چرا کابینت پیش ساخته نخریم؟

اگر کمی در مورد انواع کابینت آشپزخانه اطلاعات داشته باشید، حتماً با اصطلاحات کابینت سفارشی و کابینت پیش ساخته یا کابینت آماده آشنایی دارید. اما شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که کابینت پیش ساخته و کابینت سفارشی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ تفاوت اصلی این دو کابینت در نحوه سفارش و تولید آنهاست. در کابینت‌­های سفارشی، ابعاد کابینت دقیقاً مطابق با اندازه آشپزخانه طراحی و اجرا می‌شود و شما به عنوان مشتری می‌توانید سلیقه خود را در انتخاب رنگ، متریال و نوع طراحی اعمال کنید.

اما کابینت‌­های پیش ساخته معمولاً به شکل کارگاهی و در حجم بالا و با ابعاد استاندارد تولید می‌­شوند. اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ چرا قبل از اندازه برداری تولید‌کننده اقدام به ساخت کابینت می‌نماید؟! پاسخ این سوالات خیلی سخت نیست! مهم‌ترین دلیل این موضوع فرآیند پیچیده و زمان‌بر طراحی و تولید کابینت بر اساس نیاز مشتری است. برای راحتی کار و کاهش مراحل مذاکرات و عقد قرارداد تا طراحی و اجرا، بعضی از کارگاه‌های کابینت سازی تهران بر اساس استاندارد‌های معمول و رنگ‌هایی که پرطرفدار هستند اقدام به تولید کابینت پیش ساخته با قیمت پایین‌تر می‌نمایند و بازار هدف آنها افرادی است که در پی کابینت ارزان قیمت هستند.

کابینت پیش ساخته چیست؟

با جستجو در نمایشگاه های عرضه کننده کابینت آشپزخانه و مراجعه به کارگاه‌ها و تولیدی‌های کابینت ام دی اف، قطعاً با انواع مختلف کابینت مواجه می‌شوید. همانطور که اشاره شده کابینت پیش ساخته یا آماده ، کابینتی است که با توجه به استانداردهای این صنعت پیش از اندازه برداری و سفارش مشتری تولید می‌شود.

با توجه به اینکه روند پیدا کردن کابینت ساز و اندازه برداری از محل پروژه و ارائه لیست قیمت و مقایسه چند سازنده با یکدیگر کار سخت و وقت گیری است انتخاب کابینت‌­های آماده برای افراد که با محدودیت زمانی مواجه هستند انتخابی بسیار مناسب است. البته هزینه استفاده از این مدل کابینت‌­ها در مقایسه با مد‌ل­‌های سفارشی بسیار کمتر است. در عین حال این نوع کابینت‌ها معایبی هم دارند که به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

کابینت پیش ساخته یا آماده چه معایبی دارد؟

کابینت‌­های آماده، دارای ابعادی استاندارد هستند. فرآیند سفارش تا نصب آنها طی چند روز انجام خواهد شد. تنوع رنگ، طرح و ابعاد این مدل‌­ها محدود است. به همین دلیل، قدرت انتخاب مشتریان را محدود می­‌کند. اما به دلیل هزینه کمی که دارند می‌­توانند با توجه به شرایط اقتصادی، گزینه‌­ای مناسب باشند. بیشتر کابینت‌­های آماده به سبک مدرن تولید و به بازار عرضه می­‌شوند.

بنابر این شما نمی‌توانید کابینت کلاسیک یا کابینت چوبی به صورت آماده در بازار پیدا کنید چون چوب متریال گران قیمتی است و حتماً باید بعد از اندازه برداری و محاسبات دقیق برش خورده و استفاده شود تا کمترین دور ریز و هدر رفت را داشته باشیم.

چرا کابینت پیش ساخته نخریم؟

با توجه به وجود محدودیت طرح در کابینت‌ پیش ساخته ، شما امکان اجرای هر نوع طرح را سبک را ندارید. اگر تمایل دارید فضای آشپزخانه شما بسیار خاص باشد و از ایده­ای خارق العاده در طراحی آن استفاده کنید، انتخاب مدل­‌های آماده برای شما مناسب نیست. اغلب کابینت‌­های آماده با محدودیت رنگی مواجه هستند. عمده‌­ترین رنگ‌های این کابینت‌­های سفید، مشکی، قهوه­ای، رنگ چوب است. درنتیجه اگر تمایل دارید در طراحی آشپزخانه منزل خود از کابینت نئوکلاسیک با رنگ دلخواه استفاده نمایید قطعاً کابینت پیش ساخته برای شما انتخاب مناسبی نخواهد بود. 

یکی دیگر از مواردی که سبب می‌­شود، استفاده از کابینت‌­ پیش ساخته مناسب نباشد، کیفیت این محصول است. اغلب تولیدکنندگان به منظور کاهش هزینه‌­های تولید از ورقه‌­های بی‌کیفت استفاده می­‌کنند. این امر سبب می‌­شود پس از نصب کابینت‌­ها، بوی نامطبوعی در فضای آشپزخانه ایجاد شود. در انتها باید بگوییم دوام و ماندگاری کابینت‌­های پیش ساخته بسیار کم است. اگر به دنبال کابینت ماندگار با طول عمر بالا هستید، بهتر است نمونه‌­های سفارشی را انتخاب کنید.

دلیل ارزانی کابینت پیش ساخته چیست؟

برای انتخاب کابینت دو گزینه پیش رو دارید. می­‌توانید از کابینت‌­های آماده استفاده کنید یا اینکه کابینت سفارشی انتخاب نمایید. انتخاب کابینت سفارشی مزایای متعددی دارد. تنوع طرح، تنوع رنگ، تنوع مدل و ابعاد دلخواه عمده­‌ترین مزیت‌­های کابیت سفارشی است. البته هزینه خرید این نوع کابینت‌­ها بالا است. زیرا ابتدا سازندگان باید متراژ آشپزخانه شما را اندازه گیری کنند. سپس با توجه به مدل و رنگ انتخابی شما، طراحی کابینت‌­ها به صورت سه بعدی انجام می‌­شود. در انتها نیز با استفاده از ورقه‌­های باکیفیت ام دی اف و چوب، کابینت آشپزخانه شما ساخته می‌شود. 

برای ساخت کابینت سفارشی باید حدود 40 مرحله مختلف انجام شود. در نتیجه، از زمان انتخاب مدل تا نصب مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. با این حال، کابینت‌­های آماده دارای محدودیت رنگ، طرح و ابعاد هستند. تنها می­‌توان از بین رنگ‌ها و مدل‌های موجود، نمونه دلخواه را انتخاب کرد. نمی‌­توان ابعاد مدل پیش ساخته را تغییر داد. علیرغم همه این موارد، هزینه ساخت و نصب کابینت‌­ پیش ساخته بسیار کم است. و در مدت زمانی کوتاه می‌­توانید دکور آشپزخانه خود را تغییر دهید. اما قطعاً به کیفیت کابینت های گلاس با طراحی سفارشی نخواهد رسید.

چرا کابینت پیش ساخته ارزان­تر از سایر کابینت‌­هاست؟

همانطور که اشاره کردیم کابینت­‌ پیش ساخته به صورت انبوه توسط کارگاه‌­ها و کارخانه‌­های مختلف تولید می‌شود. بعلاوه، کابینت‌­های آماده با محدودیت طرح و رنگ مواجه هستند، و قابلیت تولید تمام مدل­‌ها وجود ندارد، در نتیجه، در مقایسه با کابینت‌­های سفارشی قیمت ارزان‌­تری دارند. اما به یاد داشته باشید، شما قدرت انتخاب تمام مدل‌­ها و تمام رنگ‌‎­ها با ابعاد خاص در کابینت­‌های آماده را ندارید. زیرا این کابینت‌­ها دارای ابعاد استاندارد و کاملاً مشخص هستند. 

در مجموع باید بدانید که هزینه تولید کابینت‌­های آماده برای تولیدکنندگان بسیار کم است. همین امر نیز دلیل کاهش قیمت نهایی این محصول است. البته عاملی مانند جنس ورق ام دی اف مصرفی، موثرترین عامل در تعیین قیمت نهایی این محصول است. توجه داشته باشید استفاده از ورق ­های نامطلوب می­‌تواند در افت کیفیت و کارایی کابینت‌­ها موثر باشد. 

کابینت پیش ساخته چه مزایا و معایبی دارد؟

هر محصولی که تولید می­‌شود، معایب و مزایای خاص خود را دارد. برای اینکه از خرید پشیمان نشوید باید از معایب و مزایا عمده هر محصول اطلاع کافی داشته باشید. در برخی موارد، افراد به دلیل پیروی از مد یا جریانی که در جامعه ایجاد شده، بدون توجه به کارایی، دوام، مزایا و معایب اقدام به خرید محصولی می­‌کنند. نتیجه این انتخاب قطعاً پشیمانی است. به همین دلیل تصمیم گرفته­‌ایم در این بخش به بیان معایب و مزایای عمده استفاده از کابینت­‌های آماده بپردازیم:

کابینت پیش ساخته چه مزایایی دارد؟

این محصول با کیفیت‌­های مختلف تولید و در بازار عرضه می‌­شود. قیمت نهایی آن در مقایسه با مدل‌­های سفارشی کمتر است. این امر امکان خرید کابینت با بودجه محدود را فراهم می­‌کند. 

  • این محصول در مدل­‌های مدرن و کلاسیک عرضه می‌­شود. در نتیجه، می‌­تواند سلیقه اغلب را پوشش دهد. 
  • مدت زمان لازم برای انتخاب، سفارش و نصب آن بسیار کم است. در طول مدت کمتر از یک هفته می­‌توانید کابینت‌­های خانه را تعویض کنید. 
  • این محصول از قابلیت جابجایی برخوردار است. به همین دلیل، نظافت بخش­‌های زیر آن بسیار آسان است. 

آیا کابینت پیش ساخته خوب است؟

اصلی ­ترین ایرادی که به کابینت­ های آماده وارد می­ شود، عدم پوشش تمام فضای آشپزخانه است. به دلیل اینکه ابعاد و اندازه این نوع کابینت بر اساس قالبی استاندارد طراحی شده، امکان پوشش فضاها یا آشپزخانه­ های بزرگ را ندارد. به همین منظور ناچار خواهید شد در مساحت­ های زیاد چند نوع کابینت سفارش دهید. که ممکن است از نظر رنگ تفاوت اندکی با یکدیگر داشته و از زیبایی فضای آشپزخانه بکاهند. 

برای کاهش قیمت، در ساخت کابینت­ های آماده از چوب و یراق­ های ارزان استفاده می­ شود. استفاده از ورقه ­های ارزان ممکن است بوی نامطبوع در آشپزخانه ایجاد کند. بعلاوه، به دلیل کیفیت پایین پس از مدت زمانی کوتاه ناچار به تعویض کابینت ­ها خواهید بود. برای اینکه خرید بهتری داشته باشید پیشنهاد می کنیم حتما با نحوه محاسبه آنلاین قیمت کابینت اطلاع پیدا کنید.

منبع : houzz.com

تاریخ بروزرسانی : 1400/09/12

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *