درب فریم لس چیست؟

درب فریم لس از نظر مفهومی به درب‌ بدون چهارچوب گفته می‌شود اما اصولاً چنین دربی وجود خارجی ندارد! تمامی درب‌ها برای باز و بسته شدن و ایستایی بیشتر به چهارچوب نیاز دارند. آنچه که امروزه با عنوان درب‌ فریم لس (frameless doors) در بازار، به فروش می‌رسد در واقع ‌درب‌ چهارچوب مخفی است. چهارچوب این درب‌ها غالباً به شکل مخفی و توکار با استفاده از متریال آلومینیوم و چوب طراحی می‌شود به همین دلیل به این درب‌ها اصطلاحاً درب چهارچوب مخفی نیز گفته می‌شود.

ایده درب فریم لس از کجا شکل گرفت؟

استفاده از درب‌های مخفی برای طراحی فضایی کاملاً شخصی و نگهداری از اجناس گران قیمت ایده ای جالب است که از قرن‌ها پیش خصوصاً در خانه‌های بزرگ و لوکس، کاربرد داشته است. یکی از انواع درب‌های مخفی، درب فریم لس است که اولین بار توسط شرکت لوالدی (Lualdi) ایتالیا تولید و روانه بازار شد. در حال حاضر شرکت‌های ارسی، اشنیز و مونته مهم‌ترین تولیدکنندگان درب‌های فریم لس در ایران هستند که سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

درب فریم لس آکوستیک

درب فریم لس آکوستیک

درب فریم لس با پوشش میکروسمنت

درب فریم لس با پوشش میکروسمنت

درب فریم لس با رنگ پلی اورتان پوششی

درب فریم لس با رنگ پلی اورتان پوششی

درب فریم لس دو لنگه

درب فریم لس دو لنگه

بخش 1 : آشنایی با انواع درب‌ فریم لس
درب فریملس شرکت ارسی

انواع درب فریم لس

معمولاً چهارچوب درب‌های فریم لس به دو صورت آلومینیومی و چوبی اجرا می‌شود. همچنین بخش‌های داخلی درب با استفاده از چوب روسی یا آلومینیوم طراحی می‌شود اما در انتخاب نوع فینیشینگ و روکش درب تنوع متریال بیشتر است و همه چیز به سلیقه و نوع کاربری شما بستگی دارد. 

بر اساس نوع روکش
  • درب فریم لس با روکش چوب طبیعی
  • درب فریم لس با روکش رنگ پلی اورتان
  • درب فریم لس با روکش PVC
  • درب فریم لس با روکش SPL (طرح سرامیک)
بر اساس نوع درب
  • درب فریم لس با کلاف چوبی و چهارچوب آلومینیومی
  • درب فریم لس شیشه ای
  • درب فریم لس لولا محور (پیوت)
  • درب فریم لس آکوستیک (عایق صدا)

بخش 2 : معرفی متریال مصرفی درب‌ فریم لس
درب اتاقی فریم لس

متریال مصرفی درب فریم لس

  • فرآورده‌های چوبی (چوب روسی، MDF خام، پلای وود یا تخته چند لایی، روکش چوب طبیعی)
  • رنگ پلی اورتان وارداتی یا روکش PVC (جهت پوشش روی درب)
  • نوار درزگیر مخصوص (جهت جلوگیری از آسیب پوشش درب به دلیل باز و بسته شدن مکرر)
  • نوار درزگیر اتوماتیک برای قسمت زیر درب (جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و بوی نامطبوع سرویس و حمام)
  • پروفیل آلومینیومی با رنگ آنادایز برای چهارچوب درب (با رنگ بندی نقره‌ای، مشکی و سفید)
  • لولا مخفی ایتالیایی یا آلمانی (با رنگ بندی نقره‌ای، مشکی، طلایی و سفید)
  • دستگیره مدرن با قفل مگنتی اتوماتیک
  • شیشه در انواع و ضخامت‌های مختلف (مخصوص درب شیشه ای فریم لس)
درب فریم لس چوبی
دلیل استفاده از چهارچوب آلومینیومی مخفی چیست؟

همانطور که می‌دانید چوب، بافت طبیعی و زنده‌ای دارد. به دلیل اینکه چوب همواره درصد کمی رطوبت دارد و با مرور زمان این رطوبت کاهش یافته و چوب مقدار کمی تغییر فرم می‌دهد. (دچار تابیدگی می‌شود) همچنین سرما و گرمای شدید باعث انبساط و انقباض چوب و تغییر سایز آن می‌شود.

همانگونه که می‌دانید چهارچوب درب فریم لس باید کاملاً ثابت و پایدار باشد تا درب هنگام باز و بسته شدن عملکرد مناسبی داشته باشد، این نیاز با استفاده از آلیاژ فلزی و آلومینیوم تامین می‌شود اما با چوب امکان پذیر نیست. به عبارت بهتر در اثر باز و بسته شدن درب‌ فریم لس با چهارچوب چوبی احتمال ترک برداشتن دیوار وجود دارد.  

بهترین زمان برای اجرای درب فریم لس

بهترین زمان برای نصب درب فریم لس در حین نازک کاری ساختمان است. چون باید حتماً درون دیوار ساب فریم (پروفیل آهنی) نصب شود و بعد فریم آلومینیومی روی ساب فریم نصب شود. این کار در دراز مدت باعث جلوگیری از ترک خوردن دیوار در اثر باز و بسته شدن درب می‌شود. در صورتیکی نازک کاری ساختمان به پایان رسیده باشد، می‌توان با کوچک‌تر در نظر گرفتن عرض درب‌ها، ابتدا (sub frame) و سپس (frame) را نصب کرد.

درب فریم لس اُرسی

درب فریم لس ضد آب

از درب‌های فریم لس ضد آب در محیط های مرطوب مانند نواحی شمالی کشور و همچنین حمام و سرویس بهداشتی بیشتر استفاده می‌شود.

با توجه به ضد زنگ بودن فریم آلومینیومی درب های فریم لس، استفاده از این چهارچوب‌ها برای نقاط مرطوب بلا‌مانع است. اما با توجه به چوبی بودن خود درب، باید راهکاری برای محافظت از مغز چوبی درب در برابر رطوبت پیدا کرد.

دستگیره مخفی درب فریم لس

قیمت درب فریم لس

قیمت درب‌های فریم لس یا فریم مخفی بستگی زیادی به ابعاد، نوع و مقدار مواد اولیه‌ مصرفی دارد. مهم‌ترین پارامترهایی که تاثیر زیادی بر قیمت درب فریم لس دارد. عبارتند از: 

  • ایرانی یا خارجی بودن فریم درب و ضخامت پروفیل
  • ابعاد درب (درب‌های بزرگتر ام دی اف، چوب و یراق بیشتری نیاز دارند)
  • هزینه‌های اجرایی (دستمزد نیروی کار، بسته بندی، ارسال و نصب)

درب فریم لس با متریال خارجی

چهارچوب‌ آلومینیومی درب‌های فریم لس در ضخامت‌ها و گرید‌های کیفی مختلف در داخل و خارج کشور تولید می‌شود. اما نوع وارداتی آن کیفیت بالاتری دارد به همین جهت چهارچوب آلومینیومی درب‌های فریم لس مجموعه اُرسی تماماً از کشور ترکیه وارد می‌شود تا کیفیت محصول نهایی با کشورهای اروپایی برابری کند. تقریباً می‌توان گفت نیمی از قیمت درب فریم لس را هزینه‌های مربوط به طراحی، ساخت و نصب فریم درب تشکیل می‌دهد.

دستگیره مخفی درب فریم لس

درب فریم لس با چهارچوب چوبی مخفی

یکی از انواع درب‌های فریم لس، درب‌هایی هستند که کاملاً از چوب ساخته می‌شوند. به عبارت بهتر در این مدل درب‌ها، چهارچوب چوبی جایگزین فریم آلومینیومی خواهد شد. استفاده از چوب بجای آلومینیوم یک مزیت و یک ایراد اساسی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم :

مزیت استفاده از فریم چوبی بجای آلومینیومی

مهم‌ترین مزیتی که باعث می‌شود بعضی از سازندگان و طراحان از فریم چوبی برای درب فریم لس استفاده کنند، اول قیمت مناسب‌تر چوب در مقایسه با آلومینیوم است که در تیراژ بالا از نظر هزینه صرفه جویی مناسبی به همراه دارد و مزیت دومی که استفاده از چوب بجای آلومینیوم در ساخت چهارچوب درب فریم لس ایجاد می‌نماید، خاصیت فرم پذیری بسیار خوبی است که چوب طبیعی دارد. بطوری که می‌توان از چهارچوب‌هایی که قسمت بالای آن هلالی و نیم دایره است، استفاده کرد. در صورتیکه در فریم‌های آلومینیومی چنین قابلیتی وجود ندارد.

چرا استفاده از فریم چوبی توصیه نمی‌شود؟

همانطور که می‌دانید چوب، بافت طبیعی و زنده‌ای دارد. به دلیل اینکه چوب همواره درصد کمی رطوبت دارد و با مرور زمان این رطوبت کاهش یافته و چوب مقدار کمی تغییر فرم می‌دهد. (دچار تابیدگی می‌شود) همچنین سرما و گرمای شدید باعث انبساط و انقباض چوب و تغییر سایز آن می‌شود.

همانگونه که می‌دانید چهارچوب درب فریم لس باید کاملاً ثابت و پایدار باشد تا درب هنگام باز و بسته شدن عملکرد مناسبی داشته باشد، این نیاز با استفاده از آلیاژ فلزی و آلومینیوم تامین می‌شود اما با چوب امکان پذیر نیست. به عبارت بهتر در اثر باز و بسته شدن درب‌ فریم لس با چهارچوب چوبی احتمال ترک برداشتن دیوار وجود دارد.      

درب فریم لس مدرن

درب فریم لس با روکش PVC

روکش PVC یکی از روکش‌های پر مصرف در صنعت ساختمان و دکوراسیون است که هم در تولید انواع درب و هم کابینت آشپزخانه و سایر محصولات بکار می‌رود.

  • مهم‌ترین خاصیت روکش PVC، ضد آب بودن آن است.
  • مهم‌ترین عیب این روکش‌ها مصنوعی بودن آن است.

بدلیل حساس بودن روکش چوب طبیعی و رنگ نسبت به محیط مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی اغلب برای این نقاط از درب‌های HPL (درب MDF یا HDF با روکش PVC) استفاده می‌شود. درب فریم لس با روکش PVC هم کاربردی شبیه به درب‌های HPL دارد و ضد آب است. 

درب بدون چهارچوب روکش چوب

درب فریم لس با روکش طبیعی

روکش چوب طبیعی به علت داشتن بافت زیبا و رنگ پذیری عالی کاربرد زیادی در نجاری و تولید درب‌های چوبی دارد. درب تولید شده با ورق‌های mdf روکش شده با چوب طبیعی از نظر کیفی جزو درب‌های چوبی لوکس محسوب می‌شود. انواع روکش چوبی مصرفی در ساخت درب‌های فریم لس عبارتند : راش، بلوط، گردو، ملچ، ماهگونی، زیتون و …

درب‌های روکش چوبی بعد از تولید احتیاج به رنگ آمیزی دارند تا هم ظاهر زیباتری پیدا کنند و هم در برابر عواملی مانند آب و خط و خش مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. استفاده از رنگ علاوه بر محافظت از چوب باعث ایجاد تنوع بیشتر در رنگ بندی درب می‌شود. 

درب بدون چهارچوب

درب چهارچوب مخفی خام

یکی از اهداف تولید درب‌های بدون چهارچوب و المان‌های اضافه این است که بتوان هماهنگی و یکپارچگی میان درب و دیوار‌های اطراف به وجود آورد. به همین منظور غالباً سعی بر این است که رنگ درب و دیوار‌ها یکسان انتخاب شود. بنابر این در بسیاری از پروژه‌ها، کارفرمایان ترجیح می‌دهند که درب فریم‌لس را به صورت خام تهیه کنند و بر اساس سلیقه‌ی شخصی و رنگ دیوار واحد مورد نظر درب را رنگ آمیزی نمایند.

بهترین رنگ‌هایی که برای درب‌های چوبی استفاده می‌شود رنگ‌های پلی اورتان و پلی استر خارجی هستند. این دو رنگ از نظر کیفی و قیمتی در یک سطح هستند با این تفاوت که رنگ پلی اورتان به سرعت خشک می‌شود و روند اجرایی سریع‌تری دارد، بنابر این رنگ پلی اورتان در صنایع چوبی کاربرد بیشتری دارد. 

لولای مخفی یا سه بعدی

لولا و اتصالات درب فریم لس

دقت و توجه به جزئیات در طراحی درب فریم لس حرف اول و آخر را می‌زند. انتخاب اتصالات و قفل و دستگیره مناسب برای این درب‌ها احتیاج به تجربه و تخصص دارد. چون در این مدل از درب‌ها فاصله درب از چهارچوب بسیار کم است در صورتیکه حتی 2 میلیمتر ابعاد درب و فریم آلومینیومی کم و زیاد شود احتمال اینکه درب در هنگام باز و بسته شدن به چهارچوب گیر کند، وجود دارد. لولای مخفی یا سه بعدی مورد استفاده در درب‌های بدون چهارچوب (چهارچوب مخفی) بیشتر از کشور‌های آلمان، ایتالیا، اتریش و چین وارد می‌شود که به جز نوع چینی بقیه کیفیت ایده آلی دارند. 

قفل و دستگیره این درب‌ها مانند دیگر درب‌های چوبی است و تفاوت چندانی ندارد اما لولای این درب‌ها از نوع سه بعدی با زاویه چرخش تقریباً 360 درجه و به صورت مخفی طراحی شده و قیمت هر لولا بین 700 تا 900 هزار تومان می‌باشد (برای هر لنگه درب با ابعاد استاندارد 210 در 90 سانتی‌متر 3 عدد لولا نیاز است) 

قیمت درب فریم لس

روند تولید و نصب درب‌‌های چهارچوب مخفی

پروسه ساخت این نوع درب‌ها با سایر درب‌های چوبی به سبب توکار نصب شدن چهارچوب آلومینیومی درب تفاوت زیادی دارد. بنابر این لازم است که این کار به صورت دو فازی انجام شود. در مرحله اول ساب فریم و فریم نصب می‌شود و با مصالح مختلف مانند گچ و سرامیک پوشانده می‌شود و بعد از خشک شدن و نظافت کامل در مرحله بعد درب چوبی نصب و ریگلاژ خواهد شد. 

تنها دلیلی که باعث می‌شود نصب درب فریم لس در 2 فاز انجام شود جلوگیری از آسیب احتمالی درب‌های چوبی و کثیفی شدن آنها در هنگام نازک کاری ساختمان و گچ‌کاری است. متاسفانه بعضی از تولید‌کنندگان درب‌های چهارچوب مخفی برای راحتی کار و تسریع پروسه نصب درب این دو مرحله را به صورت همزمان انجام می‌دهند که باعث آسیب رسیدن به پوشش رنگ درب‌ها خواهد شد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

دیتیل درب فریم لس

دیتیل درب فریم لس

  • چهارچوب مخفی آلومینیومی این درب‌ها ضخامت‌های مختلفی دارد و هم در داخل و هم خارج از ایران طراحی و تولید می‌شود.
  • طراحی مقطع پروفیل باید به صورت استاندارد و دقیق و مطابق با اصول مهندسی انجام شود.(کوچک‌ترین ایراد فنی باعث ایجاد اختلال در عملکرد درب فریملس خواهد شد)
  • طراحی چهارچوب و فریم درب به گونه‌ای انجام می‌شود که تمامی اتصالات (لولای مخفی) در قسمت‌های داخلی قرار بگیرند و از نظر پنهان باشند.

استانداردها و الزامات فنی

  • ارتفاع استاندارد درب 210 سانتیمتر است که تا ارتفاع 3 متر هم قابلیت تولید وجود دارد.
  • عرض درب از 70 تا 100 سانتیمتر قابل تغییر است.
  • به دلیل فاصله کمی که درب با چهارچوب دارد، باید دیوارها کاملا تراز باشند تا نصب درب‌ با مشکل مواجه نشود.
  • حداقل ضخامت دیوار برای اجرای درب‌های بدون چهارچوب ۹۰ میلیمتر می‌باشد.
  • ضخامت ساب فریم 45 میلیمتر و حداقل فضای مورد نیاز برای نصب چهارچوب آلومینیومی توکار  نیز به اندازه 45 میلیمتر در عمق دیوار اطراف چهارچوب است.
  • ساب فریم قوطی 40 در 40 یا 40 در 60 است که قبل از نصب درب فریم لس حتماً باید بطور دقیق (گونیا) در داخل دیوار نصب شده باشد. 
درب فریم لس شیشه ای

درب شیشه ای فریم لس

نوع دیگری از درب با چهارچوب مخفی وجود دارد که در طراحی آن بجای چوب از انواع شیشه‌های سکوریت و … استفاده می‌شود که بیشتر در شرکت‌ها و فضاهای اداری مدرن کاربرد دارند. به این نوع از درب‌ها درب فریم لس شیشه‌ای گفته می‌شود. ساختار کلی فریم آلومینیومی این درب‌ها مشابه نوع چوبی آن است اما در ساخت خود درب بجای چوب و MDF از انواع شیشه با ضخامت‌های مختلف استفاده‌ می‌شود.

نوع لولا، دستگیره و قفل درب‌های فریم لس شیشه ای با نوع چوبی این مدل درب‌ها تفاوت دارد. همچنین با توجه به زیاد بودن وزن شیشه نسبت به چوب مخصوصاً هنگامی که سایز درب بزرگتر از اندازه استاندارد انتخاب می‌شود، لازم است حتماً از تعداد لولاهای بیشتر و با کیفیت‌ تر استفاده شود. 

درب فریم لس SPL

خصوصیات چهارچوب آلومینیومی درب فریم لس

لازم به ذکر است که یکی از تفاوت‌های اساسی که در جنس‌های مختلف و متریال‌های متنوع در انواع درب‌های فریم لس وجود دارد قابلیت انتقال حرارت به داخل و خارج از محیط ساختمان مورد نظر است. به طور کلی در انواع درب‌های فریم مخفی چوبی که از چارچوب آلومینیوم استفاده کرده‌ اند و یا انواع درب‌هایی که چهارچوب آن‌ها از فلز ساخته شده است این قابلیت وجود دارد که از آنجایی که این متریال‌ها رسانای خوبی برای حرارت به شمار می‌روند به راحتی می‌توانند گرما را هم به خود جذب نمایند.
اما از طرف دیگر نقطه ضعف اساسی این نوع از چهارچوب‌ها نیز این است که باعث از دست رفتن حرارت می‌شوند.

 بنابراین یکی از راهکارهایی که از آن طریق می‌توان مانع از هدر رفتن گرما در این نوع از ساختمان‌ها شد این است که از عایق‌های حرارتی بر روی چهارچوب‌ها استفاده شود تا از این طریق، ظاهر دلخواه شما را هم به چهارچوب درب فریم لس بدهد. یکی از جنس‌هایی که در این مواقع از آن استفاده می‌شود چوب است. چوب در مقایسه با فلز ، رسانای ضعیفی دارد اما در برابر آن، دارای این قابلیت است که حرارت را در داخل و خارج از محیط ساختمان حفظ کند و از این طریق از هدر رفت انرژی جلوگیری نماید.

سوالات متداول

درب فریم لس چیست؟

درب فریم لس (frameless doors) به دربی گفته می‌شود که چهارچوب آن به شکل مخفی و توکار اجرا می‌شود بطوریکه از نمای بیرونی هیچ چهارچوبی قابل رویت نیست.

قیمت درب فریم لس چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت درب فریم لس بستگی زیادی به ابعاد و نوع متریال مصرفی دارد اما به صورت حدودی قیمت این نوع درب‌ها از لنگه ای 18 میلیون تومان البته بدون یراق آلات شروع می‌شود.

منابع : doors4uk      تاریخ بروز‌رسانی : 1402/10/20

لطفا با ستاره دادن از ما حمایت کنید

14 دیدگاه دربارهٔ «درب فریم لس چیست؟»

  1. صنایع چوب اُرسی

    محبت دارین جناب رهبر
    باعث خوشحالیه اطلاعاتی که در مورد درب فریم لس ارائه کردیم مورد توجه شما قرار گرفته.

  2. علی اکبررهبر

    سلام بسیارعالی خوب و مفید بود با این اطلاعات جای شک و تردید نیست مرتب و منظم سایت عالی

  3. صنایع چوب اُرسی

    سلام دوست عزیز
    متاسفانه این دستگیره ها وارداتی هستند و به صورت عمده و اختصاصی برای شرکت وارد می‌شوند.
    البته شاید نمونه های مشابه این دستگیره رو بتونید تو بازار پیدا کنید.
    موفق باشید

  4. رضا گراندل

    ببخشید من یه مدل دستگیره مخفی تو نمونه کارهاتون دیدم میخاستم بدونم به صورت مجزا این دستگیره هارو هم میفروشین یا خیر

  5. صنایع چوب اُرسی

    تا حد زیادی درست می فرمایید برای جلوگیری از نفوذ بوی نا مطبوع و رطوبت از زیر درب به فضای بیرون از درزگیرهای مخصوص اتوماتیک استفاده می‌کنیم که با بسته شدن درب فضای خالی زیر درب را بطور کامل پر میکنه و هنگامی که درب باز میشه به سمت بالا هدایت میشه تا به زمین گیر نکنه و مانع باز و بسته شدن درب نشه.

  6. احمد رضا زاده

    بنظر من این درها بسیار زیبا هستند اما برای سرویس بهداشتی اصلا مناسب نیستن چون امکان قرار دادن سنگ آستانه جلوی درب وجود نداره، هم ممکنه آب از زیر درب سرویس و حمام به بیرون بریزه و هم بوی بد وارد فضای اتاق یا پذیرایی میشه

  7. صنایع چوب اُرسی

    سلام و عرض ادب روز بخیر

    شماره تماس جهت دریافت مشاوره 09127051297

    اجرا و نصب درب فریم لس به صورت دوفازی انجام می شود بعد نصب ساب فریم و اجرای کچ یا کناف روی آن نوبت به نصب فریم آلومینیومی و گچ کاری مجدد می‌رسد و در نهایت بعد از اتمام و زیرکار قرار گرفتن فریم آلومینیومی، درب چوبی با استفاده از لولای مخفی نصب و رگلاژ می شود که این پروسه بستگی زیادی به تعداد درب های شما دارد. اما حداقل 3 هفته برای این کار زمان نیاز خواهید داشت.

  8. سلام
    براى اجراى درب فريم لس تلفن تماس جهت هماهنگى برام ارسال كنيد لطفا و همين طور چقدر زمان مسبره تا اجراى كامل انجام بشه
    ممنون

  9. صنایع چوب اُرسی

    سلام جناب باقری
    بله امکان ساختش وجود داره ولی در صورت ساخت فریم با چوب بجای آلومینیوم احتمال ترک خوردن دیوارها وجود داره

  10. محمد باقری

    سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    این درا با چهارچوب چوبی هم قابل اجرا هست یا خیر؟

  11. صنایع چوب اُرسی

    سلام وقت بخیر
    بستگی به نوع درب داره که با روکش طبیعی باشه یا بدون روکش و همچنین با ورق پلای وود باشه یا ورق ام دی اف.
    بطور کلی قیمت یک لنگه درب با رنگ پلی اورتان پوششی (بدون روکش طبیعی) با فریم و سه عدد لولا و هزینه نصب و راه اندازی حدود 15 – 16 میلیون تومان هزینه خواهد داشت (در تاریخ 1400/04/01 و با ابعاد استاندارد 210 در 90 سانتی متر)

  12. امین بادامه

    سلام وقت بخیر ببخشید قیمت یک لنگه درب اتاق خواب بصورت تمام شده از صفر تا صد چقدر درمیاد؟

  13. صنایع چوب اُرسی

    سلام
    باعث خوشحالیه که مورد توجه شما قرار گرفته این مطلب
    بله اگر در شهرستان شما نمایندگی نداشته باشیم چرا که نه

  14. ابراهیم ابراهیمی ، گناوه

    سلام ، بسیار عالی بود و مفید ، شما نمایندگی شهرستان هم میپذیرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *