درب هلالی چوبی

درب هلالی چوبی از کجا تهیه کنیم؟

یکی از انواع درب‌های چوبی که بیشتر در قسمت ورودی ساختمان‌ کاربرد دارد، درب هلالی چوبی شکل است. همان‌طور که از نام این نوع از درب‌ها مشخص است درب هلالی چوبی نوعی درب لابی یا ورودی است که در ساخت آن‌ از متریال چوب طبیعی استفاده می شود. نکته قابل توجه در طراحی این نوع از درب‌ها، قسمت گرد و نیم دایره ای است که معمولاً در بخش‌های بالایی درب طراحی می شود. در ساخت بیشتر درب های قوس دار استفاده از ترکیب شیشه و چوب رایج است که هم به زیبایی کار افزوده می شود و هم باعث عبور نور و بهره گیری از نور طبیعی می شود.

در ساخت درب های هلالی و قوس دار از چه متریالی استفاده می شود؟

همان‌طور که می‌دانید ماده اولیه و اصلی در ساخت درب ورودی هلالی و گرد، چوب است که می تواند هم به شکل خام و هم فرآوری شده استفاده شود. علاوه بر بهره گیری از چوب طبیعی درختانی مانند راش، بلوط، گردو و چوب روسی یا نراد، انواع روکش چوبی و رنگ چوب هم در طراحی و تولید این نوع از درب ها به کار می رود.

مواد اولیه مصرفی

  • چوب های روسی، راش و بلوط مهمترین چوب های هستند که در تولید درب چوبی کاربرد دارند.
  • روکش چوب هایی که بافت زیبایی دارند مثل بلوط، ملچ و گردو پارکاربرد ترین روکش های طبیعی در ساخت درب های چوبی هستند.
  • ورق های MDF ، HPL و پلی وود هم جزو متریال کاربردی و استراتژیک در تولید درب های چوبی هستند.
درب هلالی چوبی
درب هلالی چوبی

انتخاب بهترین چوب برای تولید درب ورودی گرد

از جمله چوب‌های طبیعی که در ساخت انواع درب هلالی و گرد مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به چوب درختانی از قبیل راش، بلوط، گردو، گیلاس، افرا، چوب کاج، صنوبر، یولکا، ماهون، سرو و… اشاره کرد. لازم به ذکر است که هر یک از انواع این چوب‌ها دارای دوام و میزان ماندگاری مخصوص به خود هستند. بنابراین عامل اصلی و اولیه در تعیین کیفیت درب هلالی چوبی جنس و کیفیت چوب به کار رفته در طراحی و ساخت آن است.

در حقیقت، همین عامل یعنی استفاده از چوب طبیعی درختان در طراحی و ساخت انواع درب هلالی، موجب می‌شود تا قیمت این نوع از درب‌ها نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و نسبت به دیگر انواع متریال‌ با کیفیت‌تر باشد. از میان این نوع از چوب‌ها چوب درخت گیلاس و راش برای ساخت درب ورودی هلالی ساختمان، مناسب‌تر هستند. علاوه بر استفاده از این چوب ها در تولید درب های ورودی ساختمان، بسیاری از سازندگان درب‌های چوبی، از چوب بلوط برای ساخت اینگونه درب ها استفاده می‌کنند.

کاربرد HDF در طراحی درب هلالی چوبی

علاوه بر استفاده از چوب درختان در ساخت درب چوبی گرد از متریال مانند اچ دی اف نیز در تولید این نوع از درب‌ها استفاده می‌شود. این نوع از درب‌ها از نظر کیفیت نسبت به درب‌هایی که از چوب درختان طبیعی ساخته شده‌اند در حد پایین‌تری قرار می‌گیرند. همین عامل موجب می‌شود تا این نوع درب‌های چوبی، از نظر قیمت نیز ارزان‌تر از درب‌های تولید شده با چوب طبیعی باشند. درب چوبی HDF از فیبر متراکم شده، به وجود می‌آید.

به عبارت بهتر می توان گفت HDF نوع متراکم تر ورق MDF است که دوام بیشتری نسبت به آن دارد. بیشترین کاربرد ورق HDF در ساخت قسمت های صاف و روی درب است (برای تولید چهارچوب درب از چوب طبیعی معمولاً استفاده می شود) از hdf و mdf در ساخت درب‌ کشویی و ریلی نیز استفاده می‌شود.

تفاوت روکش HPL و روکش طبیعی چیست؟

HPL نوعی روکش ضخیم از جنس P.V.C است که روی ورق MDF یا HDF پرس می شود و در ساخت انواع درب و صفحه کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اچ پی ال است. این نوع روکش دوام زیادی در محیط رطوبت دارد و به راحتی تمیز می شود اما بدلیل اینکه نسبت به آفتاب و حرارت حساس است بیشتر برای تولید درب های داخلی و سرویسی کاربرد دارد نه درب های ورودی ساختمان که در فضای بیرونی و در تماس با عوامل محیطی قرار دارند. بنابر این در بیشتر موارد بجای استفاده از این نوع روکش در تولید درب هلالی چوبی از روکش چوبی استفاده می کنیم که بافت زنده و زیبایی دارد.

مقایسه قیمتی روکش طبیعی و مصنوعی

طبعاً هزینه درب هایی که با چوب یا روکش چوب طبیعی طراحی می شوند بالاتر از درب های معمولی است. اما کمتر کسی پیدا می شود که به راحتی از زیبایی کارهای چوبی گذر کند و متریال دیگری را برای این منظور انتخاب نماید.

استفاده از ام دی اف در ساخت درب هلالی چوبی

به طور کلی می‌توان گفت انواع درب چوبی که با روکش چوب، ساخته می‌شوند از نظر زیبایی و هم‌چنین از نظر قیمت، درب‌هایی مناسب به شمار می‌روند. این نوع از درب‌های چوبی، به دلیل برخورداری از روکش چوب، ظاهر مناسبی دارند. از طرف دیگر قیمت آن‌ها نیز نسبت به درب‌های تمام چوب، بسیار کم‌تر است. کیفیت این نوع از درب‌ها بسته به نوع ام دی اف به کار رفته در تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. از طرف دیگر جنس و یا میزان مرغوبیت ام دی اف نیز در تعیین قیمت نهایی درب هلالی چوبی اثرگذار است.

بطور کلی ام دی اف خام در تولید انواع درب‌های چوبی کاربرد زیادی دارد. یکی از درب‌هایی که از ام دی اف و چوب برای ساخت آن استفاده می‌شود، درب‌ فریم لس است که ظاهری مدرن و بسیار زیبا دارد. قیمت درب فریم لس در حال حاضر (دی ماه سال 1402) از لنگه ای 25 میلیون تومان شروع می‌شود.

قیمت درب هلالی چوبی

قیمت این نوع از درب‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت در این زمینه، عواملی از قبیل نوع چوب به کار رفته در ساخت درب، از جمله چوب درختان طبیعی و یا روکش و یا رنگ چوب، اندازه و یا ابعاد متریال مورد نظر، هم‌چنین تک لنگه بودن درب ورودی هلالی و یا دو لنگه بودن آن، موجب می‌شود تا قیمت این نوع از درب‌ها مشخص گردند. از طرف دیگر جنس چوب مورد نظر، هم‌چنین میزان طرح‌ها و یا کتیبه‌هایی که در ساخت درب، مورد استفاده قرار گرفته‌اند نیز در تعیین قیمت آن اثرگذار هستند.

سایر عوامل موثر بر قیمت درب

از دیگر عوامل موثر بر تعیین قیمت درب هلالی چوبی، رنگ کاری نهایی آن‌ها است. انجام این کار با توجه به میزان مهارت استادکار، رنگ کاری و برند رنگ مورد استفاده نیز متفاوت می‌شود. نحوه ساخت و کیفیت متریال مصرفی انواع درب هلالی چوبی نیز در تعیین قیمت نهایی آن موثر است. بنابر عواملی که گفته شد، قیمت این نوع از درب‌ها را نمی‌توان از قبل تعیین نمود و بسته به نوع سفارش مشتری، این میزان تغییر می‌کند. البته نسخه‌های اقتصادی تری نیز مانند درب پلی وود وجود دارد که خاصیت ضد آب دارد و بیشتر در محیط‌های مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیفیت درب هلالی چوبی هلالی

همان‌طور که گفته شد در ساخت درب هلالی، چوب‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان انواع مختلف این چوب‌ها، چوب درختان طبیعی، کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به دیگر انواع متریال‌ها دارند. بنابراین در هنگام خرید این نوع از درب‌ها علاوه بر توجه به ویژگی‌های ظاهری، توجه به عوامل تعیین کننده کیفیت درب چوبی از قبیل نوع چوب، روش ساخت درب، رنگ به کار رفته در تولید درب و.. نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

منابع :  archiexpo  تاریخ بروزرسانی : 1402/11/15

امتیاز شما به این مقاله 4.5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا