بهترین نوع کابینت برای شمال چه کابینتی است؟

انتخاب نوع و جنس کابینت بستگی زیادی به سلیقه اشخاص و شرایط محیطی دارد. بنابر این قبل از انتخاب کابینت برای آشپزخانه خود شاید بهتر باشد با متریال مصرفی و اقلیم آب و هوایی پروژه آشنایی داشته باشید. در این صورت می توانید بهترین دکوراسیون منزل را انتخاب کنید. به علت سوالات فراوانی که در مورد انتخاب نوع کابینت مخصوصاً در نواحی مرطوب مثل شمال کشور از ما پرسیده می شود، تصمیم گرفتیم مقاله ای با عنوان بهترین نوع کابینت برای شمال کشور بنویسیم تا بتوانیم ابهامات مختلف در این حوزه را برطرف نماییم.

البته تنها به مبحث کابینت نخواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم در مورد انواع درب لابی ساختمان و همچنین درب های داخلی چوبی هم صحبت کنیم.

بهترین سبک کابینت برای شمال

در میان انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی، دو سبک کلاسیک و مدرن متداول‌تر هستند. در سبک مدرن همه چیز به تناسب این سبک ساده و مدرن طراحی و اجرا می‌شود.کابینت مدرن از لحاظ قیمت، جزو کابینت‌های کم هزینه است و طرفداران زیادی دارد. در طرف مقابل کابینت سبک کلاسیک قرار دارد که طراحی پرکارتری دارد و از نظر کیفیت ساخت و متریال در سطح بالاتری نسبت به کابینت ام‌دی‌اف مدرن قرار دارد. قیمت این نوع کابینت در قیاس با کابینت آشپزخانه مدرن بالاتر است. از نظر دوام و استحکام اگر قصد ندارید هزینه زیادی برای سفارش کابینت انجام دهید قطعاً بهترین کابینت برای شمال کشور کابینت سبک مدرن خواهد بود که از نظر درخشندگی به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

  • کابینت ام دی اف مات (ملامینه) انتخابی ارزان و اقتصادی
  • کابینت ام دی اف براق (های گلاس، پلی گلاس و لمی گلاس) مدرن و کارآمد
  • کابینت چوبی سبک کلاسیک : زیبا، پرکار و لوکس

ویژگی‎های کابینت سبک کلاسیک

اما در سبک کلاسیک، دکوراسیون منزل دارای تزیینات گران قیمت، پرده‌های شلوغ و مبل‌های چوبی با منبت کاری‌های شیک، می‌باشند. سبک کلاسیک از زمان یونان باستان برقرار شده است. و هنوز هم طرفداران زیادی دارد.  بیشتر برای خانه های بزرگ مناسب می باشد. در نظر داشته باشید، به علت وسایل گران قیمت، این سبک هزینه بالایی را، در بردارد.  

کابینت در دکوراسیون داخلی، نقش بسیار مهمی دارد، به صورت قفسه بندی شده برای نگهداری لوازم منزل استفاده می شود. کابینت ها در دو سبک مدرن و کلاسیک وجود دارند. کابینت مدرن، با وجود شیک بودن، قیمت پایین تری نسبت به کابینت های کلاسیک دارد. به همین علت مورد استقبال قرار گرفته اند.

  • سبک کلاسیک زمان اجرایی طولانی تری دارد.
  • سبک مدرن به سرعت تولید و نصب می شود.

خصوصیات کابینت آشپزخانه مدرن

کابینت مدرن، انواع مختلفی دارد از جمله: کابینت هایگلاس، کابینت دو رنگ، کابینت برجسته، کابینت ام‌دی‌اف ملامینه. هر کدام از این کابینت‌ها خصوصیات منحصر به فردی دارند که، شما با توجه به علایق شخصی خود می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. کابینت‌های مدرن، طراحی یکپارچه، فلت و صاف . همین سادگی، در سبک مدرن باعث شده است که، محبوبیت زیادی در بین تمام اقشار مردم داشته باشد

  • درب ساده با طراحی فلت و صاف

کابینت های مدرن از هر لحاظ دارای ویژگی منحصر به فرد خود، می باشند درب کابینت های مدرن بسیار ساده، دارای سطح صاف و براق هستند، و فاقد هرگونه منبت کاری، اشکال خاص، یا اشکال برجسته، روی درب می باشند. دستگیره ها با تزیینات زیبا، در این نوع کابینت وجود ندارد.

  • رنگ سفید و روشن از ویژگی های سبک مدرن است.

رنگ سفید در این نوع کابینت، ویژگی خاص مدرن بودن را، دو برابر می کند. حتی استفاده از رنگ سفید، در کنار رنگ های خنثی نیز، بسیار شکیل و زیبا می باشد. یکی از ویژگی های بسیار خوب رنگ سفید، این می باشد که، با هر رنگی می تواند تلفیق شود. برای مثال ترکیب رنگ سفید با قهوه ای حس طبیعت را به شما میدهد، شما برای حس سر زندگی بیشتر، و احساس بودن در طبیعت، می توانید در این قسمت، از گل های طبیعی استفاده کنید، و نهایت لذت را از این فضا ببرید.

کابینت مدرن مدل هایگلاس

مدل هایگلاس جزو کابینت مدرن می باشد . دارای ظاهری براق است. نور را منعکس می کند، و همین موضوع باعث می شود، فضای آشپزخانه شما را، بزرگ تر نشان دهد. مدلی که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، به این صورت است که، کابینتهای بالایی به صورت دو ردیف با رنگ های متفاوت می باشند.

کابینت مدرن ملامینه

کابینت ملامینه، شبیه به کابینت ام دی اف می باشد. جزو کابینت  مدرن می باشند. کابینت ملامینه دارای جنس نئوپان است، ولی دارای روکشی ملامینه است که، دارای خاصیت ضد آب و خش است. اما باید توجه کنید که، این نوع کابینت به آب حساسیت دارد، و باید در قسمت هایی به دور از سینک، به کار رود.

نئوپان ملامینه نخرید!

تنها تفاوت کابینت ام دی اف با ملامینه در این می باشد که، در لایه زیرین به جای نئوپان، از چوب دیگری با فشردگی بالاتر استفاده می شود. این روکش ها در رنگ و طرح های زیادی وجود دارند. کابینت ملامینه دارای روکش های براق، مات و کتان هستند. روکش های براق، شبیه به کابینت های هایگلاس می باشد. یکی از به صرفه ترین کابینت های ام دی اف، این روکش ها می باشند. کابینت ملامینه، لک و کثیفی ناشی از روغن را، کمتر نشان می دهد. این نوع کابینت نسبت به کابینت های هایگلاس، براقی و درخشندگی کمتری دارند.

مراحل ساخت کابینت مدرن

برای ساخت کابینت مدرن، ابتدا باید طرحی را که، مشتری در نظر دارد را دریافت نمود. سپس در محیط آشپزخانه، محل دقیق وسایل مثل اجاق گاز، یخچال،  ظرفشویی را در نظر گرفت.  تمامی موارد مثل قسمت لوله فاضلاب و انشعابات، و قسمتی که، هود قرا می گیرد را در نظر گرفت.

سپس با توجه به موارد بالا طرح و با استفاده از نرم افزارهایی مانند، تری دی مکس، می توان طراحی سه بعدی کابینت را انجام داد و بر اساس طرح مود تایید مشتری کابینت ساخته شود.

مقایسه قیمت انواع کابینت

کابینت نئوکلاسیک، ترکیبی از کابینت مدرن و کابینت کلاسیک می باشد. اصل و بنیان این کابینت ها کلاسیک می باشد، اما تغییراتی جزئی داشته است که، به سمت مدرن بودن پیش روی کرده است. و ساده تر از کلاسیک می باشد. دارای سبکی متعادل می باشد. البته از لحاظ قیمت، دارای قیمت بیشتری نسبت به، کابینت های ملامینه و هایگلاس، است. ولی نسبت به کابینت چوبی رنگ شده، قیمت پایین تری دارد.

کابینت های کلاسیک مثل ممبران که، طراحی های خاصی روی آن انجام شده است، از قیمت بالاتری برخوردار هستند و پایین ترین قیمت را کابینت آشپزخانه مدرن داراست. در میان این مصالح، کابینت های تمام چوب، قیمت بالاتری دارند. در میان کابینت های مدرن، هایگلاس ترک بیشترین قیمت، و کابینت با روکش ملامینه با کمترین قیمت وجود دارند

بهترین نوع چوب برای کابینت چیست؟

به طور کلی متریال‌ متنوعی برای ساخت کابینت آشپزخانه مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد. از جمله این متریال‌ می‌توان به چوب های طبیعی و همچنین ورق‌های ام دی اف اشاره کرد. ورق‌های ام دی اف به دو صورت خام و یا همراه با روکشی از جنس ملامینه، های گلاس، لمی گلاس، پلی گلاس و…. مورد استفاده تولیدکنندگان کابینت آشپزخانه قرار می‌گیرند. چوب های طبیعی هم بر اساس نوع بافت و طیف رنگی کاربردهای مختلفی دارند. اما آنچه اهمیت دارد انتخاب بهترین نوع چوب برای کابینت آشپزخانه با توجه به هزینه ای که می خواهید انجام دهید و سبک مورد علاقه شماست.

چوب طبیعی یا MDF

انتخاب متریال رابطه مستقیمی با انتخاب سبک کابینت دارد اگر کابینت چوبی را انتخاب کنید قطعاً بهترین متریال برای کابینت شما چوب های طبیعی از جنس راش و شاه بلوط می باشد البته اگر با قیمت بالای دیگر چوب ها مشکلی ندارید! چوب درختانی از قبیل راش، بلوط، گردو، افرا، گیلاس و …. گزینه های بدی نیستند. با انجام یک مقایسه دقیق بین میزان دوام و قیمت انواع این چوب‌ها می‌توان بهترین چوب برای کابینت آشپزخانه را معرفی و انتخاب کرد. اگر به سبک های مدرن گرایش بیشتری دارید و دنبال کابینت با طراحی متفاوت و خاص می گردید بخش بعدی را از دست ندهید.

ام دی اف ملامینه براق یا مات یا طرح کتان ارزان ترین متریال برای کابینت است. کابینت هایگلاس و پلی گلاس یا لمی گلاس از نظر کیفی از کابینت ملامینه بهتر و گران قیمت تر هستند. از نظر کیفی ورق های خارجی اولویت بیشتری دارند

بهترین چوب برای کابینت سبک نئوکلاسیک

این نوع از کابینت‌ها نسبت به کابینت‌هایی که با چوب طبیعی ساخته می‌شوند قیمت پایین تری دارند اما مزایای قابل توجهی دارند که به راحتی نمی توان از آنها گذشت. مغز این ورق‌ها از جنس ام دی اف خام است که می توان هم به شکل روکش شده (روکش چوبی) از آنها استفاده کرد و هم بدون روکش. این دسته از کابینت‌ها، استحکام و مقاومت نسبتاً بالایی دارند اما در برابر رطوبت کمی حساس هستند. جهت زیبایی و افزایش مقاومت در برابر رطوبت این نوع متریال احتیاج به رنگ آمیزی دارد. مزیت استفاده از رنگ ایجاد تنوع در رنگ بندی و افزایش طول عمر مفید کابینت است.

  • کابینت ام دی اف خام با پوشش رنگ
  • کابینت ام دی اف خام با لایه ای نازک از چوب (کابینت رنگ چوب)
  • کابینت با ورق پلای وود همراه با روکش چوب
بهترین متریال برای کابینت از نظر قیمت را بشناسید

اقتصادی‌ترین نوع کابینت ام دی اف، کابینت با روکش ملامینه است. ملامینه در واقع یکی از پرکاربردترین انواع روکش در تولید ورق ام دی اف محسوب می‌شود. بنابراین بازار بسیار خوبی دارد و تنوع طرح و رنگ آن نیز بالا است. این نوع از کابینت مقاومت خوبی در برابر خط و خش دارد اما نسبت به انواع کابینت های گلاس و لمی گلاس در رتبه پایین تری از نظر استحکام و مقاومت قرار می گیرد. (روکش ملامینه نسبت به کابینت لمی گلاس مقاومت کم‌تری در برابر خط و خش دارد) برای افرادی که به دنبال خرید کابینت ارزان هستند بهترین نوع متریال برای کابینت آشپزخانه ورق ام دی اف ملامینه به شمار می‌رود. این نوع ورق در دو نوع ایرانی و خارجی عرضه می شود که از نظر کیفیت ورق های خارجی بسیار باکیفیت تر هستند.

خصوصیات کابینت های گلاس

ورق های گلاس که در تولید کابینت های گلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد متریالی از جنس ام دی اف است که با روکش پلکسی گلاس تزئین شده است. این نوع از کابینت‌ها از انواع کابینت‌های مدرن و براق به شمار می‌روند. کابینت هایگلاس دارای مزایا و معایبی است. از جمله مزایای این نوع از کابینت می‌توان به زیبایی و درخشش خاص آن اشاره کرد. تنوع در طرح و رنگ متریال‌های گلاس نیز از دیگر مزایای این دسته از کابینت‌ها است. کابینت های گلاس از نظر قیمت نسبتاً مناسب است.

خصوصیات کابینت (high gloss)

کابینت های گلاس در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و دوام قابل قبولی دارد. اما این نوع از کابینت نیز مانند سایر کابینت‌های تولید شده از ام دی اف، در برابر رطوبت حساس است و در برابر آب، دچار آسیب می‌شود. همچنین در صورت اصابت اجسام تیز به سطح آن ممکن است آسیب هایی به کابینت وارد شود اما بطور کلی در برابر ضربه متریال مقاومی است. بهترین ام دی اف هایگلاسی که در بازار موجود است مربوط به برند AGT است که کیفیت بالایی داشته و کاملاً توصیه می شود.

ویژگی های کابینت پلی گلاس

کابینت پلی گلاس هم مانند کابینت ملامینه و کابینت های گلاس از ام دی اف خام تشکیل شده است و تنها تفاوتش با آنها در روکش بیرونی آن‌ها است. همین عامل موجب شده تا خواص هر کدام از دیگری متفاوت باشد. ورق پلی گلاس از نظر ظاهری شبیه شیشه است اما وزن آن بسیار سبک‌تر است و مقاومت این جنس نیز بسیار بالا است. از نظر شکل ظاهری کابینت پلی گلاس به های گلاس شباهت دارد اما به دلیل تفاوت در لایه رویی،  مقاومت پلی گلاس از انواع دیگر گلاس، بسیار بالاتر است. کابینت پلی گلاس در برابر تغییر حرارت و دما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و رنگ درخشنده آن نیز در برابر حرارت آشپزخانه ثابت می‌ماند. قیمت کابینت پلی گلاس تقریباً هم تراز با کابینت ام ای اف با رنگ پلی اورتان است با این تفاوت که تنوع مدل کابینت های رنگ شده بالاتر است.

مشخصات کابینت لمی گلاس

کابینت لمی گلاس مانند پلی گلاس مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و ضربه دارد. تراکم ورق لمی گلاس بالا است همین عامل موجب سنگین تر بودن آنها نسبت به دیگر ورق های ام دی اف می شود. کابینت لمی گلاس، در برابر تغییر رنگ نیز مقاومت قابل توجهی دارد. بنابراین ماندگاری بسیار بالایی هم دارد. قیمت کابینت لمی گلاس نسبت به انواع دیگر های گلاس و سایر کابینت‌های براق، بیشتر است اما با توجه به کیفیت خوبی که دارد قطعاً ارزش خرید بالایی دارد. بنابر این لمی گلاس هم مانند پلی گلاس در گروه بهترین نوع چوب برای کابینت آشپزخانه مدرن قرار می گیرد.

معرفی بهترین چوب برای کابینت

یکی از انواع چوب‌ها که برای ساخت کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد چوب درختان طبیعی است. این نوع از چوب‌ها را می‌توان در حقیقت بهترین چوب برای کابینت آشپزخانه به شمار آورد. کابینت چوبی دارای زیبایی قابل توجهی است. دوام و ماندگاری این نوع از کابینت بسیار بالا است. انواع متریال چوب طبیعی که در ساخت این نوع کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از چوب درخت بلوط، بامبو، افرا، راش، گردو، کاج، گیلاس، توس و….

کابینت چوبی چه مزایایی دارد؟

کابینت چوبی این قابلیت را دارد که مجدداً رنگ آمیزی شود و یا لکه گیری شود به همین دلیل طول عمر بالایی دارند و به سادگی خراب نمی شوند. کابینت‌های چوبی با هر محیطی قدرت سازگاری دارند بنابراین هم برای آشپزخانه‌های مدرن مناسب هستند و هم آشپزخانه‌های سنتی. نکته قابل ذکر در مورد کابینت‌های چوبی این است که این نوع از کابینت‌ها به دلیل اینکه از چوب درختان طبیعی به وجود آمده‌اند هزینه بالایی دارند. بالا بودن قیمت کابینت از جنس چوب تا حد زیادی مربوط به گران و کمیاب بودن چوب است. البته پارامترهای دیگری هم در این موضوع دخیل هستند که در مقاله ای با عنوان قیمت کابینت چوبیبه طور کامل به آن پرداخته ایم.

تاریخ بروزرسانی : 1400/03/23

منبع : livspace.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *