درب پلی وود چیست + لیست قیمت 2024

امروزه علم به حدی پیشرفت کرده است که حتی از مواد بازیافتی هم می‌توان مواد اولیه باکیفیتی برای تولید محصولات مختلف تهیه کرد. با ترکیب چوب و پلاستیک محصولی بسیار مقاوم و انعطاف پذیر به نام پلی وود یا چوب پلاست حاصل می‌شود که نسبت به ورق MDF مزایای بیشتری دارد و بسیار کاربردی است. از پلی وود در ساخت بیشتر محصولات چوبی مانند کمد دیواری و کابینت کلاسیک و انواع درب‌های چوبی استفاده می‌شود. درب پلی وود چوبی جزو باکیفیت‌ترین درب‌های است که در حال حاضر اجرا می‌شود. از نظر طول عمر و استقامت در گرید کیفی A قرار می‌گیرند و از نظر هزینه نسبت به درب‌های تمام چوب، ارزان‌تر هستند.

درب پلی وود
درب پلی وود

مزایای درب پلی وود

ورق پلی وود به دلیل لایه لایه بودن و برخورداری از لایه‌هایی از چوب طبیعی مواد پلیمری و چسب، در مقایسه با ام دی اف خام که از ذرات چوب تولید‌ می‌شود، مقاومت بالاتری دارد. همچنین خاصیت ارتجاعی و انعطاف تخته چندلایی از MDF بیشتر است. ورق پلی وود در واقع نوعی فرآورده‌ی چوبی مهندسی شده است که در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و وزن سبک‌تری نسبت MDF خام دارد. درب پلی وود نوعی درب چوبی ضد آب است که بیشتر در شهرهای شمالی ایران و دیگر فضاهای مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • شکل پذیری و انعطاف پذیری خوب (به جهت داشتن ماهیت چوبی)
  • وزن سبک‌تر نسبت به MDF و مقاومت عالی در برابر رطوبت
  • قیمت مناسب‌تر در مقایسه با چوب طبیعی
  • دوست‌دار محیط زیست (استفاده از ضایعات چوب و کاهش قطع درختان)
  • مقاومت مناسب در برابر ضربه، پوسیدگی و حشرات 
درب پلی وود
درب پلی وود

درب پلی وود چیست؟

پلی وود یا پلای وود (polywood) ورقه‌های چوبی با درصدی پلیمر یا پلاستیک هستند که به صورت موازی با هم پرس می‌شوند. این ورق‌ها لایه‌هایی هستند که در دسته‌ی فیبرهای با چگالی کم مانند ام دی اف و با همان شیوه تولید می‌شوند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت پلی وود از ترکیب چوب و پلاستیک‌های بازیافتی تولید می‌شود. به دلیل استفاده مجدد از مواد پلاستیکی و بازیافتی ورق‌های پلی وود دوست محیط زیست شناخته می‌شوند. درب پلی وود یکی از محصولاتی است که با این ورق در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. پلی وود علاوه بر مصارف درب‌های داخل ساختمان قابلیت استفاده در تولید درب ورودی لابی را هم دارد. 

پلی وود = ذرات ریز چوب + پلیمر

درب پلی وود
درب پلی وود

چرا قیمت درب پلی وود بیشتر از درب‌های ضد آب معمولی است؟

پاسخ به این سوال خیلی سخت نیست و در نوع متریال مصرفی در ساخت درب پلی وود و درب ضد آب (َABS) خلاصه می‌شود. در درب ABS از چوب سفید و دیگر ورق‌های کم کیفیت با روکش مصنوعی و نازکی از جنس PVC کار می‌شود که مغز آن ضد آب نیست و به محض آسیب دیدن روکش درب، رطوبت به مغز درب نفوذ کرده و باعث از بین رفتن درب می‌شود.

در صورتیکه مغز درب پلی وود از چوب روسی درجه 1 و پلای وود (تخته چند لایی) ساخته می‌شود که مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارند. همچنین به جای روکش وکیوم در تولید این نوع درب می‌توان از روکش چوب طبیعی استفاده نمود که بسیار بافت زیباتری دارد و در نهایت با استفاده از انواع رنگ پلی اورتان ضد آب این درب‌ها را رنگ آمیزی نمود.

درب پلی وود
درب پلی وود

مواد تشکیل دهنده پلی وود چیست؟

ذرات ریز چوب (الیاف چوبی) و پلیمر (پلاستیک) اصلی‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که در ساخت ورق‌های پلی وود استفاده می‌شوند. این مواد تحت حرارت معین، نرم و خمیری می‌شوند و با گذر از دستگاهی به نام اکسترودر اماده‌ی قالب زنی به اشکال گوناگون می‌شوند. در مرحله‌ی آخر که این ورق‌ها به شکل نهایی خود در می‌آیند و بعد از خشک شدن و برش در ابعاد استاندارد برای تولید محصولات مختلف به بازار عرضه می شوند.

با توجه به وزن سبک‌تری که پلی وود نسبت به MDF و HDF دارد، یکی از گزینه‌های جایگزین برای این متریال در ساخت درب‌های فریم لس است. با توجه به اینکه لولایی که معمولاً برای این مدل درب بکار می‌رود (لولا مخفی سه بعدی) و محدود بودن توان تحمل وزن این لولا‌ها استفاده از ورق‌های سبک‌تر در عین حفظ استحکام و دوام درب کاملاً ضروری بنظر می‌رسد. 

ابعاد استاندارد درب‌های ساخته شده از پلی وود

ورق‌های پلی وود مانند ام دی اف در ابعاد استاندارد (122*244) تولید می‌شوند به همین خاطر درب‌هایی که با استفاده از این ورق‌ها تولید می‌شوند از نظر ارتفاع و عرض باید در بازه‌ی خاصی قرار داشته باشند. ابعاد درب‌های داخلی حدودا از ارتفاع 210 تا 240 سانتیمتر و عرض 70 تا 100 سانتیمتر متغیر است. البته این اندازه‌ها به این معنا نیست که نمی‌توان درب‌هایی با اندازه بزرگتر از این مقادیر تولید کرد. بلکه بدین معناست که با افزایش ابعاد بیش از اندازه استاندارد با توجه به افزایش متریال مصرفی و زیاد شدن پرتی ورق قیمت درب پلی وود افزایش می‌یابد. البته ابعاد استاندارد برای درب‌های ورودی ساختمان و منزل قطعاً بیشتر از مقادیری که عرض شد، خواهد بود.

  • ارتفاع استاندارد : 210 تا 240 قابل سفارشی سازی تا ارتفاع 3 متر
  • عرض استاندارد : 70 تا 100 سانتیمتر قابل سفارشی سازی تا 1.5 متر 

پلی وود درسته یا پلای وود؟

ورق‌های پلی وود شبیه تخته سه‌لایی یا پلای وود هستند. اما تخته سه لایی تماما از چوب ساخته می‌شود و پروسه ساخت متفاوتی دارد. بیشتر درب‌های چوبی داخلی و ورودی ساختمان با ام دی اف و پلای وود یا تخته چند لایی ساخته می‌شوند در صورتیکه بیشتر مردم آنها را به درب پلی وود می‌شناسند در صورتیکه پلای وود و پلی وود باهم تفاوت دارند. دلیل اینکه این دو ورق باهم اشتباه گرفته می‌شوند، اول بخاطر ظاهر لایه لایه آنهاست و دوم به دلیل داشتن خواص ضد آب است. جالب است بدانید از هردو این متریال در طراحی و ساخت انواع درب مخفی کاربرد دارند.

  • پلی وود در برابر آب بسیار مقاوم است و در تولید درب ضد آب کاربرد زیادی دارد.
  • در ساخت پلای وود یا تخته سه‌لایی درصد بیشتری چوب بکار رفته و ماهیت چوبی دارد.

کاربرد پلی وود

از آنجا که پلی وود خواص بسیار زیادی دارد، در نتیجه قابل استفاده برای موارد متعدد است. این ویژگی‌ها و خواص باعث شده است که اشکال و محصولات متنوعی از این ورق‌ها تولید شود. جالب است اگر بدانید که این ورق‌ها در صنعت ساختمان سازی یا صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در صنایعی مانند کشتی سازی، راه آهن و حتی دکوراسیون هم از این ورق‌ها استفاده می‌کنند. از این نوع ورق در ساخت درب‌ها و قاب‌های پنجره استفاده می‌شود. چهارچوب‌ها، درب و پنجره، قرنیز، نرده، قفسه بندی، عرشه کشتی، بارانداز بندر و موارد دیگری از این دست همه از این ورق‌ها ساخته می‌شود. به همین دلیل است که می‌گوییم تنوع کاربردی این ورق‌ها بسیار بالا است.

  1. تولید انواع درب چوبی ضد آب
  2. ساخت بدنه انواع کابینت چوبی
  3. تولید درب سونا و استخر
  4. تولید درب ریلی اتاق خواب

خصوصیات درب پلی وود

  • این لایه‌های پلی وود ظاهری شبیه به چوب دارند. اما آنچه این ورق‌ها را منحصر به فرد می‌کند ضد آب و مواد شیمیایی بودن آنهاست.
  • نمی‌توان مقاومت بالای این ورق‌ها را نادیده گرفت. این محصولات نسبت به محصولاتی مانند ام‌دی اف ظاهری چوبی دارند‌.
  • این ورق‌ها در مقابل تغییرات دمایی هیچ‌گونه انبساط یا انقباضی از خود نشان نمی‌دهند و عمری بالایی دارند.
  • اگر در رنگ کردن آن از موادی آنتی UV استفاده شود در مقابل اشعه‌ی آفتاب نیز مقاوم خواهد بود.
  • روکشی که برای این درب‌ها می‌توان استفاده کرد، یا روکش چوب طبیعی است، یا روکش مصنوعی (PVC) و یا بدون روکش با پوششی از رنگ پلی اورتان اجرا می‌شوند.  

معایب درب پلی وود

این چوب‌ها مصنوعی هستند و گرما و زیبایی درب‌های ساخته شده از چوب را ندارند. به عبارت دیگر این ورق‌ها حس زیبایی طبیعت را با خود به همراه ندارند. این به دلیلی است که در بالاتر هم گفتیم که بیشتر پلاستیک در این ورق‌ها به چشم می‌خورد.
از طرفی اگر بخواهید ابعاد جدیدی تولید کنید باید سفارش دهید در غیر این صورت این درها به صورت پیش ساخته در بازار وجود دارند.
برای فضای داخلی منزل اصلا گزینه‌ی مناسبی نیستند. یاتر است از درب‌های دیگری برای داخل منزل استفاده کنید.

کلام آخر

آنچه در محصولات پلی وود یا چوب پلاست وجود دارد ترکیب ویژگی‌های چوب و پلاستیک است. قابل شست و شو بودن و طول عمر زیاد بارزترین ویژگی این متریال است. استفاده بهینه از پلاستیک‌های بازیافتی در تولید این ورق‌ها به حفظ محیط زیست کمک خوبی خواهد کرد. علاوه بر درب‌های داخلی و سرویسی، انتخاب درب‌های پلی وود با خاصیت ضد خش و رنگ آنتی UV برای فضای بیرون و ورودی ساختمان گزینه‌ی مناسب و کاربردی است که پیشنهاد می‌کنیم در هنگام انتخاب درب حتماً به آن فکر کنید. مطمئناً پشیمان نخواهید شد.

قیمت درب پلی وود در تهران

منبع : polywood | homeguides تاریخ بروزرسانی : 1402/11/03

امتیاز شما به این مقاله 4.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا