درب فرانسوی چوبی

درب فرانسوی چوبی

همانطور که می‌دانید فرانسه جزو معدود کشور‌های صاحب سبک در معماری و طراحی داخلی است. درب‌ فرانسوی چوبی یکی محصولاتی است که در تمام دنیا آن را به این کشور نسبت می‌دهند. چراکه از اواخر قرن هفدهم میلادی این مدل درب در دیزاین و معماری خانه‌های کشور فرانسه زیاد استفاده می‌شد. جالب است بدانید در ابتدا از آنها به عنوان نوعی پنجره استفاده می‌شد تا اینکه کم کم برای زیبایی بیشتر و ست کردن درب‌ها با پنجره‌ها، هم درب و هم پنجره به سبک فرانسوی طراحی شد. شیوه معماری آن زمان و در دسترس بودن شیشه باعث شد تا به سرعت انواع پنجره مشبک شیشه خور و درب فرانسوی چوبی جایگاه ویژه‌ای در معماری آن دوره پیدا کنند.

  • استفاده از چوب و شیشه در کنار هم برای طراحی پنجره و درب
  • توجه به استفاده حداکثری از نور طبیعی و کاهش مصرف انرژی

خصوصیات درب فرانسوی چوبی

اولین و مهم‌ترین ویژگی درب‌های فرانسوی مشبک و شیشه خور بودن آنهاست. این نوع درب‌ها بسته به ابعاد دهانه درب و محل درب (درب ورودی یا درب داخلی) به دو گروه : تک لنگه و دو لنگه تفکیک می‌شوند. قسمت شبکه‌ای درب فرانسوی چوبی غالباً از چوب‌های مقاوم با مقطع دایره یا مربع ساخته می‌شود. البته این مدل درب با استفاده از آلومینیوم و دیگر فلزات هم طراحی می‌شود اما نوع چوبی آن از نظر ظرافت و زیبایی بیشتر مورد پسند واقع می‌شود.

  • قابلیت طراحی به صورت تک لنگه و دو لنگه
  • طراحی مشبک و شیشه خور با چوب و آلومینیوم
  • بهره گیری از نور طبیعی در طول روز
  • داشتن دید کافی (مناسب برای محیط اداری)

با اینکه درب‌های ورودی شیشه خور از نظر امنیتی خیلی گزینه مناسبی برای قسمت ورودی ساختمان نیستند اما به دلیل زیبایی این نوع درب‌ها، برای قسمت ورودی آپارتمان هم از درب لابی ورودی شیشه‌خور سبک فرانسوی استفاده می‌شود. در گذشته از درب‌های مشبک شیشه خور در قسمت پشت منزل به عنوان درب حیاط یا آشپزخانه استفاده می‌کردند.

انواع درب‌ فرانسوی

تقریباً درب‌های فرانسوی را می‌توان از هر متریالی تولید نمود. با این حال، بیشتر درب‌هایی که امروزه تولید می‌شوند، از چوب طبیعی، آلومینیوم یا UPVC و انواع شیشه نشکن ساخته شده‌اند.

1- درب فرانسوی UPVC

درب فرانسوی UPVC به سبب مزایایی که دارد در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌ است. مهم‌ترین مزایای این درب‌ها، ایمنی مناسب، طول عمر بالا و مقاومت در برابر آب و دو جداره بودن آنهاست که باعث کاهش هدر رفت انرژی و جلوگیری از نفوذ آلودگی صوتی از محیط بیرون می‌شود.

  • سبک، مقاوم و عایق سرما و گرما

2- درب فریم آلومینیومی

درب‌های فرانسوی با قاب آلومینیومی مانند درب‌های فریم لس بسیار محبوب هستند و برای استفاده به عنوان درب ورودی بسیار مناسب هستند. از آنجا که آلومینیوم، متریالی ضد زنگ است، این نوع درب فرانسوی چوبی سالها کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

  • طراحی ساده و مدرن با حذف المان‌های اضافی

3- درب فرانسوی چوبی

بهترین نوع درب فرانسوی بدون شک نوع چوبی آن است خصوصاً اگر برای داخل ساختمان استفاده شود. درب فرانسوی چوبی معمولا از چوب‌های سخت ساخته می‌شود و جزو پرمصرف‌ترین درب‌های فرانسوی محسوب می‌شوند که راهرو‌‌‌های منتهی به اتاق خواب و فضای نشیمن و ناهار خوری کاربرد بیشتری دارند. قیمت درب فرانسوی یا درب فریم لس شیشه ای بسته به اینکه با چه چوب و شیشه ای ساخته شود و چه ابعادی داشته باشد و همچنین چه نوع رنگی برای پوشش آن استفاده شود متغیر است.

درب فرانسوی چوبی
درب فرانسوی چوبی

سیر تکامل درب فرانسوی چوبی از گذشته تاکنون

مانند هر سبک و مدل دیگری، درب‌های مدل فرانسوی هم با گذشت زمان از جزئیات بیشتری برخوردار شدند و به مرور با توجه به نیاز و سلیقه انسان از نظر ظاهری تغییرات زیادی کردند اما شاکله اصلی خود را حفظ کردند. با پیشرفت صنعت شیشه و دیگر صنایع و بکارگیری ماشین آلات تخصصی تنوع در طراحی درب‌های مدل فرانسوی افزایش پیدا کرده است. 

  • دستیابی به تکنولوژی تولید شیشه نقش مهمی در پیدایش درب‌های چوبی شیشه خور داشت.

استفاده از چوب طبیعی با شکل پذیری عالی برای ساخت درب‌های ورودی و داخلی ساختمان و همچنین بکارگیری رنگ‌های اروپایی برای زیبایی و حفظ ساختار ظاهری چوب از دیگر عوامل تاثیر گذار در مدل درب فرانسوی چوبی هستند.

  • شکل پذیری عالی چوب و استفاده از انواع رنگ برای رنگ آمیزی درب چوبی مهم‌ترین عوامل پیشرفت مدل‌های مختلف درب ریلی اتاق و فرانسوی بودند.

ضرورت حفظ حریم خصوصی

شاید درب‌های مشبک شیشه خور از نظر بصری جذابیت داشته باشند اما برای استفاده در اتاق خواب و محیط شخصی خیلی مناسب بنظر نمی‌رسند چون از فضای بیرون اتاق به داخل دید دارد به همین دلیل بیشتر در محیط اداری با طراحی کلاسیک و درب‌های داخلی راهرو‌ها و نشیمن این مدل درب کاربرد بیشتری دارد. البته برای کاهش دید می‌توان از شیشه‌های دودی و طرح دار استفاده کرد. انتخاب شیشه‌های مات باعث می‌شود در عین عبور نور، حریم خصوصی شما از بین نرود.

  • ایراد اساسی درب‌های چوبی شیشه خور این است که نمی‌توان از آنها برای اتاق خواب یا سرویس بهداشتی و حمام استفاده کرد.
  • البته در محیط اداری این ایراد همانطور که اشاره کردیم یک مزیت محسوب می‌شود.

انتخاب ابعاد و رنگ درب

درب‌های چوبی مدل فرانسوی قابلیت ساخت به صورت چند لنگه را دارند بنابر این تقریباً محدودیتی بابت ابعاد و اندازه ندارند. البته در صورت ساخت این مدل درب با ابعاد بزرگ بهتر است حتماً از استراکچر قدرتمند و چوب‌های متراکم و سنگین استفاده شود تا ایستایی درب بیشتر شود.

  • قبل از سفارش درب‌های چوبی این نکته را در نظر داشته باشید که محدودیتی از بابت ابعاد و مدل درب نخواهید داشت.
  • البته بهتر است از ابعاد استاندارد استفاده کنید تا هزینه‌های شما کاهش یابد.

در مورد انتخاب رنگ درب، بهترین رنگی که می‌توان برای درب فرانسوی چوبی استفاده کرد رنگ پلی اورتان ضد آب سفید و پولیش است. رنگ‌های گردویی و فندقی و ماهگونی هم از دیگر رنگ‌‌هایی است که برای رنگ آمیزی بیشتر درب‌های چوبی از جمله درب پلی وود استفاده می‌شود.

  • بهترین رنگی که برای این نوع درب‌ها می‌توان انتخاب کرد رنگ سفید خواهد بود.
جمع بندی

اگرچه در اصل، درب‌های فرانسوی اصلاً درب نبود بلکه آنها پنجره‌های بزرگی بودند که مانند درب باز می‌شدند. با توسعه معماری در دوره رنسانس، فرانسوی‌ها در ساخت درب و پنجره‌های خانه خود جهت زیبایی و البته استفاده بیشتر از نور طبیعی از شیشه استفاده کردند و این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه تبدیل شد به یک سبک معماری محبوب در سراسر دنیا …

منبع : homedesignlover بروزرسانی : 1402/07/11

امتیاز شما به این مقاله 4.5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا