لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

لاندری روم که معادل فارسی عبارت (laundry room) است به معنای اتاق رخت شورخانه و یا خشک شویی به کار می‌رود که در معنای کلی، می‌توان آن را به عنوان مکانی برای شست و شوی لباس در نظر گرفت. به طور کلی لاندری روم از فضاهای پشتیبانی و خدماتی منازل مسکونی محسوب می‌شود. به دلیل وجود رطوبت در این فضا انتخاب صحیح متریال برای کابینت لاندری روم و طراحی اصولی آن یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که یک طراح داخلی باید حتماً به آن بپردازد. اما مهم‌ترین سوالی که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد این است که لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

در گذشته به طور معمول در زیر زمین خانه‌ها مکانی را برای شستشوی لباس و یا پرده در نظر می‌گرفتند اما امروزه با وجود ماشین‌های لباسشویی و قرار گیری آن در آشپزخانه به دلیل جاگیر بودن ماشین لباسشویی و سرو کار داشتن با آب و مواد شوینده که می‌توانند به کابینت آشپزخانه مخصوصاً اگر کابینت چوبی باشد آسیب برساند، استفاده از فضایی مجزا برای شستشو کاملاً منطقی و درست بنظر می‌رسد. مخصوصاً اگر متراژ خانه بزرگ باشد و با محدودیت مواجه نباشیم.

در معماری‌ نوین، فضایی مستقل برای شستن لباس‌ها و قرار دادن ماشین لباسشویی در نظر گرفته می‌شود و کلیه امور شستشو و ابزار و لوازم مورد نیاز برای انجام این کار در این محل قرار داده می‌شود. از جمله وسایلی که در اتاق لاندری کاربرد زیادی دارد، میز اتو، ماشین خشک شویی، جالباسی برای آویزان کردن لباس‌ها پس از شستشو، بند رخت، صابون و مواد شوینده، قفسه‌های لباس‌ها، سبد برای جدا کردن لباس‌های تمیز و کثیف و…. را نام برد.

کابینت لاندری روم

4 پیشنهاد کاربردی برای داشتن اتاق لاندری بهتر

  1. نورپردازی مناسب اتاق لاندری روم اهمیت زیادی دارد و باید به بهترین نحو انجام شود. استفاده از لامپ‌های LED و ترکیب نور مهتابی و آفتابی کاملاً پیشنهاد می‌شود.
  2. استفاده از هواکش و تهویه مطبوع به دلیل استفاده از مواد شوینده قوی و جلوگیری از مسمومیت کاملاً ضروری خواهد بود. البته توجه داشته باشید داشتن پنجره رو به بیرون کمک زیادی به سیستم تهویه خواهد کرد.
  3. جهت زیباسازی دکوراسیون و کابینت لاندری روم می توانید از گلدان‌های کوچک و وسایل تزئینی و اکسسوری استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید که با استفاده زیاد از این وسایل باعث دست و پاگیر شدن و شلوغی محیط لاندری روم نشوید.
  4. بجای استفاده از کابینت‌های معمولی که جای زیادی را اشغال می‌کنند و مدام باید درب آنها را باز و بسته کنید، بهره گیری از شلف‌های دیواری برای قرار دادن وسایل سبک مانند حوله کاملاً کاربردی خواهد بود.

نحوه طراحی فضای لاندری

طراحی فضای لاندری باید به نحوی باشد که تمامی وسایل مربوط به نظافت لباس‌ها، اتو کردن و خشک کردن آن‌ها و … در این فضا تعبیه شوند. درست است که laundry room در معرض دید عموم نیست اما با توجه به اینکه بیشتر بانوان زمان زیادی از وقت خود را صرف شستن و اتو کردن لباس‌ها می‌نمایند، بهتر است این محیط با طراحی مناسب، به یک فضای جذاب و کاربردی در خانه تبدیل شود. به عنوان مثال می‌توان دیوارهای این اتاق را قفسه بندی کرد و جایی برای آویزان کردن لباس‌ها در نظر گرفت. در حال حاضر در بسیاری از هتل‌های لوکس نیز این بخش به سبک مدرن طراحی می‌شود.

انتخاب صحیح متریال برای کابینت لاندری روم

ضرورت انتخاب صحیح کابینت لاندری روم چیست؟ این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که برای شستشوی لباس در این مکان با میزان زیادی از آب و رطوبت سر و کار داریم. بنابراین بهتر است از کابینت‌ ضد آب برای این بخش استفاده کنیم.

بطور کلی دو نوع کابینت مقاوم در برابر رطوبت وجود دارد : کابینت PVC و کابینت‌هایی که با رنگ‌های ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت، تولید می‌شوند که در مقایسه با کابینت‌های پی وی سی قیمت بالاتر اما ظاهری مدرن و لوکس دارند. در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب کابینت‌های چوبی رنگ شده مانند کابینت کلاسیک باید در نگهداری و استفاده صحیح از آنها دقت بیشتری به خرج دهید. حتی اگر رنگ مصرفی ضد آب هم باشد نباید مستقیم با آب در تماس باشند در غیر این صورت احتمالاً متحمل هزینه‌های زیادی بابت تعمیر یا تعویض کابینت خواهید شد.

3 اصل کاربردی در طراحی لاندری

توجه به محل نصب ماشین لباسشویی اصلی‌ترین عنصر در اتاق لباسشویی و یا لاندری روم، ماشین لباسشویی است. بنابراین محل قرار گرفتن این عنصر در این فضا بسیار حائز اهمیت است. لذا باید از قبل برای طراحی یک مکان مخصوص برای ماشین لباسشویی برنامه ریزی کنید. در حقیقت ماشین لباسشویی در این مکان باید به گونه‌ای نصب شود که به راحتی در دسترس باشد و برای باز شدن درب آن و استفاده راحت از آن، فضای خالی به میزان کافی، وجود داشته باشد از طرف دیگر لازم است محل نصب ماشین لباسشویی در جایی باشد که دسترسی به پشت آن نیز آسان باشد تا چنانچه نیاز به تعمیر داشته باشد، به مشکلی بر نخورید.

کاربرد کمد و قفسه برای نظم دهی به فضا

در لاندری روم می‌توان از کمد و یا قفسه نیز استفاده کرد. قفسه و کمدهایی که در طراحی این اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرند موجب می‌شوند تا نظم بیشتری در این اتاق به وجود بیاید. از طرف دیگر می‌توان انواع پودرها و مایعات و شوینده‌ها، میزهای اتو و… را در این کمدها و قفسه‌ها، تعبیه نمود تا فضای اتاق رخت شور خانه مرتب باشد. از طرف دیگر می‌توان ماشین لباسشویی و ماشین خشک کن را به نحوی قرار داد که توسط این کمدها محصور شده باشند و چیدمانی زیبا ایجاد کنند.

نورپردازی و استفاده از پتانسیل رنگ‌ها

نور مناسب برای این اتاق نوری است که طبیعی باشد تا از این طریق بتوانیم لکه‌های روی لباس‌ها را به خوبی مشاهده نماییم و یا میزان کثیفی آن‌ها را ببینیم. اما برای زیباسازی این فضا می‌توان از نورهای زیر کابینتی استفاده کرد و یا یک چراغ بزرگ که موجب می‌شود فضای این اتاق به اندازه کافی روشن و بزرگ نشان داده شود به کار برد. با استفاده از نورپردازی‌های مختلف از جمله نور سقفی، آویز و یا ترکیبی از تمامی این نورها، نیز می‌توان هم به زیبایی اتاق رخت شور خانه کمک کرد و هم نور کافی آن را تامین نمود.

با استفاده از رنگ‌های شاد و انرژی بخش نیز می‌توان فضای این اتاق را روشن‌تر و بزرگ‌تر از حد معمول آن، جلوه داد. چراکه فضایی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود به طور معمول، فضایی کوچک است. بنابراین به کار بردن رنگ‌های شاد می‌تواند این فضا را بزگ و روشن نشان دهد.

ضرورت استفاده از لاندری روم در خانه‌های بزرگ چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم ماشین‌های لباسشویی، در حال حاضر در آشپزخانه‌های منازل، جای گرفته‌اند. در این مکان، این امکان وجود دارد که به دلیل استفاده از آب، رطوبت ایجاد شده به کابینت‌های آشپزخانه برسد و به آن‌ها آسیب برساند. بنابراین و برای پیشگیری از اینگونه مشکلات، بهتر است تا فضایی جداگانه را برای شستن لباس‌ها و هم‌چنین خشک کردن آن‌ها در نظر بگیریم.

برای این مورد می‌توانیم به راحتی بخش‌هایی از فضای خانه را که از آن استفاده مفیدی نمی‌شود به این امر اختصاص دهیم و پس از اعمال چند تغییر کوچک و پس از انجام یک طراحی و دکوراسیون مناسب و مطابق با سلیقه شخصی خود، از این مکان‌ها به عنوان اتاق رخت شور خانه استفاده نماییم. از جمله می‌توان در بخش‌هایی از خانه مانند فضایی که در زیر پله‌ها وجود دارد این اتاق را طراحی نمود و یا یک اتاق کوچک در یک خانه بزرگ را به این امر اختصاص داد. رختکن حمام نیز مکانی مناسب برای دایر کردن لاندری روم است. یا حتی می‌توان زیر زمین یک خانه را با طراحی جالب توجه به اتاقی برای شستن لباس‌ها و جمع‌آوری آن‌ها تبدیل نمود.

منابع : elledecor | laundry room

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *