درب ضد آب چوبی

درب ضد آب سرویس بهداشتی

خصوصیت مشترکی که تمامی درب‌های چوبی ضد آب باید داشته باشند این است که طوری طراحی شوند که روکش درب از مغز چوبی درون درب در برابر رطوبت محافظت نماید. از طرفی، درب ضد آب سرویس بهداشتی باید سبک، بادوام و آنتی باکتریال ساخته شود و در عین حال ظاهر زیبایی داشته باشد. از درب‌های ضد آب معمولاً در سرویس بهداشتی، حمام و بخش ورودی ساختمان استفاده می‌شود.

انواع درب ضد آب برای سرویس بهداشتی و حمام

  1. با استفاده از روکش ضد آب : که می‌تواند از جنس MDF یا ترکیب MDF و روکش چوب و رنگ ضد آب باشد یا PVC (پلیمر) که در محیط خلاء تحت حرارت روی سطح چوبی درب را بطور کامل پوشش می‌دهد.
  2. با استفاده از مغزی ضد آب : متریال مانند چوب پلاست، پلی‌وود وجود دارند که سازگاری بسیار خوبی با محیط مرطوب دارند که می توانند جایگزین چوب و MDF در قسمت داخلی و مغز چوبی درب شوند. این متریال ساختاری شبیه به پلاستیک و پلیمر دارند و کاملاً ضد آب هستند.

درب ضد آب سرویس بهداشتی با متریال چوب

اصطلاح درب ضد آب برای درب‌هایی به‌کار می‌رود که با متریال چوب و روکش PVC یا رنگ پلی اورتان تولید می‌شوند. درحالیکه ماهیت چوب به صورتی است که نسبت به آب و محیط مرطوب حساس و آسیب پذیر است. بنابر این می‌توان ادعا کرد چیزی بنام درب ضد آب چوبی نداریم و این پوشش روی درب است که می تواند در برابر رطوبت مقاوم باشد. در نتیجه برای اینکه درب به صورت %100 ضد آب باشد باید به صورت تو پُر و با استفاده از چوب پلاست و بدون استفاده از حتی %1 متریال چوبی ساخته شود.

درب ضد آب با پوشش رنگ پلی اورتان

واضح است که برای تولید درب ضد آب چوبی باید اولاً از چوب‌های مقاوم در برابر آب مثل چوب روسی و پلی‌وود استفاده شود و ثانیاً رنگ آمیزی درب با رنگ 100 درصد ضد آب و به نحوی انجام شود که هیچ بخشی از درب، حتی جای اتصال لولاها و زبانه خام و در معرض رطوبت قرار نگیرد تا از نفوذ رطوبت جلوگیری شود.

در مقایسه با درب‌های چوبی با روکش PVC ، درب‌های چوبی رنگ شده از نظر زیبایی و کارایی بهتر هستند. به همین منظور برای تولید انواع درب لابی با چوب طبیعی از روکش رنگ آنتی UV و ضد آب استفاده می‌شود. مهم‌ترین نقطه ضعف بکارگیری رنگ برای پوشش درب گران قیمت بودن آن است اما با توجه به کیفیتی که دارند همچنان به دیگر متریال ترجیح داده می‌شوند.

درب ضد آب
درب ضد آب

درب ضد آب داخلی

درب‌های داخلی ضد آب شامل درب‌های اتاقی و سرویسی هستند که کلاف و چهارچوب چوبی و شبکه چوبی سبک به نام هانیکام داخل این درب‌ها قرار می‌گیرد تا ساختاری مستحکم‌تر داشته باشند. در نهایت یک لایه ام‌دی‌اف 8 میل در دو طرف درب قرار گرفته و در نهایت روکش PVC با رنگ و طرح انتخابی مشتری روی سطح درب پرس می‌شود. بهره گیری از روکش پی‌وی‌سی می‌تواند مانعی برای نفوذ رطوبت و تورم چوب باشد. البته از درب‌ با روکش پی‌وی‌سی بیشتر برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.

برای اتاق خواب بیشتر دکوراتور‌ها از درب‌های چوبی با رنگ ضد آب بهره می‌برند که به مراتب زیباتر و متنوع‌تر هستند. درب فریم لس چوبی یکی از جدید‌ترین درب‌هایی است که در راهروها و اتاق خواب کاربرد زیادی دارد و این قابلیت را دارد که با استفاده از رنگ پلی اورتان ضد آب و ورق polywood مقاوم در برابر رطوبت طراحی و تولید شود.

امتیازات درب‌های ضد آب چیست؟

  1. در انواع شرایط آب و هوایی می‌توان از درب ضد آب استفاده کرد.
  2. تمیز نمودن و نگهداری این درب‌ها آسان است.
  3. این نوع درب‌ها در برابر موریانه‌ها، حشرات چوب مقاوم هستند.
  4. بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی و حمام درب ضد آب است. 
  5. طول عمر زیادی دارند و دیر دچار پوسیدگی می‌شوند.
  6. درب‌های چوبی ضد آب قابلیت رنگ‌آمیزی و سفارشی سازی دارند.
  7. در برابر مواد شیمیایی و شوینده مقاوم هستند.

درب پلی وود مقاوم در برابر آب 

درب پلی وود همانطور که اشاره شده جزو بهترین درب‌های ضد آب است که از ترکیب ذرات چوب و مواد پتروشیمی تشکیل شده که به آن چوب پلاست هم گفته می‎شود. ویژگی مهم ورق‌های پلی‌وود (polywood) استحکام زیاد در برابر آب، وزن سبک و دوام بالاست. ضمن اینکه با توجه به بهره گیری از بافت زیبای چوب و قابلیت پرس روکش چوب طبیعی روی آن قیمت بالایی ندارد و برای منزل، محیط اداری و اماکنی مثل بیمارستان کاملاً مناسب هستند. نام دیگر پلی وود که با استفاده از جدیدترین فناوری روز از ترکیب چوب با پلیمر تشکیل می‌شود با (تخته سه لا) می‌باشد که از MDF قدرتمندتر و با دوام‌تر است.

درب ضد آب چوبی با پوشش رزین

یکی از روش‌های موثر که می‌توان از برای افزایش مقاومت درب چوبی در برابر رطوبت استفاده کرد، بهره گیری از رزین‌های مقاوم در برابر آب به عنوان پوشش نهایی درب است. رزین‌ مانند پلی استر شفاف و شیشه‌ای بوده و رنگ پوشش را تغییر نمی‌دهند. رزین تنها لایه‌ای شفاف و سخت روی سطح چوب ایجاد می‌کند و از آن در برابر آب محافظت می‌نماید از این ماده حتی می‌توان در قسمت‌هایی که لولا و قفل قرار دارند استفاده کرد.

بنابر این اگر به رنگ چوب طبیعی علاقه دارید شاید استفاده از رزین بجای رنگ برای شما گزینه مناسب‌تری باشد. در صورتیکه به سبک های مدرن و مینیمال علاقه دارید و آیتم هزینه برای شما مطرح نیست، همانطور که اشاره شد، می توانید از درهای Frameless نیز استفاده نمایید. در حال حاضر حدود قیمت درب فریم لس با متریال چوب و ام دی اف و رنگ پلی اورتان بین 25 تا 35 میلیون تومان البته با یراق آلات و چهارچوب آلومینیومی مخفی می‌باشد.

درب‌های ضد آب چگونه ساخته می شوند؟

بیشتر درب‌های غیر چوبی ضد آب با استفاده از متریال ضد آب و با فرآیند تولیدی مشخص ساخته می‌شوند اما درب‌های چوبی بدلیل حساسیت زیادی که نسبت به آب دارند، فرآیند تولید متفاوتی دارند. روند کلی تولید درب‌ ضد آب چوبی به این صورت است که یا از مغز چوبی مقاوم در برابر آب استفاده می‌شود و یا از روکش‌هایی که مقاومت زیادی در برابر آب دارند در ساخت این مدل درب‌ها استفاده می‌کنند.

البته می‌توان از هردوی این روش‌ها به طور همزمان بهره برد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که بازهم درب چوبی را نمی‌توان 100 درصد ضد آب تولید کرد چون در صورت آسیب دیدن روکش روی درب و نفوذ آب به مغز چوبی درب بازهم چوب متورم شده و درب آسیب خواهد دید.

کابینت کلاسیک که با چوب و رنگ معمولاً تولید می‌شود هم دقیقاً همین مشکل را دارد و با توجه به قیمت بالایی که کابینت چوبی دارد بهتر است لوازم چوبی را تا حد امکان از رطوبت و آب دور نگاه داریم.

بهترین رنگ مصرفی در ساخت انواع درب چوبی چیست؟

در صنایع چوب رنگ های زیادی استفاده می شود اما آنچه که معمول تر و متداول تر است رنگ های پلی اورتان، پلی استر و نیم پلی استر است که در دو سبک مات و براق اجرا می شوند. رنگ درب های تولیدی شرکت اُرسی غالباً از نوع پلی اورتان مات یا سوپر براق گنج ترکیه است که کیفیت بسیار بالایی داشته و با نمونه های اروپایی رقابت می نماید.

  1. پلی اورتان
  2. پلی استر
  3. نیم پلی استر
کلام آخر

امروزه استفاده از درب‌های ضد آب برای حمام و سرویس‌های بهداشتی یکی از ضروریات به حساب می‌آید. این درب‌های ظاهری چوبی دارند که روی آن‌ها با لایه‌ای از مواد ضد آب پوشانده می‌شود و مانع از نفوذ آب به این درب‌ها می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت که این درب‌ها مقاومت زیادی خواهند داشت و دیگر محلی برای رشد قارچ باکتری نخواهند بود.

منبع : tradeindia تاریخ بروزرسانی : 1402/10/23

امتیاز شما به این مقاله 4.5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا