد صدا شیشه ای

درب ضد صدا شیشه‌ ای

می‌توانید درب ضد صدا شیشه‌ای را در فضای داخلی منزل و یا در محیط اداری نصب کنید. علاوه بر جلوگیری از سروصدا، این درب‌ها به‌خوبی مهر و موم شده‌اند، درحالی‌که هوای خنک را در تابستان حفظ می‌کنید تا در خانه راحت‌تر و کم‌مصرف باشد، در زمستان از نشت سرما و آب باران جلوگیری می‌شود. بیشتر درب های کشویی دارای شیشه‌های معتدل هستند، بنابراین اگر یک متجاوز بخواهد به‌سرعت به خانه شما دسترسی پیدا کند، می‌توانند به‌راحتی بشکنند. درهای کشویی آکوستیک ساخته شده با شیشه‌های چندلایه امنیت بیشتری را ایجاد می‌کنند زیرا شکستن آنها بسیار سخت‌تر است.

تاریخ انتشار : 1402/07/02 منبع : wikihow

امتیاز شما به این مقاله 4.5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا