تاج کابینت مدرن با تاج کابینت کلاسیک چه تفاوتی دارد؟

کابینت‌ تاج دار محدود به سبک خاصی نیست و تقریباَ می‌توان گفت در تمامی کابینت‌ها می‌توان از تاج برای تزئین قسمت بالای آن بهره برد. اما بطور کلی تاج‌های برجسته بیشتر در کابینت کلاسیک و یا نئوکلاسیک، دیده می‌شوند. شاید در گذشته استفاده از تاج برای بالای کابینت خیلی رایج نبود و ضرورتی به استفاده از آن وجود نداشت اما امروزه با تغییر سلیقه‌ی دکوراتیو بیشتر افراد استفاده از تاج‌ در طراحی کابینت‌ اجتناب ناپذیر است. تاج‌ کابینت‌ را می‌توان به شکل‌های متنوعی اجرا کرد همچنین در ساخت آن می‌توان از مواد و متریال‌ متفاوتی استفاده کرد اما رایج‌ترین و پرکاربرد‌ترین متریال برای این بخش از کابینت آشپزخانه قطعاَ چوب و ام دی اف است.

انواع تاج کابینت

کابینت تاجدار به طور معمول، به دو صورت ساخته می‌شود که عبارتند از: کابینت‌های تاجدار آماده و یا کارخانه‌ای و کابینت‌های تاج دار دست ساز. اصولاً تاج‌هایی که با استفاده از CNC به صورت ماشینی ساخته می‌شوند قیمت پایین‌تری دارند. در بیشتر کابینت‌های شرکتی از این نوع تاج استفاده می‌شود. اما تاج‌هایی که با هنر دست نجاران به وسیله‌ی چوب و MDF اجرا می‌شوند اصالت و ارزش زیادی دارند و در کارهای لوکس چوبی کاربرد بیشتری دارند.

1) تاج کارخانه‌ای

تاج‌های شرکتی و کارخانه‌ای به صورت آماده در بازار موجودند، دارای طرح‌های مختلفی هستند اما نسبت به تاج‌های سفارشی که به شکل دستی ساخته می‌شوند تنوع کمتری دارند. مهم‌ترین ویژگی تاج‌های شرکتی دقت بالا در اندازه گیری و برش است که باعث می‌شود اجرای کابینت آشپزخانه شما بهتر و دقیق تر انجام شود.  

2) تاج دست ساز

در برابر تاج آماده، تاج دست ساز، قرار می‌گیرد که توسط کابینت سازان، ساخته می‌شوند. به طور معمول، کابینت سازان، این تولیدات را با توجه به نیاز مشتری و مطابق با سایر عناصر موجود در آشپزخانه، طراحی می‌کنند و می‌توانند انواع رنگ‌ها و طرح‌ها را برای آن در نظر بگیرند. بنابر این تنوع در این نوع تاج‌ها بیشتر است.

ارتفاع استاندارد برای کابینت تاج دار چقدر است؟

به طور کلی، می‌توان گفت اندازه‌ی تاج‌ تا حدی به سلیقه‌ی طراح و کارفرما بستگی دارد اما حفظ تناسب مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود اندازه‌ی تاج از رنج استاندارد خارج نشود. نوع سبک کابینت با مدل و ارتفاع تاج رابطه‌ی مستقیمی دارد. (برای کابینت‌های مدرن از تاج ساده و کوچک‌تر استفادهمی‌شود و برای کابینت تمام چوب سبک کلاسیک غالباَ از تاج‌های بزرگ تر و پرکار‌تر استفاده می‌کنند).

 به طور معمول، ارتفاع تاج کابینت می‌تواند از 5 تا 15 سانتیمتر، تعیین می‌شود اما بسته به سبک طراحی و ارتفاع سقف و حفظ تناسب می‌توان ارتفاع بیشتری هم برای آن در نظر گرفت (همه چیز بستگی به شرایط دارد). در سبک‌های کلاسیک مانند کابینت رومی لازم است تاج‌ها به نحوی طراحی شوند که جلوه بیشتر و بهتری به آشپزخانه بدهند. بنابراین در این دسته از کابینت‌ها هر چه تاج، برجسته‌تر و پرکار تر باشد زیبایی بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.

کابینت تاج دار مدرن

همانطور که اشاره شد، کابینت‌هایی که در سبک مدرن، طراحی می‌شوند نیازمند به کارگیری عناصر و اجزائی مانند تاج نیستند. بنابراین در کابینت‌های مدرن از تاج استفاده نمی‌شود. اما در صورتی که از تاج در کابینت مدرن استفاده شود باید ابعاد تاج مورد نظر بسیار کوچک و ساده باشد. چراکه همان‌طور که می‌دانید ویژگی اساسی این دسته از کابینت‌ها، مینیمال بودن و سادگی آن‌ها است. بنابراین لازم است حتما تاج این دسته از تولیدات هم به نحوی طراحی شود که به سادگی کار لطمه وارد نکند و تناسب طراحی را از بین نبرد.

کابینت تاج دار بهتر است یا بدون تاج چرا؟

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد شاید اینطور به نظر برسد که تاج کابینت، یک جزء بسیار کوچک و غیر موثر در کابینت آشپزخانه به شمار می‌رود. در صورتی که در حقیقت، اینطور نیست. تاج با وجود اینکه جزء کوچکی در طراحی این محصولات است می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی را در محیط مورد استفاده به وجود آورد. در حقیقت همین جزء کوچک است که می‌تواند آشپزخانه منزل شما را از دیگر آشپرخانه‌ها متمایز کند و به آن، جلوه خاصی ببخشد. از طرف دیگر، به کارگیری این بخش در طراحی کابینت، موجب می‌شود تا کابینت سازان نیز بهتر بتوانند طرح خود را تکمیل کنند و آن را به نحو بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

انواع تاج کابینت

تاج‌های کابینت‌ها از نظر رنگ، با یکدیگر متفاوتند. به عنوان نمونه، بعضی از انواع این محصولات را می‌توان همرنگ با کابینت آشپزخانه، طراحی کرد. این در حالی است که در بعضی از موارد، تاج بهتر است به صورت متضاد با رنگ کابینت، طراحی شود. به طور معمول در کابینت‌های سبک مدرن، اگر بخواهند از تاج استفاده کنند رنگ آن متضاد با رنگ سایر کابینت‌ها انتخاب می‌شود. اما در کابینت‌ نئوکلاسیک تاجدار، رنگ این بخش باید به صورت همرنگ، متشابه و متناسب با سایر اجزای آشپرخانه از جمله کابینت‌ها باشد.

انتخاب تاج کابینت آشپزخانه

تاج‌ها علاوه بر رنگ، از نظر جنس و متریال مورد استفاده نیز دارای چند نوع هستند که عبارتند از تاج کابینت ام دی اف و چوبی. انتخاب جنس تاج تا حدی به سایر اجزاء کابینت از جمله درب آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر درب کابینت چوبی و برجسته انتخاب شود بهتر است تاج هم از جنس همان چوب باشد تا هماهنگی بیشتری میانه تاج و نمای کابینت ایجاد شود.

تاج کابینت ام دی اف

این کابینت‌ها از ام دی اف به وجود آمده‌اند و می‌توانند در سبک کلاسیک و مدرن تولید و استفاده شوند. بنابراین تاج‌های کابینت که از ام دی اف تشکیل شده‌اند هم می‌توانند در تمامی سبک‌ها دارای کاربرد وسیع باشند.

تاج کابینت های گلاس

کابینت‌های های گلاس از نوع کابینت مدرن به شمار می‌روند. بنابراین تاج‌های این محصولات نیز باید در سایزها و ابعاد کوچک و ساده و متناسب با ویژگی‌های کابینت‌های مدرن، طراحی شوند.

تاج کابینت ممبران

از ممبران به طور معمول، در تولید کابینت‌های کلاسیک، استفاده می‌شود. لذا تاج‌های این محصولات نیز باید اندازه‌ها و ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد.

تاج پی وی سی

پی وی سی، از جمله متریال‌هایی است که از آن در ساخت انواع تاج استفاده می‌شود. از جمله، می‌توان این ماده را در تولید تاج برای کابینت‌های کلاسیک، مدرن، مات، براق و… مورد استفاده قرار داد.

منبع : diynetwork

بروزرسانی : 1400/03/11

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *