درب اتاقی با روکش طبیعی

ناگفته‌هایی در مورد درب‌های اتاقی با روکش طبیعی

درب اتاقی با روکش طبیعی به درب‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از ام دی اف خام ساخته شده‌اند و سپس سطح این درب‌ها با روکش چوبی و لایه‌هایی از روکش طبیعی، پوشانده شده است. این درب‌ها در مرحله نهایی فرایند تولید، رنگ آمیزی می‌شوند و به بازار مصرف ارائه می‌گردند. به جهت ارتباط مستقیمی که نقوش چوب با نوع درخت و برش آن دارد، درب‌های روکش چوب، تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند.

روکش‌هایی که در ساخت محصولاتی چوبی متنوع از جمله درب‌ و کابینت کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند ضخامتی بین 1 تا 3 میلیمتر دارند و به طور معمول از نوع چوب راش، ملچ، گردو و بلوط هستند. انواع درب‌هایی که با روکش چوبی طراحی و اجرا می‌شوند عبارتند از :

  1. چوب ملچ
  2. چوب گردو
  3. چوب بلوط
  4. چوب راش
  5. چوب عش
درب اتاقی با روکش طبیعی
درب اتاقی با روکش طبیعی

کاربرد روکش‌های طبیعی در ساخت درب

به طور کلی روکش چوب به کار رفته در صنعت درب سازی، لایه‌ای بسیار نازک از چوب طبیعی است که از آن برای پوشش دادن سطوح مختلف مصنوعات چوبی از جمله درب اتاقی با روکش طبیعی، استفاده می‌شود. این فرایند اصولاً توسط دستگاه پرس صورت می‌گیرد و هرچه پرسکاری دقیق تر و استاندارد انجام شود پروسه رنگ آمیزی راحت تر بوده و کیفیت نهایی رنگ درب بالاتر خواهد بود.

استفاده از روکش چوب در این نوع از محصولات، موجب می‌شود تا جلوه زیبایی برای این درب‌ها به وجود بیاید. در حال حاضر علاوه بر روکش‌های طبیعی، روکش‌های مصنوعی نیز برای ساخت و طراحی انواع درب‌ ریلی اتاقی چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم ترین خاصیتی که روکش‌های چوبی دارند این است که اگر بعد از گذشت مدتی رنگ درب به هر دلیلی مورد پسند شما نباشد می‌توانید آن‌ها را به رنگ دلخواه خود رنگ آمیزی نمایید.

مزایای درب اتاقی با روکش طبیعی

همانگونه که اشاره کردیم رایج‌ترین انواع روکش‌های طبیعی که در نجاری و ساخت درب چوبی کاربرد زیادی دارد رنگ طبیعی است. روکش چوب راش، روکش گردو، روکش بلوط، روکش ماهگونی، روکش ملچ و … را نام برد. در حقیقت از انواع روکش می‌توان به عنوان یک کاور برای درب‌های ساخته شده از جنس چوب، ام دی اف و یا پلی وود استفاده کرد. این امر موجب می‌شود تا درب چوبی مورد نظر، ظاهری طبیعی‌تر داشته باشد. اما آنچه اهمیت دارد این است که استفاده از روکش طبیعی باعث ماندگاری و دوام محصولات چوبی نمی‌شود! آنچه طول عمر این محصولات را افزایش می‌دهد کیفیت و ضخامت رنگی است که روی کار پاشیده می‌شود.

درب اتاقی با روکش طبیعی راش

رنگ این روکش، صورتی مایل به قهوه‌ای است و دارای روزنه‌های ریز زیاد و لایه‌های قهوه ای رنگ است. از این چوب علاوه بر ساخت درب اتاقی با روکش طبیعی در ساخت انواع مبلمان، کابینت چوبی، کمد، تختخواب و… استفاده می‌شود و در این زمینه، دارای محبوبیت بسیار زیادی است. این نوع از روکش، علاوه بر مقاومت بالا، بافت بسیار خوبی نیز دارد.

  1. از نظر فراوانی روکش راش در بازار به وفور یافت می‌شود
  2. مقاومت و انعطاف پذیری خوبی دارد
  3. برای رنگ‌های قهوه ای روشن و کرم مناسب است.

درب اتاقی با روکش طبیعی گردو

روکش گردو، رنگی خاکستری مایل به قهوه‌ای دارد و بافت آن ریز است و از نقوش قابل توجهی به وجود آمده است. از این روکش نیز برای ساخت کابینت نئوکلاسیک ، مبلمان و درب اتاقی با روکش طبیعی استفاده می‌شود. این چوب از جمله گران‌ترین و لوکس‌ترین انواع چوب به شمار می‌رود و در عین حال زیباترین این نوع از چوب‌ها نیز هست. بدلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد از چوب گردو برای خراطی و مجسمه سازی و تولیددرب اتاقی با روکش طبیعی گردو بیشتر استفاده می‌شود.

  1. روکش گردو آمریکایی قیمت بالایی دارد
  2. بسیار زیبا و خوش نقش و نگار است
  3. برای رنگ‌های قهوه ای تیره (گردویی) مناسب است.

درب اتاقی با روکش طبیعی بلوط

رنگ چوب و روکش بلوط، قهوه‌ای روشن است. این روکش، بافت متفاوت تری در مقایسه با دیگر چوب‌ها دارد که باعث می‌شود به آسانی هر رنگی روی آن بنشیند مخصوصاً رنگ ‌های روشن و سفید که مزیت بسیار بزرگی به شمار می‌آید. بلوط تراکم و مقاومت بالایی دارد به همین دلیل گزینه شماره 1 برای تولید درب و کابینت کلاسیک سفید رنگ است.

  1. مقاوم و مستحکم در برابر فشار و ضربه
  2. بافت زیبا و رنگ پذیری عالی
  3. کاربرد وسیع در نجاری و تولید درب

درب اتاقی با روکش طبیعی ملچ

رنگ این روکش، قهوه‌ای مایل به قرمز است و یا رگه‌های مایل به سبز رنگی بر روی آن به چشم می‌خورد. از این روکش نیز برای ساخت درب اتاقی با روکش طبیعی ملچ استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که از آنجا که این روکش‌ها، از چوب‌های درختان طبیعی تهیه می‌شوند. ممکن است نا‌همواری‌هایی داشته باشند که با استفاده از ماشین پوست و لرزان قبل از رنگ آمیزی زیرسازی‌های لازم انجام می‌شود تا به سطحی هموارتر برسیم.

  1. مناسب برای رنگ‌های خود رنگ
  2. بافت زیبا و پر نقش و نگار
  3. چوب مورد علاقه نجاران قدیمی
درب اتاقی با روکش طبیعی
درب اتاقی با روکش طبیعی

کاربرد درب اتاقی با روکش طبیعی

درب‌های چوبی بسیار محبوب هستند و در محیط‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما چون قیمت بسیار بالایی دارند و روز به روز منابع چوب کمتر و کمتر می‌شود استفاده ترکیبی از چوب، ام دی اف و روکش چوب انتخابی منطقی در جهت حفظ محیط زیست و البته کاهش قیمت تمام شده محصولات چوبی خواهد بود.

در حال حاضر درب‌های تولید شده از ورق‌های چوبی فرآوری شده (MDF، HDF، polywood) با پوششی از روکش چوب طبیعی و رنگ بهترین گزینه برای درب‌های ورودی، اتاق‌ها و یا کمدهای دیواری هستند. حتی از این نوع از متریال می‌توان در ساخت انواع درب‌های چوبی با چهارچوب و بدون چهارچوب مانند درب فریم لس با فریم آلومینیوم استفاده کرد. قیمت درب frameless در بازه 25 تا 35 میلیون تومان با تمامی تجهیزات و یراق آلات می‌باشد.

البته حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر هم که کیفیت چوب و رنگ مصرفی بالا باشد به هر حال چوب در برابر رطوبت آسیب پذیر است. پس بهتر است از درب‌های چوبی در نقاط بسیار مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی استفاده نشود مگر اینکه از روکش HPL یا PVC استفاده کنید که مانند پلاستیک از بافت چوب در برابر آب محافظت خواهد کرد.

درب اتاقی با روکش طبیعی یا تمام چوب

درب‌های چوبی به دلیل زیبایی، طرفداران زیادی نیز دارند. اما دارای قیمت‌های بسیار بالایی نیز هستند چراکه از چوب درختان طبیعی به وجود آمده‌اند. به طور معمول این درب‌ها برای استفاده در فضای بیرونی ساختمان و قسمت ورودی کاربرد دارند چراکه درب لابی چوبی استحکام قابل توجهی نسبت به سایر درب‌های ورودی دارند. درب‌های تمام چوب، بسیار محکم هستند و بسته به نوع چوب به کار رفته در ساخت آن‌ها، عایق صدا نیز به شمار می‌روند.

این درب‌ها اگر با ضخامت استاندارد ساخته شوند در برابر آتش نیز مقاومند. اما این درب‌ها علاوه بر قیمت بالا، در هنگام تغییر رطوبت محیط، دچار پیچیدگی و تاب می‌شوند. در برابر این درب‌ها، درب اتاقی با روکش طبیعی، سبک‌تر هستند و قیمت مناسبی نیز دارند. این درب‌ها به دلیل روکش و رنگ آمیزی مناسب، دارای مقاومت نسبتا خوبی در برابر صدا و رطوبت نیز هستند.

درب ضد آب پلی وود

درب‌های پلی وود یا چوب پلاست نوعی درب ضد آب با قیمت مناسب هستند که با استفاده از روکش PVC با طرح‌های متنوع ساخته می‌شوند. در طراحی قسمت‌های داخلی درب پلی وود از چوب استفاده نمی‌شود به همین دلیل کاملاً در برابر آب مقاوم است. در صورتیکه نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد این نوع درب داشته باشید، می‌توانید به شرکت‌های تولید کننده درب پلی وود مراجعه نمایید.

منبع : wickes  تاریخ بروزرسانی : 1402/07/01

امتیاز شما به این مقاله 5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا